Recunosc, poate este putin fortat titlul si nu voi prezenta intocmai strategii Social Media pentru IMM ci mai mult voi prezenta elemente cheie ce trebuie luate in considerare de catre fiecare firma inainte de a incepe promovarea in acest domeniu! Si de ce nu, multe dintre cele expuse mai jos vor putea fi aplicate si de catre companii ce au activitate nationala sau multi-nationala!

V-ati intrebat vreodata (sau pana acum) de ce mare parte din informatiile pe care le gasiti referitor la cum sa promovezi corect in Social Media penduleaza in jurul unui sablon ”ce este si la ce ajuta Social Media”? De aproape 2 ani de zile desi mediul online a suferit modificari foarte mari prin prisma adaptarii serviciilor la cerintele consumatorilor, prezentarile de strategii au ramas totusi aceleasi : ”ce este si la ce ajuta”!

Articolul acesta este construit pe baza unor studii de caz prezentate de IBM Midsize Business Solutions, studii de caz ce au subliniat foarte mult dintre greselile de planificare, desfasurare si atingere a tintelor de marketing, aplicate campaniilor Social Media din ultimii doi ani de zile! Practic ceea ce urmeaza reprezinta nivelul initial in planificarea unei campanii Social Media!

Inainte de a incepe promovarea in Social Media orice firma trebuie sa aiba un raspuns clar la urmatoarele intrebari:

-care este aria tinta a afacerii tale: – local, zonal, national sau global?
-promovarea in Social Media presupune extrem de multa conversatie, esti dispus sa accepti fara a cenzura reactii negative?
-cat de informat esti asupra potentialului oferit de Social Media pentru promovarea afacerii tale?
-ai consultat unul sau mai multi specialisti in domeniu insa parerile lor au fost contradictorii pentru tine iar strategia cea mai buna pare a fi o solutie de compromis?
-in Social Media poti promova aproape orice, dar nu poti vinde orice iar pentru a creste cifra de afaceri a firmei tale, folosindu-te de acest domeniu, trebuie sa mobilizezi toti oamenii aflati in subordinea ta, esti pregatit de o adevarata desfasurare de forte?
-castigul unei campanii Social Media nu inseamna neaparat cresterea imediata a vanzarilor firmei tale, mai ales ca unul dintre cele mai mari castiguri furnizate de Social Media este acela ca afli direct de la clienti ce faci bine si ce trebuie sa imbunatatesti, ai inteles asta?

Pentru a intelege mai bine intrebarile iata si cateva explicatii:

-daca firma ta actioneaza local sau zonal, atunci de ce sa accepti o promovare nationala (sau globala)?!

-cenzura conversatiilor indeparteaza foarte mult posibilii clienti de serviciile tale, orice forma de cenzura este de fapt contra-productiva! Partea cea mai frumoasa in Social Media este ca odata formata o comunitate aceasta va bloca mereu reactii negative, jigniri nefondate, critici fara temei, deci cenzura este inutila!

-vrei promovare in Social Media doar pentru ca ai auzit ca e ceva bun, doar pentru ca si concurentii tai fac acelasi lucru sau pentru ca toata lumea face asta?!

-in domeniul asta, poate mai mult decat in alte domenii exista enorm de multi ”guru”, oameni ce pretind a sti si aplica strategii eficiente, asigura-te ca te consulti cu cel putin 4-5 specialisti inainte de a pune totul in miscare!

-Social Media nu inseamna doar promovare pe retele de socializare, primul pas inainte de a pune in aplicare promovarea in acest domeniu este sa ai un site de reprezentare in structura caruia sa ai un blog pe care sa-l actualizezi foarte frecvent! Blogul ofera oportunitatea primirii de reactii din partea clientilor sau posibililor clienti!

-atunci cand apar reactii negative, gestioneaza situatia in mod productiv, colecteaza parerile argumentate si extrage esentialul, multe din detaliile expuse se vor dovedi folositoare pentru a imbunatati produsele sau serviciile firmei tale!

Ce trebuie sa stii inainte de a investi in promovare prin intermediul Social Media:

-succesul promovarii nu consta in like-uri sau angajament pe pagina de Facebook (exemplul poate fi repurtat si pe alta retea de socializare)

-succesul promovarii in Social Media nu apare imediat, asta pentru ca este nevoie de timp ca informatia sa se propage si mai ales sa fie filtrata tocmai de reactiile ”internautilor”;

-nu te grabi in a investi si mai mult pentru a atinge niste cifre virtuale (like, share, engagement, viral etc..)

