Ceea ce se specula prin septembrie, anul trecut, după ce Facebook a cumpărat Atlas, începe a prinde contur din ce în ce mai mult. Facebook a patentat şi urmează să lanseze o platformă de Ad Exchange, prin care urmează să livreze reclame şi pe site-uri terţă parte, adică nu numai în platforma Facebook.

Deocamdată, se pare că previziunile mele se adeveresc. Cel puţin urmărind ceea ce a patentat Facebook şi anume un format de reclame bazat pe Social Data (activitatea utilizatorilor pe Facebook) şi Native Advertising (conţinut text sau video, plătit).

Ori asta înseamnă că rivalitatea dintre Facebook Ad Exchange şi Google Adwords va fi una indirectă. O rivalitate care să permită ambelor platforme să existe şi mai ales, care să fie folosite în tandem de marketeri. Cu alte cuvinte, Facebook Ad Exchange şi Google Adwords se vor completa prin serviciile oferite. Iar zona unde se vor intersecta, adică acolo unde rulează acum GDN, va fi zona unde cele două platforme vor fi în competiţie. Însă, totul va depinde de preţurile plătite publisherilor. Şi cum preţurile sunt decise tot de marketeri, este lesne de înţeles că respectiva concurenţă nu va fi prea mare între cele două platforme.

Ştiu, nu este o părere pe care o împărtăşesc prea mulţi. De fapt, părerea generală este că Facebook atacă Google. Însă, repet, totul depinde de specialiştii de marketing. Şi, pentru mine, ca specialist de marketing, este extrem de benefic faptul că Facebook intră în zona de Ad Exchange.

Există, totuşi, şi o parte “neagră” odată cu apariţia Facebook Ad Exchange. Facebook şi Google îşi vor întări şi mai mult dominaţia pe zona de advertising online. Iar dacă celor două platforme mai adăugăm şi Bing Ads dar şi Amazon Sponsored Links, vorbim de un joc în 4, pentru restul platformelor de Ad Exchange rămânând doar site-urile care nu respectă regulile celor 4.

Pe de altă parte, mă aştept ca şi Google să forţeze puţin pe zona Native Advertising sau măcar să îmbunătăţească targetarea în funcţie de Social Data.