Zvonuri despre o posibilă intrare a Facebook pe piața de Ecommerce, prin oferirea unei secțiuni de Shop pe paginile de Brand, au apărut încă de acum un an și ceva. Acum, însă, toate aceste zvonuri au fost confirmate chiar de către Facebook, fiind deja informații publice testele pe care le fac în SUA pentru a implementa așa ceva.
În principiu, urmărind strategia de dezvoltare a Facebook, cred că segmentul de piață către care se adresează Facebook Shop este cel al firmelor mici, al micilor comercianți și producători. Îmi este greu să cred că un retailer de calibru va investi în construirea unui shop pe Facebook, în condițiile în care pagina de Facebook pe care construiește magazinul nu este în proprietate ci doar în ”chirie de tip freeware”, o chirie care va deveni din ce în ce mai scumpă pe măsură ce serviciul devine popular (vă amintiți ce elegant a tăiat Fb reach-ul paginilor, obligând pe toată lumea la plătirea de reclame pentru a câștiga audiență).
Pentru cei cărora ideea de a avea un magazin pe Facebook li se pare una oportună, iată câteva aspecte de luat în considerare:
- pentru a deschide un magazin vor fi necesare, pe lângă pagina Fb, și de o firmă, deși Fb nu a specificat clar asta (altfel va crește exponențial procentul actual de evaziune fiscală generat de magazinele fantomă de pe Facebook, mă refer la cei ce au pagini și promovează produse iar vânzarea se face prin PM ori telefonic, fără facturi ori chitanțe);
- plățile pentru comenzi vor putea fi primite doar prin intermediul contului STRIPE, procesator de plăți care taxează cu 2,9%+ 0,30 cenți per comandă realizată, banii putând fi virați în contul comerciantului doar când un barem de x este atins;
- se pot face configurări avansate ale magazinul de pe Facebook, pot fi puse produse cu variații (culoare, mărime etc) dar pot fi vândute doar produse fizice, nu și servicii ori produse digitale;
- comerciantul va avea pe magazinul de Facebook o zonă de administrare a comenzilor dar va beneficia și de date de Insight;
- se va putea face un management de clienți, dar și comunicare cu clienții, direct de pe pagina Fb;
De ce face Facebook secțiunea de Shop? Simplu, toți comercianții vor dori să promoveze la un moment dat produsele din catalog. Promovarea însemnând reclamă, reclama însemnând încasări pentru Facebook.
La o primă vedere, ideea celor de la Facebook nu este rea. Pentru ei nu, asta-i sigur, însă nici pentru micii comercianți ori producători. Rămâne de văzut cum se vor plia pe legislația UE, cunoscute fiind reglementările de tip protecția consumatorului. Mai mult, sunt curios cum vor aplica cei de la Facebook respectiva menționare a SAL, care din câte înțeleg va fi impusă tuturor magazinelor online din UE.
Pe de altă parte, platforme ce ofereau până acum opțiunea de Shop pe Facebook, prin intermediul unor aplicații special dezvoltate (gen Shopify) își vor da obstescul sfârșit.