Intr-un mediu online in care livrarea de informatie depinde foarte mult de motoarele de cautare, am putea crede ca acest segment de piata este unul ce ofera solutii variate si complete pentru utilizatori.

In realitate chiar asa este, specialistii duc o munca asidua in cautarea perfectiunii, prin perfectiune intelegand capacitatea unui software de a se ridica la inaltimea asteptarilor utilizatorilor si mai ales de a furniza mereu solutii inovative care sa aduca rapid informatia solicitata de utilizator intr-o forma cat mai apropiata de interogarea acestuia.

Numai ca de cativa ani de zile, segmentul Search Engines este complet dezechilibrat, chiar daca fiecare parte ofera solutii foarte bune, insa doar despre un singur motor de cautare se poate spune ca este complet. Google domina, este numarul unu si chiar tinde sa creeze monopol (eu cred ca de fapt l-a creat deja).

In schimb Bing, desi are in spate super-specialistii Microsoft, plus fonduri uriase, nu reuseste sa tina pasul cu Google. Nici asocierea cu Yahoo nu a adus un plus chiar atat de important.

Bine, mai corect spus, Yahoo s-a asociat cu Bing si nu invers, pentru ca in realitate Yahoo foloseste in SERP si rezultate furnizate de Bing.

Interesant este ca desi Yahoo si Bing lucreaza impreuna tot nu reusesc sa se impuna, utilizatorii de internet prefera Google!

Oare de ce? – Care este secretul Google si cum reuseste sa mentina interesul utilizatorilor?

Raspunsurile sunt simple:

-Google a creat, dezvoltat si popularizat continuu un browser de internet super-performant, Chrome. In acelasi timp, Internet Explorer, browserul pe care se bazeaza Bing, pare ca bate pasul pe loc, incapatanarea celor de la Microsoft de a intra cu forta in atentia utilizatorilor iritandu-i si facandu-i sa renunte treptat la a mai folosi acest browser (*vezi barele de meniu predefinite, vezi Windows). Nici Mozilla, celalalt mare browser de internet, al doilea ca popularitate dupa Chrome, nu mai atrage utilizatorii, problemele de securitate, lipsa de viziune si imaginatie in design si accesibilitate, modul in continuare ne-evoluat de a ”citi” site-urile cu template-uri responsive sau retina-ready, creand impreuna impresia ca ”este din alt film, unul vechi”! 🙂

-Succesul Google SE se datoreaza si Android, sistemul de operare mobil numarul 1 in lume ca popularitate, care deasemenea se bazeaza (insa nu invaziv) pe Chrome si pe motorul de cautare Google. Pe acelasi plan, nici Bing si nici Yahoo nu se fac deloc remarcati, chiar daca Windows Phone pare a fi intr-o usoara ascensiune de popularitate.

-software-ul din spatele Google SE, algoritmii sai, centrele de date, sutele de servere, timpii extrem de rapizi de incarcare a rezultatelor, functiile semantice si de predictie, rapiditatea filtrarii rezultatelor si mai ales imbunatatirea permanenta a tuturor acestor functii asigura pozitia de lider a Google SE. In schimb, nici Bing si nici Yahoo nu par sa caute solutii, sa inoveze, algoritmii ambelor motoare lucreaza impreuna insa nici asa nu reusesc, deci e clar ca undeva e o problema.

-robotii de indexare ai Google pot indexa si indexeaza acum un site chiar daca webmasterul nu a facut cerere (va mai amintiti cum era acum 3-4 ani?), mai mult de atat, robotii urmaresc linkurile din site-urile vizitate si indexeaza tot (in functie de atribute follow-index). In schimb atat Bing cat si Yahoo inca mai traiesc timpurile vechi, e drept nu mai e nevoie de ”cerere” dar inca este nevoie de macar un sitemap trimis.

Bineinteles, succesul Google se datoreaza si altor factori, insa i-am ales doar pe acestia pentru ca sunt cei care fac diferenta clara vis-a-vis de ”lupta” cu Bing si Yahoo. (poate mi-a scapat vreunul, ma completati voi) 🙂

Ironia sortii, Yahoo crescuse in popularitate in urma cu cativa ani, cand culmea se foloseau de rezultatele Google SE (*powered), la fel cum azi o face Ask sau Duck Duck Go. Marissa Mayer, sefa Yahoo (fosta sefa la Google) are incredere in compania pe care o reprezinta, insa chiar ea recunoaste ca Yahoo isi orienteaza intreaga atentie catre segmentele unde poate avea succes, lasand de-o parte partea Search.

Pana vor face ceva concret in privinta adaptarii serviciilor la cerintele pietei 3.0, Yahoo este in deriva, realitatea fiind ca serviciile Yahoo sunt din ce in ce mai putin folosite de catre utilizatorii de internet.

Mai foloseste cineva Yahoo Search?