social media-fail

Mentionez inca din start, voi foarte carcotas in cele ce urmeaza si poate chiar voi duce spre extrem anumite idei, asadar inainte de a judeca, luati-va un ragaz de cateva minute si cugetati!

Despre Social Media am tot vorbit, atat despre trecutul, prezentul cat si viitorul acestui domeniu! Despre retelele de socializare si cum sunt folosite acestea pentru a creste cifrele de afaceri ale firmelor ce au ales acest flux de informatii pentru a fi mai aproape de clienti si posibili clienti iarasi am vorbit!

Nu am vorbit, insa, (sau am vorbit destul de putin) despre succesul presupus pe care Social Media il aduce unei afaceri!

Cei apropiati mie stiu ca am un principiu dupa care nu numai ca ma ghidez dar si analizez, mai ales in Social Media, un domeniu care ma pasioneaza foarte mult!

”Puterea este acolo unde oamenii cred ca este puterea”

Multi dintre voi veti pricepe imediat ceea ce inseamna si ce vrea sa transmita fraza de mai sus, altii poate veti cugeta ceva timp pana veti descoperi, dar tare imi este teama ca pentru multi vor fi doar vorbe goale (fara suparare, va rog)!

Dincolo de avansul tehnologic, de inventiile si ”jucariile” noi puse la dispozitie de cei ce fac Social Media (am zis cei ce o fac, nu cei ce vorbesc despre acest domeniu sau pretind ca-l cunosc doar pentru ca citesc reviste de specialitate) in spatele acestui fenomen pentru succesul sau a stat, ca in enorm de multe alte cazuri, si acel principiu (pentru multi fraza, pentru putini adevar) de mai sus!

Intreaga ”transhumanta” a mediului de advertising si afaceri spre online se datoreaza acelui principiu si e lesne de inteles de ce!

Dar sa lasam filosofia si sa trecem la lucruri practice!

Social Media azi nu mai ofera conversie, adica ceea ce toti specialistii si toti cei ce activeaza in acest domeniu cauta cu disperare chiar! Nimeni nu investeste fara sa stie ca intr-un fel sau altul isi va recupera banii sau mai mult de atat, ca va avea si profit!

*aplicati ca sinonim al cuvantului ”conversie” in acest caz: -clienti, vizitatori, trafic, publicitate eficienta si ceea ce mai doriti (se va dovedi de ce pana la urma)

De ce nu mai exista conversie?

E usor de spus, e usor de raspuns! Agresivitatea, nepriceperea, avaritia, tehnici aplicate doar pe baza unor presupuneri, lipsa unor cunostinte temeinice de marketing modern (neuromarketing in special) toate astea si multe altele au atras in mod deliberat ignorarea dinspre utilizatorii de Social Media!

Jucarii precum like, share, tweet, retweet, +1 inventate doar pentru a servi fluxului de informatii reprezentat de Social Media au devenit unelte de conversie, monede de schimb, folosite de multi, foarte multi specialisti de marketing, practicieni de Social Media si oameni ce au vizat castiguri financiare de pe urma promovarii prin intermediul Social Media!

Rezultatul este unul ce se simte din plin acum, cand utilizatorii ”de rand” si-au cam dat seama despre ce este vorba si sunt extrem de sceptici in a mai folosi acele ”jucarii”! Lipsa folosirii ”jucariilor” a adus de la sine scaderea vitezei de propagare a informatiei in Social Media si direct proportional cu asta si a ariei de tinta, a nivelului de potentiali/probabili clienti! Ce a urmat a fost doar o consecinta logica, o scadere a ratei de conversie pentru care adaugand si scepticismul generat de informatiile ”sablon” au dus spre zero eficacitatea Social Media pentru promovarea brandurilor/produselor/serviciilor!

E totul negru sau doar gri?

Nu, nu e totul negru, mai sunt campanii ce merg, ce aduc clienti, ce reusesc sa atinga tintele, insa e clar ca totul se desfasoara intr-un ritm de melc, asta desi domeniul Social Media sufera schimbari drastice de la o luna la alta, prin prisma avansului software iar viteza ar trebui sa fie direct proportionala cu asta!

Facebook, Twitter, Google Plus s.a.m.d….

Goana dupa like ce a prins parca mintile tuturor a facut ca Facebook sa piarda enorm de mult la capitolul interactiune si interactivitate! Recentele modificari aduse de administratorii retelei tind parca sa mai reduca din efectele publicitatii agresive, dar cat se va reusi e cam greu de prevazut!

Twitter, investeste enorm de mult in promovarea retelei, asta desi mai toate studiile arata ca aproape 98% din tweet-uri sunt ignorate, asta deoarece acele mesaje sunt doar rodul automatismelor (butoane de tweet pe bloguri/site-uri in special)! In SUA s-ar parea ca totul este pe roz (sau roze) pentru Twitter, la fel si in alte cateva tari europene! Realitatea este ca Twitter investeste foarte mult in propria promovare a retelei si ca multe televiziuni sau reviste online folosesc tweet-urile doar pentru ca sunt platite sa faca asta!  Apropo de promovare si Facebook face la fel, intensificand foarte mult in special anunturile pe Adsense!

