Asa cum anuntasem inca de duminica trecuta, Facebook a facut un pas important pe piata mobila de telecomunicatii! Desi suspiciunile si nesiguranta au planat pana in ziua lansarii, 4 aprilie, asupra a ceea ce avea de fapt sa faca Facebook, existand pana atunci doua optiuni predictibile, una vizand lansarea unui telefon Facebook iar cealalta vizand lansarea unei aplicatii Launcher care sa schimbe interfata unui telefon Android si sa-l transforme intr-un telefon adaptat Facebook, pasul aceasta facut de compania ce administreaza cea mai mare retea de socializare a fost asteptat cu maxim interes de toata lumea!
Uimitor sau nu, dupa lansarea si prezentarea propriu-zisa, a urmat o intreaga serie de reactii negative la adresa a ceea ce a adus Facebook nou pe piata! O dezamagire generala, se pare, in mediul specialistilor Social Media!
De ce dezamagire?
Nu stiu, chiar nu reusesc sa inteleg cum gandesc unii specialisti Social Media si mai ales nu reusesc sa-mi dau seama cum si ce au anticipat ei ca se va intampla! Chiar nu le inteleg dezamagirea!
Reactii de genul ”Facebook ne acapareaza viata” sau ”asta ne mai trebuia, un telefon care sa ne tina conectati pe Facebook non-stop” le consider de-a dreptul puerile, nefondate, mai ales datorita faptului ca se putea lesne deduce ca indiferent de ceea ce va lansa Facebook, aplicatie sau telefon, pasul facut va avea acelasi scop : -Facebook = Phonebook!
Ce face Facebook Home?
Home, asa cum se numeste aplicatia lansata de Facebook, este de fapt un Launcher, o suita de aplicatii ce odata instalate pe smarthphone schimba configuratia acestuia, adaptand rolul telefonului pentru a servi unei conectivitati facile la Facebook! Una dintre cele mai populare, pana acum, aplicatii Launcher pentru Android, softul ales pe care sa ruleze Home, este Go Launcher si cred ca utilizatorii telefoanelor de la Google stiu cam ce face!
O aplicatie Launcher schimba interfata telefonului, imbunatatind experienta utilizatorului, adaugand functii noi si care in varianta de baza a Android nu se gasesc! Practic, un Launcher face telefonul Android mult mai bun!
Cum va afecta Home retelele de telefonie mobila?
Este iarasi usor de dedus, pentru ca Facebook Home, aplicatia pentru telefoanele Android, va permite apeluri telefonice dar si video, gratuite, evident prin intermediul retelei de socializare! Vor fi astfel doua tipuri de apeluri, cele deja clasice si care depind doar de terminalul de telefonie mobila, dar care costa si costa destul de mult in tari precum Italia, Franta, UK etc…, si o a doua varianta de apeluri, cele prin intermediul aplicatiei Home si care vor depinde atat de terminalele de telefonie pentru conexiunea la internet (exceptand wifi) dar si de logarea la Facebook, in schimb aceasta varianta de apeluri va fi una gratuita, asta daca nu luam in calcul costul traficului de internet mobil!
Rezultatul? In intreaga lume sunt peste 1 miliard de utilizatori Facebook, care daca vor folosi in urmatorii ani (pe masura ce smarthphone-ul Android va deveni din ce in ce mai popular) aplicatia Home, vor aduce serioase reduceri de incasari operatorilor de telefonie mobila si asa cum spuneam, cel mai probabil multe dintre aceste companii vor disparea, asta si deoarece telefonia mobila prin intermediul tehnologiei VoIP este in plina ascensiune!
Daca pentru client sunt reale avantajele, atunci de ce dezamagire?
Unii zic ca e un abuz din partea Facebook, care forteaza clientii sa fie conectati in permanenta la retea, daca vor alege Android+Home! Eu zic ca se grabesc in decizii si judecati pripite! Nu obliga nimeni pe nimeni, nu obliga nici Google si nici Facebook pe nimeni sa fie in permanenta conectat la reteaua Facebook, ar fi o prostie, o greseala de marketing din partea celor doi giganti ai serviciilor online!
Daca va amintiti, in urma cu cativa ani Vodafone lansa serviciul 360, o varianta timpurie a Home as zice (seamana foarte mult in concept si constructie)! Pe telefoane construite special pentru 360, utilizatorii Vodafone erau ca intr-o retea de socializare, stiau tot timpul ce fac si unde sunt prietenii (bineinteles daca acestia doreau sa dezvaluie) din retea s.a.m.d! Dar, la Vodafone 360 exista in permanenta optiunea de deconectare de la reteaua 360 si folosirea telefonului ca unul obisnuit, la fel cum exista si in Home de la Facebook!
Cine sustine ca Facebook incearca sa forteze utilizatorii sa ramana conectati la retea, abereaza cu siguranta! Nu vrei Facebook, nu instalezi Home, nu vrei sa folosesti in permanenta Facebook dar vrei noua interfata oferita de Home, atunci instalezi Home si pur si simplu deconectezi de la reteaua de socializare telefonul atunci cand nu mai ai chef de Facebook, e foarte simplu!
Mai exista si aceia care considera ca Facebook, prin Home, incearca sa furnizeze fortat advertising pe mobilele utilizatorilor! Pe langa aceeasi explicatie ca mai sus, aici intervine si factorul ”recuperare a investitiilor”, adica ei ofera niste servicii ale caror costuri trebuie sa le recupereze! Chiar crede cineva ca serviciile online sunt gratuite? De undeva, cumva, din advertising, sponsorizari, vanzari etc…, tot trebuie recuperate costurile, care costuri pentru Facebook sunt extrem de mari! Oricum, e prea devreme pentru o concluzie pentru aceasta ”problema”, pentru ca nu stim deocamdata cum si in ce fel vor fi prezentate reclamele si sincer, tind sa cred, nu vor fi deloc invazive, asta pentru ca nici in varianta normala, desktop, reclamele nu sunt invazive!
In incheiere!
Dincolo de dubiile si aberatiile multor specialisti din domeniul Social Media, ramane o colaborare (aproape incredibila acum 2 ani de zile) intre Facebook si Google! Se observa clar ca Google are cu totul alte planuri pentru propria retea de socializare, Google Plus, pentru ca altfel nu ar fi facut aceasta asociere cu Facebook!
Momentan Facebook Home, a carei lansare pe piata va fi facuta pe 12 aprilie, va fi disponibila doar in SUA urmand ca mai apoi, in functie de rezultatele de marketing ale ”testului american” sa fie facuta disponibila si pentru restul utilizatorilor de Android!
Google era deja mobile+local, Facebook va fi pana spre sfarsitul anului mobile+local, pe semne ca sloganul de acum cativa ani al celor de la Google ”gandeste global, actioneaza local” isi arata adevarata insemnatate, astfel ca pe viitor din birourile din Mountain View sau Silicon Valley, gigantii lumii online vor putea coordona advertisingul targetat local, fara prea mare bataie de cap! 😀
Iata si un clip amuzant dar si ironic referitor la lansarea Facebook Home!
Am instalat-o insa nici nu am avut timp s-o studiez intens incat sa-mi fac o parere…la o prima vedere, ruleaza cat de cat ok.
@Laurentiu Iancu :esti sigur ca e Home? 😀