Va amintiti, cel mai probabil cititorii fideli, ca am tot repetat in ultimul an de zile ca Social Media fie ca se doreste, fie ca nu, trebuie sa evolueze. V-am tot vorbit despre Social Data si despre cum lucrurile in Social Media incep a se aseza pe un fagas normal. Dar asta e o ”poezie” veche, nimic nou.

Problema cea mai mare a Social Media, in ultimul timp, a fost ca foarte multe companii au inceput sa-si dea seama ca Social Media nu aduce conversii, nu vinde sau mai bine zis nu mai vinde asa cum o facea in urma cu unul, doi sau trei ani. Foarte multi specialisti au vorbit despre ROI (return of investments) si cum acest aspect trebuie neaparat luat in seama, insa bineinteles a fost ignorat de enorm de multi. Foarte multe companii ”s-au repezit” in a investi in advertising si campanii Social Media folosind doar marile retele de socializare, cu preponderenta Facebook. De altfel, foarte multi confunda azi Social Media cu Facebook.

Facebook, azi, este ca un mare spital de nebuni, enorm de multa galagie pentru nimic, un nimic care nu are cum sa aduca o crestere a cifrei de afaceri a unei firme sau companii.

Bineinteles, este foarte usor sa vorbesti despre ROI atunci cand campania Social Media este pentru un produs sau serviciu ce apartine unui brand de renume mondial sau mai bine zis unei companii pentru care Social Media a reprezentat de la inceput doar un canal de comunicare, nimic mai mult. Este foarte usor, pentru ca nu poti calcula ROI in Social Media atunci cand vanzarea propriu-zisa se face la nivel de super-market, cand campania locala este dictata de strategia globala a companiei si sustinuta direct de aceasta. Nu poti sustine ca Social Media, azi, vinde atunci cand afacerea pe care o promovezi se desfasoara in exclusivitate in ”offline” iar online-ul pentru firma ta este doar mod de promovare!

Lucrurile nu sunt prea grozave nici in randul afacerilor exclusiv online, magazine online, si nici al celor mixte (cu prezenta online). Fiecare lupta din rasputeri sa creeze cat mai mult ”zgomot” pentru a atrage atentia cat mai multor oameni pentru ca poate cine stie, cativa chiar vor deveni clienti candva! Zgomotul acesta a mers de multe ori in ultimul timp pana la limita ridicolului, fabricandu-se scandaluri, creandu-se discutii pe pagini de brand de catre oameni care de fapt se certau singuri (da, toate retelele de socializare permit multi-account)!

Este usor sa spui ca Social Media ajuta la cresterea cifrei de afaceri a unei companii cand strategia de promovare a presupus activarea pe toate canalele media si folosirea tuturor uneltelor de advertising! Insa atunci cand promovarea unei firme, produs sau serviciu se face exclusiv in Social Media, rezultatele nu sunt tocmai imbucuratoare, financiar vorbind (ROI, adica)!

Oricat de multe justificari s-ar cauta, totul in cele din urma se va rezuma la ROI. Nu poti spune ca o campanie Social Media a avut succes enorm doar numarand numarul de mentiuni pe bloguri sau publicatii online, doar analizand intensitatea si frecventa share & like & hashtags! Toate astea sunt ”zgomot”, de multe ori pentru nimic! Nu mai e un secret pentru nimeni, comunicatele de presa trimise de firme de PR devin mai apoi mentiuni pe bloguri sau publicatii online, like&share pot fi cumparate la duzina iar daca nu sunt atunci pot fi obtinute prin fake-viral, adica prin scandaluri fabricate de chiar oamenii pusi sa promoveze/deruleze campania Social Media. Ceea ce multi cititori percep a fi advertoriale sunt de fapt comunicate de presa (de foarte multe ori) trimise de firme de PR, prea putini bloggeri fiind aceia care nu preiau copy&paste textele pe blog. E ca un fel de cerc vicios, unul care nu are cum sa aduca ROI in Social Media.

Spiridusi deveniti peste noapte specialisti intr-un domeniu care inca isi cauta identitatea au propovaduit fel si fel de tehnici si strategii pentru ca intr-un final sa descopere cu stupoare ca drumul pe care ei l-au indicat a fost gresit iar acum incearca din rasputeri sa repare cumva parerea aproape unanim-generala ca Social Media nu vinde! Insa toate aceste strategii au fost formate pe baza experientei altora, a celor care le-au incercat pe propria raspundere si care evident au structurat strategiile in functie de caz, nu de domeniu.