-promovarea in Social Media nu poate fi facuta de un singur om, ci de o echipa intreaga, asigurate ca-i ai pe cei potriviti;

-promovarea in Social Media nu inseamna postarea de anunturi publicitare ne-interactive (pentru asta poti alege Google Adwords, Bing Ads, Facebook ads & promoted posts)

-defineste din start aria de tinta, daca firma ta furnizeaza servicii locale sau zonale atunci promovarea in Social Media trebuie sa fie in consecinta;

-alege doar una din retelele de socializare sau mai bine alege bloggeri locali (cu cat extinzi mai mult promovarea pe mai multe retele, cu atat bugetul va trebui sa fie mai mare)

-daca reactiile din urma promovarii in Social Media indica o imbunatatire a produselor sau serviciilor firmei tale atunci ocupate de asta (din cauza asta mentionam mai sus ”desfasurare de forte”)

-promovarea in Social Media trebuie sa se desfasoare rapid, precis, eficient, constant, tocmai din cauza asta este bine sa nu vizezi doar segmente de timp de genul a ”o luna, doua de zile”

Nu un om, ci o echipa!

Spuneam ca un singur om nu poate face promovare eficienta in Social Media! Motivul este ca promovarea trebuie facuta in mod constant, nu poti sa fii prezent 30 de zile apoi sa dispari pentru ca mai apoi sa reapari dupa 6 luni de zile (s.a.m.d) iar un singur om se poate dovedi a fi complet depasit de situatie in conditiile in care simultan cu promovarea afacerii tale trebuie sa se ocupe si de propria-i informare cu tendintele si practicile in domeniu (Social Media este un domeniu extrem de schimbator, in care noutatile apar zilnic)!

Unul din primele rezultate ale promovarii in Social Media este formarea unei comunitati in jurul site-ului tau sau a paginii tale, tocmai din cauza asta este nevoie de o echipa si este bine ca echipa ce se ocupa de promovare sa fie alcatuita din:

  • -specialst PR
  • -advertiser
  • -creator de continut
  • -community manager
  • -analist

Toti cei de mai sus au rolul propriu in desfasurare promovarii, omul de PR va fi practic imaginea firmei tale in online, advertiserul va defini clar directia de abordare a promovarii oferind si materialele in consecinta, creatorul de continut va fi cel ce va mentine contactul intre firma si membrii comunitatii, community manager-ul va fi cel care va sti cum sa gestioneze comunitatea si sa o mentina, analistul va fi evident cel care va sti sa spuna cat de eficient a fost realizat totul!

Ti se pare ca lucrul cu o echipa intreaga poate fi costisitor? Va fi costisitor, insa mult mai costisitor va fi daca nu lucrezi cu o echipa si lucrezi doar cu un singur om, asta pentru ca sansa unui esec este mult mai mare, de unde rezulta si o investitie ratata!

Promovarea in Social Media este costisitoare atunci cand lucrezi cu profesionisti, tocmai de asta multe firme au ales sa angajeze oameni pe posturile cheie adica cel de PR si Community Manager sau doar unul dintre ei, insa multora le-a fost clar inca din start ca rata de succes va fi una extrem de mica!

Daca vrei o promovare la costuri reduse atunci apelezi la publicitate online (Adwords, Bing ads etc..), insa impactul va fi unul egal cu zero, pentru ca publicitatea online de genul acesta este deja depasita!

Vrei promovare in Social Media fara a investi prea mult?

Da, exista si modalitatea asta, de fapt este extrem de utilizata! Vorbeam la inceput despre stabilirea prezentei online ca si criteriu de baza  inainte de a incepe promovarea in Social Media! Tocmai de aici se ”naste” si oportunitatea de a avea parte de promovare in Social Media la costuri reduse!

Cum o poti face?

-pe Google Plus Local (de fapt o functie a Google Plus)

-FourSquare (este de fapt reteaua ideala pentru afaceri cu aria locala sau zonala)

-articole pe bloguri scrise de bloggeri locali (sau din zona ta)

Esential!

Indiferent de nivelul de promovare pe care il vei aborda, trebuie sa ai o prezenta online initiala iar aceasta prezenta online se rezuma la un site web de prezentare! Avantajele unui site de prezentare este ca poate fi realizat pe costuri minime si deasemenea intretinut pe costuri minime, este al tau si in plus, daca nu vrei sa investesti foarte mult in promovare, te poti rezuma doar la a furniza informatiile prin intermediul acestuia! De altfel, cu sau fara campanii Social Media, site-ul de prezentare poate functiona de sine statator, din partea ta ca firma fiind nevoie doar de o singura persoana care sa actualizeze continutul si o alta persoana care periodic sa se ocupe de partea tehnica!

