Este uşor să faci reclame. Relativ uşor. Partea de creaţie şi targetare a reclamelor, deşi solicitantă, este o zonă unde novicii sau amatorii se pot descurca cu brio. Sigur, rezultatele vor fi întotdeauna cele care vor face diferenţa între ei şi profesionişti.
La fel este şi în Vânzări. Este relativ uşor, deşi solicitant, să lucrezi pentru promovarea produselor. Ai produs, ai caracteristici, ai segment de piaţă dictat de marketer, ai targetare şi metodologie deja predispuse.
La nivel de marketing, însă, lucrurile nu sunt la fel de uşoare. Sigur, advertisingul şi vânzările sunt parte din marketing, însă nu sunt decât o parte dintr-un mecanism, la fel cum este comunicarea (în cazul de faţă, cea din Social Media).
Să afli nevoile oamenilor, ce le place să consume, cum le place să consume, cât ar fi dispuşi să cheltuie pentru a consuma ceea ce le place s.a.m.d. Astea sunt doar câteva aspecte din munca marketerului. Pe lângă toate celelalte aspecte care nu înseamnă altceva decât să se asigure că oamenii de vânzări, oamenii de creaţie, oamenii de la PR (etc) respectă strategia de marketing.
Şi de aici îţi poţi da seama că se anunţă vremuri grele pentru comerţul online din România. Din cauza faptului că nu prea există strategii de marketing. Mai bine zis, se simte din partea a prea puţine magazine online că se lucrează după o strategie de marketing bine definită.
Aglomerarea de reclame pe canalele de comunicare online nu înseamnă strategie de marketing. Super campaniile de rebate, Flash Sale ori doar Sale, nu înseamnă strategie de marketing online. Înseamnă doar strategii de vânzări.
Prima problemă care apare atunci când nu există o strategie clară de marketing este imaginea mărcii şi modul cum este percepută de către clienţi. A două problemă este tocmai modul în care sunt aplicate campaniile de Sale. O a treia problemă este modul cum este percepută reclama. Si ce deriva din toate 3, individual ori nu.
Însă, dincolo de cele 3 chestiuni indicate mai sus, se evidenţiază faptul că există în continuare tendinţa de raportare la studii de piaţă simpliste, mult prea simpliste pentru un mediu foarte dinamic, cum este marketingul online.
Sigur, modul ăsta de a lucra în comerţul online, de genul „fac magazin, gestionez stocuri, preţuri şi oferte, fac reclamă targetata şi vând online” nu se va schimba prea curând. De aici şi „vremurile grele”, care se traduc simplu prin scăderi ale vânzărilor. Dacă mai adăugăm şi faptul că magazinele online apar acum ca ciupercile după ploaie (şi tot la fel dispar), se conturează un mediu, comerţul online, ce devine extrem de agresiv pentru comercianţi, foarte confuz pentru clienţi, foarte frustrant pentru utilizatorii de online (ei sunt bombardaţi cu reclame). Şi, în condiţiile în care de exemplu în zona Fashion & Retail, clienţii aleg doar documentarea online nu şi cumpărăturile (pentru că le fac în Mall-uri sau magazine fizice) ori au nevoie deja de cel puţin 5-7 zile pentru a lua decizia de cumpărare, ne puteam da seama încotro se îndreaptă tot domeniul. Totul din cauza lipsei unei strategii de marketing online.
*Citeste si alte articole pe topicul Marketing Online si Ecommerce