În urmă cu mai bine de 4 luni de zile, într-un articol în care îmi exprimam dorinţele pentru anul 2014 în ceea ce priveşte Social Media şi Online Marketing, spusesem ceva de genul: „mi-aş dori ca în 2014 Real Time Marketing să fie făcut aşa cum trebuie şi nu modificat în ceva ce nu are nici cea mai mică legătură cu conceptul”.

La fel, fără să am intenţia de a supăra pe cineva, la finele lunii ianuarie a anului curent, am atras atenţia asupra unor practici nepotrivite în ceea ce priveşte Real Time Marketing-ul practicat în România.

Zilele astea se pare că ceea ce vorbeam eu atunci a fost observat şi de alţi oameni, care la rândul lor atrag atenţia asupra respectivelor practici. Numai că şi aceşti oameni, mulţi dintre ei oameni de marketing, arată că nu au înţeles exact ce presupune Real Time Marketing.

Despre neadevăruri veţi găsi informaţii în articolul din luna ianuarie, adică acesta. Despre adevăruri vorbesc mai jos. 🙂

Este Real Time, Marketing şi Pr, atunci când:

-că şi marketer ori om de PR organizezi un eveniment şi ai înţelepciunea ca în timp real să comentezi cu cei activi pe pagina de brand despre cele spuse ori prezentate în eveniment, scopul fiind de a vedea în timp real reacţiile oamenilor vis-a-vis de informaţiile prezentate la eveniment.

-organizezi un eveniment de lansare a unui serviciu ori produs şi ca om de marketing ori PR ai buna înţelepciune să furnizezi în timp real informaţiile prezentate în cadrul evenimentului fanilor ori oamenilor interesaţi folosindu-te fie de paginile de brand fie de alte canale de informare online. Scopul fiind, deasemenea, acela de a vedea în timp real care sunt reacţiile „publicului” pe baza unei prime impresii făcute de produsul ori serviciul pe care tocmai îl lansezi.

-folosindu-te de una din tehnicile de mai sus decizi să aprofundezi şi mai mult conceptul Real Time şi te foloseşti de reacţiile primite de la public pentru a corecta din mers (aparenţele ori impresia asupra produsului/serviciului) ori pentru a lămuri neînţelegerile vis-a-vis de produs/serviciu, neînţelegeri dovedite prin prisma unor, presupuse, reacţii negative.

-conectezi grupuri de oameni, unii prezenţi într-o locaţie fizică iar ceilalţi prezenţi în online pe diferite reţele de socializare, ca efect al unei campanii de marketing desfăşurată într-o locaţie fizică, conexiunea fiind făcută bineînţeles în timp real.

Pe scurt şi generalizat situaţiile de mai sus se încadrează în conceptul Real Time Marketing. Conceptul este simplu şi presupune viteză de reacţie, implicare, atenţie şi spirit analitic, precum şi stăpânire de sine din partea omului de marketing (sau PR), totul desfăşurat în timp real. De regulă, dat fiind volumul mare de informaţii ce trebuie filtrate în online, în timp real, este nevoie de cel puţin 4-5 persoane care să administreze o astfel de campanie de Real Time Marketing (numărul variază în funcţie de eveniment şi afinitatea publicului pentru brandul în cauză).

Paradoxal, pentru ceea ce însemna Marketing, Real Time Marketing-ul nu vizează direct vânzările ci sporirea imaginii brandului (branding) şi creşterea nivelului de implicare/interes al oamenilor prezenţi online în activităţile fizice ale unei companii/firme. (de asta evenimentele, simpozioanele, conferinţele, lansările de produs sunt perfecte pentru aplicarea acestei tehnici). De asta RTM este mai mult utilizat ca un fel de Real Time PR.

Sigur, depinde de fiecare specialist în parte şi depinde de modul cum percepe şi aplică o tehnică de marketing. Nu e neapărat rău atunci când se profită de un eveniment pentru a spori vânzările unei companii, nu e neapărat rău să organizezi intenţionat un eveniment prin intermediul căruia să aplici RTM ca strategie sintetizată de „sales”. În schimb, este destul de aiurea să cauţi cu disperare să te agăţi de orice reacţie în online pentru a încerca să faci RTM, la fel de aiurea fiind şi oferirea de cadouri spontane unor diverse persoane sperând să provoci astfel reacţii amplificate şi suplimentate ale altor utilizatori de online. Asta nu se numeşte RTM ci se numeşte Online Community Management.

Nu vreau să fie cu supărare pentru nimeni, dimpotrivă. Chestia este că RTM nu este doar o modă temporară în ceea ce priveşte tehnicile de marketing, dimpotrivă, este chiar o tehnică de baza a marketingului modern. Ori o preluare şi interpretare/aplicare greşită a acestei tehnici nu duce la altceva decât eşec.

*un exemplu de RTM: -vizita unor bloggeri ori jurnalişti într-o fabrică a brandului X este prezentată, postată şi comentată în Real Time pe paginile online ale brandului ori pe profilurile de socializare ale bloggerilor/jurnaliştilor. Simplu, nu?

Dacă v-aş spune că şi campaniile PPC de genul celor din Adwords, Facebook ori Linkedin sunt tot parte din conceptul Real Time Marketing aţi mai crede că acest concept este o bulă ori că a apărut odată cu reclamă Oreo? 😉