Se întâmplă câteva chestii interesante cu Facebook în ultimul timp. Lăsăm la o parte discuţiile interminabile legate de reach-ul organic pe paginile de brand şi ne orientăm spre ceea ce înseamnă usability pe Facebook.

Câteva chestii observate în ultimile luni de zile, dar pe care am preferat să le ignor presupunând ce pot fi realitate, încep să provoace frustrare în rândul utilizatorilor de Facebook.

Prima chestie este faptul că deşi eşti offline pe Facebook, adică nu eşti conectat nici de pe mobil şi nici de pe desktop ori alt dispozitiv şi te-ai asigurat să verifici opţiunea de „logout”, Facebook „te arată” prietenilor din reţea că fiind online. Şi tot de regulă te arată că fiind „mobile”. Asta deşi, repet, te asiguri că te-ai delogat de pe Facebook, pe toate dispozitivele ce le foloseşti.

A două chestie este faptul că deşi de multe ori nu ai conexiune de internet pe telefon, continui să primeşti notificări de pe Facebook. Mi s-a întâmplat chiar aseară o chestie de gen. Deconectasem net-ul pe telefon (wifi + date mobile) pentru că avea bateria „pe moarte” şi vroiam să-i păstrez energia pentru posibile apeluri sau sms. Teoretic, fără conexiune la internet, aplicaţia Facebook nu avea cum să se conecteze la serverele reţelei şi să livreze notificările. Teoretic, dar practic iată că se poate. (şi nu, asta nu ştiu de ce s-a întâmplat).

O a treia chestie, după ce am fost la magazinul X ori la dentist ori la altceva, când am intrat mai apoi pe net (de acasă) nu mică mi-a fost surpriza să primesc reclame pe Facebook ce aveau legătură cu ceea ce făcusem mai devreme. Spre exemplu, după ce venisem de la dentist, am primit reclame la pastă de dinţi sau servicii de specialitate. Şi nu o singură dată s-a întâmplat asta, ci de mai multe ori, în zile complet diferite şi la distanţă de timp mare una de cealaltă.

La cea de-a treia „întâmplare bizară” povestită mai sus ştiu explicaţia. Datorită LBM (location based marketing) şi LBA (location based advertising) primisem reclamele. Locaţia mea a fost lesne de descoperit (fie pentru că am folosit Facebook ori altă aplicaţie de pe telefon, fie pentru că Facebook a primit automat poziţionarea mea GPS şi s-a efectuat o corelare cu baza lor de date). E marketing online până la urmă şi ştiu cum funcţionează, însă nu ştiam că se pot aplica astfel de servicii şi în România. (o explicaţie există şi în acest caz)

La prima chestie de mai sus, singura explicaţie logică ce-mi vine în minte este că totul se întâmplă din cauza unor erori de date din cauza cookie-urilor. Însă a doua chestie m-a lăsat câteva minute perplex, pentru că sfidează puţin logica. Asta în cazul în care Facebook nu a început deja să se folosească de celulele de telefonie mobilă ori testează ceva în această privinţa.

Voi aţi păţit ceva de genul ori altceva la fel de „bizar”?