Google Plus iese din ecuatie la capitolul publicitate, pentru ca inca fluxul informational este acolo pe slow-motion si deci aproape irelevant pentru promovarea online! Exista totusi destul de multe pagini unde nivelul de interactiune si interactivitate dau clasa chiar si Facebook-ului! Apoi, Google Plus este inca in plina constructie a ”nisei” sale, pentru ca da, Google Plus are propria nisa!

La timpuri noi, jucarii noi, dar pentru ce?

Spuneam ca Facebook a adus modificari importante, ba’ un Search Graph, ba’ un timeline nou si mult mai selectiv pentru utilizator, ba’ un Edgerank al carui calcul este imbunatatit si parca mult mai aproape de realitate! Totusi, aceste noi ustensile par sa nu mai aiba sens pentru nimeni (ma refer evident la cei ce promoveaza in si prin intermediul Social Media), chiar daca acum exista mai eficient ca oricand posibilitatea de a calcula impactul, angajamentul, eficienta banilor cheltuiti (ROI, etc…)!

De ce par sa nu mai aiba sens? E simplu, e ca si cum la un site cu 5 vizitatori pe zi ai pune 10 soft-uri de analiza a traficului sperand sa intelegi ce nu merge sau mai rau, sperand ca unul din ele sa-ti arate mai mult! Tocmai de asta, pentru ca rata de interactivitate si implicit rata de conversie au scazut si indiferent de cate ustensile ar pune la dispozitie Facebook pentru a calcula ROI si alte cele, interactivitatea sau conversia nu au cum sa creasca (logic, nu?)!

Si atunci ce-i de facut?

Asa cum ziceam prin acel principiu (de la inceputul articolului), multi considera ca Twitter are un potential enorm dar inca ne-exploatat corespunzator, coroborat si cu presupusul succes din SUA (care de fapt e doar promovare intensiva a retelei) si isi indreapta antenele intr-acolo! Poate are potential Twitter, nu contest desi nu prea vad ce ar aduce nou fara a produce o schimbare radicala de structura a retelei, dar publicitatea pe Twitter e nitel cam irelevanta, asta in situatia in care totul acolo, exceptand cateva cazuri singulare, e pus pe pilot automat si care chiar daca nu ar fi asa, tot ar fi foarte greu prin actuala structura sa atraga si sa produca conversie!

Inca o data, atunci ce-i de facut?

Cateva repere, unele recente, altele mai putin recente!

Sa enumar: -Google Plus, Google Authorship,  Google Author Rank, inchiderea Google Reader, re-modelarea Google Personal Blocks, cresterea eficientei advertisingului pe bloguri, cresterea efectiva a impactului advertisingului canalizat prin intermediul blogurilor! 

Toate astea ce indica? Indica faptul ca advertisingul in Social Media trebuie indreptat inspre bloguri si blogosfera, inspre acolo unde automatizarea nu poate fi facuta si unde informatia vine si intermediata, nu numai generata! E cam greu de spus daca asta se poate face si pentru Mass Media online, din simplul motiv ca publicatiile online au nevoie de incasari pentru a asigura tirajul ”de maine” si nu ar fi exclusa o sabotare a fluxului de informatii tocmai pentru a spori incasarile! Bineinteles si in cazul blogurilor se poate face asta, dar parca blogurile au fost tot timpul angrenate intr-un proces de auto-curatenie, mereu, fara incetare! Mereu in blogosfera a existat purificarea si curarea informatiei astfel incat cititorul sa obtina informatii pertinente, clare, adica exact ceea ce cauta!

In incheiere!

Social Media nu e in colaps din punct de vedere al advertisingului, al interactivitatii sau al conversiei ci pur si simplu una din uneletele favorite folosite in ultimii 2 ani tinde sa aiba nevoie de o pauza, de o curatire, de redirectionarea atentiei inspre alte parti, lasand munca si pentru altii, in special pentru cei ce vor reprezenta cheia in web 3.0, creatorii de continut!

Un blogger care abuzeaza de publicitate in oricare forma a ei (advertoriale, bannere etc..) va fi sanctionat si pedepsit rapid de cititor, insa per total impactul reactiei cititorilor nu va fi unul cuantificabil pentru advertisingul pe bloguri, asta pentru ca vor exista mereu alte cateva milioane de solutii la fel de bune (comunitatea bloggerilor e de fapt construita din individualitati) insa daca utilizatorii sanctioneaza o retea de socializare atunci impactul va fi nu numai cuantificabil pentru advertising-ul online dar va  consemna si pierderi financiare uriase mai apoi!

 

*nota

Sunt sigur ca celor atenti, celor interesati, le-am dat de gandit prin cele spuse mai sus! As fi curios de parerea fiecaruia (proprie si personala) si nu de pareri-tipar formate in urma citirii diferitelor surse si resurse de documnetare! 🙂