La acest site poti conecta mai apoi o pagina de Facebook, un cont de Twitter, un cont de Linkedin, un cont de Foursquare, unul de Google Plus, toate putand fi intretinute de o singura persoana, cea care se ocupa si de actualizarea continutului pe site! Bineinteles, asta inseamna promovare in slow-motion, adica ”la relanti”, dar o prezenta online corecta inseamna a avea un site de prezentare!

Greseli.

Am sa enumar cateva greseli frecvente pe care multi din ”guru” Social Media le fac sau le-au facut in trecut:

-tintesc cat mai mult like-uri pe pagina de Facebook, considerand ca succesul consta in asta (si e complet gresit);

-tintesc o rata de angajament pe pagina fanilor cat mai mare (entertainment-ul este important dar daca este facut doar pentru a intretine comunitatea , nu si pentru a livra/prezenta produsele sau serviciile firmei, atunci este inutil);

-cumparare de fani, followeri etc… (asta o practica curenta, dar care  in realitate este menita sa te pacaleasca pe tine, ca investitor);

-se rezuma la promovare pe Facebok sau orice alta retea de socializare uitand de site-ul de prezentare;

-cenzureaza reactiile negative si sterg comentariile critice;

-raspund la reactiile critice cu aceeasi moneda, jignind membrii comunitatii, adica posibilii tai clienti;

-considera ca succesul in urma promovarii in Social Media consta in cifrele analitice care de fapt sunt doar cifre ce prezinta impactul promovarii nu si rata de succes, adica imbunatatirea vanzarilor firmei tale;

-creaza campanii Social Media prin care apeleaza la spiritul civic, pentru ca mai apoi sa conecteze asta prezentei tale in online (multe campanii Social Media ale anului 2012 au fost contra-productive, tocmai din cauza asta, pentru ca cei care pledasera ”pro” s-au trezit la final ca faceau parte din morisca unei campanii Social Media, rezultatul fiind o imagine negativa a firmei implicate)

La capitolul greseli ar mai fi multe de spus, insa ma rezum doar la cele de mai sus!

Castiguri!

In mod evident pentru orice firma castigul inseamna incasari, inseamna bani, insa in Social Media castigul inseamna de fapt si altceva!

Iata ce se poate castiga in urma promovarii in Social Media:

-cresterea vanzarilor (evident)

-construirea unei comunitati fidele serviciilor/produselor tale (fidelizarea clientilor existenti este mai importanta decat castigarea de noi clienti)

-asigurarea unui permanent feedback al clientilor la adresa produselor/serviciilor tale (poti si cu siguranta vei afla unde este nevoie de imbunatatiri pentru produsele/serviciile tale) – tot la capitolul feedback, un alt avantaj urias este acela de a sti in permanenta parerea clientilor si despre serviciile/produsele concurentilor tai, asta fie in mod direct pe pagina ta, fie pur si simplu prin monitorizarea paginilor concurentilor (atentie insa, viceversa este valabila)

In incheiere!

Cu siguranta ar mai fi multe de spus insa am incercat sa ma rezum la esential si sa sintetizez pe cat de mult posibil! Cat de curand voi realiza si articole in care sa prezint pas cu pas planificarea si aplicarea de campanii Social Media pentru afaceri mici si mijlocii!

In esenta strategiile trebuie sa urmeaze pasii cheie:

-asumare a prezentei online in consecinta cu aria tinta (local, zonal etc..)

-prezentarea produselor/serviciilor, furnizate de firma ta, mediului online (site de prezentare)

-conectare cu mediul de socializare online (pagina Facebook, Twitter etc.., conectate la site-ul de prezentare)

-construire comunitate (indiferent de canalul ales fara comunitati Social Media nu ar exista)

-prezentarea produselor tale catre comunitatea ta in permanenta

-interactiune cu comunitatea ta in permanenta

-organizarea de mici tombole sau concursuri pe paginile comunitatii (atentie la regulamentele Facebook, Twitter etc…, inainte de a desfasura asa ceva)

-solicitarea de feedback asupra produselor/serviciilor de la membrii comunitatii prin dialog direct (fara sondaje)

-mentinerea si intretinerea comunitatii  prin informatii livrate zilnic (informatiile trebuie sa fie strict legate de produsele si serviciile firmei tale, poti face referire la imbunatatiri, mici corecturi, greseli reparate etc…)

 -oricand poti mari nivelul de interactiune cu comunitatea ta, insa niciodata nu trebuie sa o opresti. Oprirea interactiunii cu comunitatea ta inseamna pierderea comunitatii!

Sper sa fie de ajutor! 🙂