Social Data aduce ceva nou, un concept nou, mult mai aproape de realitatea a ceea ce inseamna Social Media. Daca pana mai ieri Social Media era pentru ”a afla ce se spune despre brandul tau”, de acum inainte Social Media va fi despre ”cum vor oamenii sa fie produsele tale”.

Altfel spus, se va renunta la promovari ”zgomotoase” si se va aplica un concept nou iar acel concept este ”taci si asculta”!

Care este unealta perfecta pentru aplicarea acestui concept?

-Ati ghicit, bloggerii!

Da, bloggerii vor avea grija sa-si promoveze continutul pe toate marile retele de socializare, limitand ”zgomotul” doar la esential, la strategia de baza a campaniei si nu la zarva inutila creata de like & share. Bloggerii vor sti sa spuna lucrurile cu masura (ma rog, unii), fara sa altereze mesajul campaniei, in acelasi timp lasand oamenii sa analizeze continutul, sa-l comenteze si sa-si spuna parerile. Insa bloggerii pentru a-si face treaba vor solicita remuneratii iar asta inseamna investitie directa din partea firmei. Altfel spus, daca vrei sa cresti cifra de afaceri cu ajutorul Social Media atunci trebuie sa investesti serios, nu sa te limitezi la afisarea de reclame pe Facebook sau la cateva scobitori trimise drept cadou bloggerilor.

Social Media nu vinde, nu a vandut niciodata, rarele cazuri de succes din perioada ”balonului de sapun” au creat o perceptie falsa, una ce a atras enorm de multi speculanti de moment.

Social Media a fost intotdeauna despre comunicare, din pacate insa foarte multi specialisti au ales comunicarea intr-o singura directie (one way only) iar acea directie este companie – clienti, nu invers si nici in ambele sensuri, iar astfel s-a creat enorm de mult zgomot inutil, oamenii/clientii chiar daca vorbesc nu sunt ascultati iar daca sunt ascultati atunci este doar din politete. Totul din cauza unei strategii complet gresite, aceea de a afla ce se spune despre brandul tau, dar mai ales din cauza celor pusi sa gestioneze Social Media in diverse companii sau campanii.

Sigur, in cazuri singulare, lucrurile au fost facute profesionist, compania a fost atenta la doleantele clientilor si produsele sau serviciile ulterioare au respectat intocmai dorintele clientilor, parerea lor generala (Social Data). Exista o singura posibilitate pentru a face Social Media sa ajute la generarea de vanzari si implicit cresterea cifrei de afaceri iar acesta posibilitate se numeste ”taci si asculta”!

Nu e nevoie de poze cu pisici, catei, cafea, flori sau demotivationale puse pe Facebook de nspe ori pe zi, e suficient sa conversezi cu fanii paginii tale de brand. Dar daca pentru tine conversatia inseamna tu sa vorbesti iar ceilalti sa te asculte atunci ceea ce faci e doar zgomot, pentru ca si fanii vor renunta la conversatie la un moment dat.

Pentru ca Social Media sa ajute la generarea de vanzari, fanii, urmaritorii, bloggerii sau publicatiile online trebuie lasati sa vorbeasca iar tu sa taci, sa asculti, sa analizezi, si sa raspunzi doar atunci cand trebuie (e conversatie totusi)!  Iar ca sa analizezi ai nevoie de Social Data, adica de informatii colectate direct de la fanii tai, intrebandu-i direct. Bineinteles, conceptul Social Data inseamna mult mai mult, insa esentialul este acesta.

Social Media nu vinde, nu a vandut niciodata, Social Media intotdeauna doar a ajutat la generarea de vanzari prin oferirea a ceea ce nici un alt canal media sau de comunicare nu a reusit sa ofere: -parerile clientilor si interactionarea cu acestia! In Social Media nu este vorba despre tine si firma ta, este vorba despre clientii deveniti ”fani” si despre doleantele lor! Insa per total, Social Media este rezultatul interactionarii umane in online, daca limitezi aceasta interactiune doar la ceea ce ai tu de comunicat, atunci nu e de mirare ca e rezultatul e doar zgomot.

In ziua de ”salariu”, nu numarul de like, share, vizualizari pe Youtube, viral rank, vor conta, ci banii pe care-i primesti, la fel cum pentru companie conteaza sumele incasate in urma campaniilor de promovare, nu zgomotul creat!