Scorul de Relevanță are în principiu cam aceleași atribuții în Facebook pe care Scorul de Calitate le are in Google Adwords. Desigur, asta fiind o caracterizare sumară, foarte sumară.

Totuși, urmărind discuțiile din ultima vreme, referitoare la Facebook Ads, am început să cred că pe foarte mulți dintre cei ce gestionează astfel de reclame nu-i interesează scorul de relevanță.

La nivel explicativ simplu, Relevance Score (Scor de Relevanță) arată cât de corect a fost targetată o reclamă, prin prisma reacțiilor utilizatorilor care au văzut reclama. Asta fiind și una dintre diferențele majore față de Quality Score de pe Adwords, care are un sistem de calcul ce implică cu totul alți factori dar care la final arată tot cât de corect targetată a fost reclama.

Scorul de Relevanță ajută în primul rând la minimizarea costurilor reclamei.

Un RS bun (9 din 10 sau 10 din 10) se traduce prin mai puțini bani plătiți pentru a obține o anumită audiență. Adică la fel ca în cazul QS Adwords.

Marele avantaj pe lângă eficientizarea costurilor, așa consider eu, este ca RS oferă date excelente ce pot fi folosite pentru postările de pe pagina de Facebook. Arată, mai exact, ce conținut preferă o anumită audiență ș.a.m.d. Implicit, datele astea pot ajuta ca Reach-ul unei pagini să crească organic. În fond, RS are la bază feedback pozitiv și feedback negativ. Și nu trebuie să fii un super-marketer ca să-ți dai seama cum să folosești astfel de date.

În aceeași ordine de idei, dar din punct de vedere al livrării de reclamă, se poate observa cu ușurință că numarul reclamelor care caută efectiv feedback-ul, utilizatorilor, a scăzut. Se targetează din ce în ce mai des conversia directă, micro sau macro, vânzările imediate. Ceea ce nu spun că este greșit, dar în caz ca reclama nu oferă randamentul dorit s-ar putea ca întreaga mașinarie de Marketing să funcționeze pe niște parametri și ancore incorecte, înșelătoare, pentru marketer. Ori RS, în situația lipsei feedback-ului utilizatorilor, nu va avea cum să fie bun. De unde rezultă costuri mai mari pentru reclamă.

Din punct de vedere al utilizatorului, este de destul de clar că nepriceperea marketerilor, advertiserilor, social media managerilor și cine mai face reclame pe Facebook, duce la o situație nedorită. Aglomerarea cu reclame a News Feed-ului. Reclame care pentru utilizator nu prezintă nici un interes. Chestie care, pentru specialist, este iarăși destul de ușor de observat, din indici de performanță gen Reach, Frequency, Impressions, Engagements, Cost per People Reached ș.a.m.d.

RS = scor de relevanță Facebook; QS = scor de calitate Adwords