Cunoasteti expresia:-sexul vinde?

Cel mai probabil v-ati ”lovit” de aceasta expresie de cel putin o data in viata sau poate, cine stie, chiar ati folosit-o ca o justificare pentru succesul unor afaceri, proiecte, reclame etc.

Indiferent daca ati folosit sau nu, daca ati mai auzit sau nu expresia, intrebarea ramane:

-sexul vinde?

Daca da, atunci cum?

Adica, mai pe intelesul tuturor, cum merge treaba asta cu ”sexul vinde”?

Spre exemplu, te duci la magazin si casiera iti zice ca daca vei cumpara X produse, va face sex cu tine?

In mintea mea, cel putin, atunci cand spui/sustii ca sexul vinde inseamna ca in mod voit conditionezi vanzarea unui produs de prestarea unor servicii sexuale! 🙂

Si nu, nu poti spune invers ”vinde sexul” pentru ca atunci se traseaza o linie directa ce duce drept spre prostitutie, nu ca cealalta varianta ar insemna altceva.

Si atunci de unde expresia?

La nivel teoretic, expresia isi are originea in mediul de advertising, una dintre cele mai eficiente tehnici de realizare a unei reclame cu priza la public si care sa capteze atentia si dorinta consumatorului de a cumpara un anumit produs, fiind in mod cert reclama hedonistica. Adica acel tip de reclama in care un produs este prezentat de o femeie atragatoare (sau barbat), imbracata poate sumar/provocator  si care prin comportament, gesturi, cuvinte, scoate in evidenta produsul subliniindu-i calitatile hedonistice (scopul este placerea, consumul/utilizarea produsului este placerea).

Insa intre reclama hedonistica si ”sexul vinde” este o diferenta destul de mare, pentru ca expresia ”sexul vinde” este o conditionare, una complet eronata (consumul/utilizarea produsului este insotita de sex…ori ceva de gen).

Nici una dintre reclamele hedonistice nu inspira nimic altceva decat placerea de a consuma/utiliza un produs, adica reclama serveste iluzie, iluzie care consumatorului ii starneste curiozitatea, atentia si dorinta de a folosi un produs pentru a se rasfata. Tocmai din cauza asta reclamele de tip hedonistic sunt folosite pentru produse de lux, produse scumpe sau exclusiviste. E vorba despre placere nu despre supravietuire. 🙂

Si atunci de unde expresia ”sexul vinde”? -A vazut cineva vreo reclama in care un produs era prezentat prin prisma unei scene de sex? – Nu cred, altfel ”CNA” inseamna ca ar dormi in post! 🙂

Realitatea este ca nu ”sexul vinde” ci iluzia vinde, ori tocmai din cauza asta reclamele ce apeleaza la tehnica hedonistica  nu folosesc si conditionarea, pentru ca oamenii de advertising stiu ca iluzia vinde iar conditionarea iluziei nu ar mai avea acelasi efect, pentru  ca iluzia de asta e iluzie, doar imaginatia consumatorului fiind limita. 🙂

exemplu, reclama de prezentare sampania X:

-situatie 1: -un cuplu aflat in dormitor, pe jumatate dezbracati, se mangaie lasciv, intens, se saruta cu pasiune si pentru o secunda se opresc sa ciocneasca un pahar de sampanie, apoi se saruta din nou si se acopera cu cearsaful continuand cu miscari ce creaza impresia unei viitoare partide de sex;

-situatie 2: -cuplu aflat in dormitor, in mijlocul unei partide de amor, gemete si urlete ce acapareaza fundalul sonor al reclamei, reclama ce vizual nu arata decat doi oameni ce fac sex (si dai si lupta 😀 ) iar intr-un final se opresc sa ciocneasca un pahar de sampanie;

  • Care e reclama si care e doar film porno? -Evident ‘situatia 2’ e filmul porno.
  • Care e reclama cea mai buna? -Evident ‘situatia 1’.
  • Care e reclama ce va aduce cresterea vanzarilor? -Evident ‘situatia 1’.
  • Care e reclama ce va fi blocata de CNA? -Evident ‘situatia 2’. 😀

….asadar, deci si prin urmare… 🙂

”Sexul vinde”? – da, dar numai pe ”centura”!

Iluzia in schimb este cea care intr-adevar vinde intr-o reclama. Nu e nevoie decat de un decor, persoane atragatoare fizic, cateva gesturi tandre, cuvinte dulci, atingeri suave iar reclama deja creaza iluzia.

Conditionarile nu fac decat sa ucida iluzia iar ucigand iluzia se distruge reclama. Asta ca sa nu mai spun despre crearea unei imagini complet aiurea a produsului prezentat!

*nota:-a nu se confunda advertisingul cu marketingul

**nota 2:- a nu se confunda semi-nuditatea cu sexul