Pornind de la un studiu de piaţă, pe întreg mediul de Social Media Marketing (SMM), efectuat recent şi relevant la nivelul anului 2014, voi încerca să aduc câteva argumente contra celor spuse acolo.

Astfel, datele rezultate în urma studiului subliniază că în continuare persistă o atitudine de superficialitate vis-a-vis de Social Media Marketing şi in general in Online Marketing, nu doar în România ci şi în alte părţi. Sigur, sunt şi multe date îmbucurătoare, dar nu voi insista cu acestea.

1 – 68% dintre marketerii intervievaţi au spus că plănuiesc să-şi crească activitatea în zona de blogging, fără a spune dacă intetioneaza asta prin prisma dezvoltării unor bloguri proprii, a folosirii unor terţe-bloguri ori dezvoltării activităţii pe blogurile companiilor. Părerea mea este că în exemplul din urmă, cel al blogurilor de companie, intensificarea activităţii se va dovedi inutilă şi se va transforma în doar consum de timp şi energie, nimic mai mult. Şi foarte probabil, tocmai în direcţia opusă ar trebui insistat, ca marketerii să uite de existenţa blogurilor de companie, pentru că altfel în viitorul apropiat chiar vom asista la „online content = bullshit”.

Sigur, folosirea blogurilor terţe este recomandabilă, ba’ chiar ar trebui să se insiste mult mai mult decât până acum. Nu în ultimul rând, dacă marketerul consideră că un blog personal este ceva ce-i prieşte, atunci de ce nu, informaţia utilă lipsind de foarte multe ori din articole ce se doresc a fi de specialitate.

2 – 67% dintre marketerii intervievaţi au spus că doresc să-şi intensifice activitatea pe Youtube. Din păcate ori din fericire, chestia asta nu e chiar aşa simplă. Merge o astfel de strategie doar pentru anumite categorii de produse şi/sau servicii. Şi nu în ultimul rând, Youtube s-ar putea dovedi, ca urmare a activităţii intense a marketerilor, un canal de marketing foarte costisitor.

3 – 64% dintre marketerii intervievaţi au spus că doresc să-şi intensifice activitatea pe Linkedin. Da, şi eu îmi doresc asta, din păcate nu am găsit încă oportunitatea, pentru că în primul rând canalul este exclusivist şi nu orice produs/serviciu poate fi promovat acolo, şi în al doilea rând pentru că Linkedin „doarme” destul de serios la capitolul interactivitate şi timp petrecut în reţea de către utilizator. Drept urmare, nu prea văd rostul. Poate peste vreun an, dar nu acum.

4 – Social Media Marketing se va uni cu Content Marketing. Afirmaţia asta este una destul de superficială, din moment ce Content Marketing a apărut tocmai datorită SMM. Cum spuneam, nu doar la noi există superficialitate în a trata chestiuni serioase, ci şi în alte părţi.

5 – doar 37% dintre marketerii intervievaţi au spus că ştiu cum şi sunt capabili să-şi măsoare activitatea în SM. Doar 26% au spus că pot măsura ROI în SMM. Un pic trist, aş spune, din moment ce există o mulţime de unelte, din moment ce ecuaţiile ROI pot fi modificate în aşa măsură încât chiar şi micro-conversiile să poate fi măsurate, la nivel ROI.

6 – 68% dintre marketerii intervievaţi au spus că analizează activitatea de marketing (evident a firmei/companiei pentru care prestează). Ceea ce este şi mai trist. Pentru că marketingul online fără analiză este doar marketing făcut complet haotic.

7 – doar 43% dintre marketerii intervievaţi au spus că pot considera marketingul pe Facebook unul de efect şi eficient. Cu preponderenţă, au spus asta, marketerii ce lucrează pentru companii mari şi branduri cunoscute la nivel mondial, zonă unde volumul de date este mai dificil de analizat şi unde e mai simplu să zici „merge/nu merge”.

8 – un procent „semnificativ” de 67% dintre marketerii intervievaţi au spus că dedică SMM în medie circa 6 ore săptămânal. Aşa cum spuneam, superficial, nu doar la noi, ci şi prin alte părţi. 😀

Puteţi citi, dacă doriți, întreg studiul 2014 Social Media Marketing IndustryReport

social media marketing

social media marketing

În cele de mai sus am subliniat doar, informaţiile care mi-au atras atenţia în mod deosebit şi care m-au nemulţumit!