Social Media intre trecut, prezent si viitor!

Social Media intre trecut, prezent si viitor!

Aveam de gand s-o las mai moale in urmatoarea perioada cu articolele despre blogging si Social Media, insa nu stiu cum se face dar nu reusesc deloc! O fi cumva de vina faptul ca multi dintre colegii mei de breasla au momente in care nu stiu despre ce vorbesc?! Se prea poate! 🙂

Drept urmare, vine acest articol, pe care intentionam sa-l scriu cam de multisor, cam de atunci de cand am observat derapajul de la ceea ce este si ceea ce se vrea a fi Social Media, nu numai in Romania(ca nu suntem noi buricul online-ului, desi multi chiar cred asta) ci cam peste tot in lume, in special in SUA, acolo de unde, in continuare, se da ora exacta in online si Social Media!

Ce este Social Media?

O intrebare la care 99% dintre ”specialistii” teoreticieni si chiar practicieni nu stiu sa raspunda! Da, ati citit bine, sunt atat de multi predicatori si pretinsi specialisti care vorbesc despre Social Media, care-si insusesc roluri de ”dirijori” ai acestui mediu, dar care nu au habar despre niste definitii si lucruri elementare!

Social Media reprezinta fluxul informational distribuit in online! Ca si entitate, Social Media este definita simultan prin blogging, social networking, online media, marketing si advertising online si interactionare umana in online!

Cum a aparut Social Media, teoretic vorbind!

Aici este o confuzie generala, foarte putini fiind aceia care stiu cum a aparut Social Media, in special bloggeri mai vechi sau practicieni cu experienta  in acest domeniu sunt cei care stiu ”istoria”!

Social Media a aparut datorita Facebook care pe la mijlocul anului 2004 era lansat in online-ul nord-american propunand o noua modalitate de interactiune umana in online si care prin simpla structura a site-ului permitea distribuirea unui flux informational foarte mare, rapid si extrem de eficient!

Amuzant este ca multi asociaza aparitia Social Media cu aparitia internetului sau online-ului! E ca si cum ai zica ca motorul cu reactie a aparut atunci cand a fost inventata roata, dar ma rog, nu voi dezvolta, nu se merita!

Social Media este de fapt un concept ce inglobeaza la randul sau doua alte mari concepte de activitate online si anume online-marketing si social-networking! Initial conceptul lansat nu se dorea decat a fi o modalitate prin care sa fie incurajate investitiile in advertisingul targetat in online, in special pe Facebook, o retea de socializare cu o crestere exploziva care indrumul sau spre glorie punea ”pe butuci” alte mari retele de socializare la acea data, in special AOL Messenger, Hi5, MySpace!

Bineinteles, nu trebuie ignorata contributia la lansarea Social Media nici a bloggingului, initiat in 1997, nici a retelei Linkedin lansata in 2003, precum nici a Wikipedia, enciclopedia online lansata in 2001! Tot la capitolul contributori putem trece, desi e discutabil, si motoarele de cautare Google, Yahoo sau Bing!  Totusi, nici una din ”variantele” de mai sus nu au reusit sa faca ceea ce a reusit Facebook, tocmai de aceea spun eu, ca si multi altii, Social Media a aparut datorita Facebook si tocmai de aceea azi Social Media este confundata cu Facebook!

Cum a aparut Social Media, practic vorbind!

Aici este adevarata esenta a tot ceea ce inseamna Social Media de astazi! Spuneam, in randurile de mai sus, ca Social Media initial nu a facut decat sa inglobeze doua mari concepte existente si anume online-marketing si social networking!

In anul 2007, Facebook lansa platforma pentru dezvoltatori web, prin intermediul careia pe langa faptul ca se permitea tuturor webmasterilor sa inglobeze serviciile Facebook in site-urile fiecaruia(in special like-box, like, share), permitea si altceva, crearea de aplicatii Facebook pentru pagini si profiluri individuale in retea! Facebook se dezvoltase rapid, in cei 3 ani de existenta deja, iar ”diriguitorii” sai simtisera mirosul banilor adevarati, intuind ca dezvoltarea de aplicatii pentru pagini va oferi sansa multor branduri sa intre in online si sa investeasca in publicitate( pe Facebook)! Conceptul a fost preluat rapid si de alte retele de socializare iar Social Media facea cu adevarat pasul spre ceea ce este azi!

In ianuarie 2011, in nordul Africii avea sa se intample ceva ce va schimba Social Media, schimbandu-i cursul si atribuindu-i insusirea de flux informational ce permite interactionare umana intr-un mod foarte rapid(call to action, mai pe englezo-romana spunand)! In ianuarie 2011, egiptenii spuneau punct tiraniei, declasand revolutia iar Facebook avea sa fie unealta perfecta pentru a ridica la lupta milioanele de egipteni! In ianuarie 2011, datorita revolutiei din Egipt, avea sa se nasca Social Media asa cum o stim azi!

Asociat ca o baza datorita careia a aparut Social Media, software-ul ce a permis distribuirea de continut multimedia este evident ”vedeta”, insa o vedeta despre care nu voi vorbi aici!

Ce nu este Social Media!

Ne apropiem de prezentul contemporan noua(ce fain suna, nu?) cand intr-o lume online in plina expansiune, Social Media este fortata sa se intoarca spre origini, spre rolul pur de ”fabrica de bani” iar asta se intampla nu datorita Facebook sau altei retele de socializare, pentru ca practic vorbind se fac eforturi destul de mari pentru a stopa fenomenul ”locul de relaxare al unora sa fie o fabrica de bani pentru altii”, inclusiv Facebook inventand unelte noi si din ce in ce mai complexe pentru a bloca profitorii si ”profetii” care incearca sa foloseasca Social Media doar pentru a transforma-o intr-o fabrica de bani, totul se intampla insa datorita celor care au inteles complet gresit Social Media, considerand ca fluxul informational este numai bun pentru a creste cifrele de afaceri! Cu alte cuvinte se pierde un echilibru, ceea ce a permis de-a lungul anilor dezvoltarea Social Media!

Social Media nu trebuie confundata cu social networking-ul pentru ca acesta este doar o mica parte, Social Media nu trebuie confundata cu advertisingul online pentru ca acesta este doar o mica parte iar acelasi exemplu se aplica si pentru online marketing sau interactiunea umana!

Social Media nu inseamna sa folosesti interactiunile umane(pe Facebook sau orice alta retea de socializare) pentru a-ti ridica cifra de afaceri a propriei firme! Pentru toate exista o limita, depaseste acea limita, incalc-o in mod repetat de multe ori si totul va fi distrus, lucru ce se observa la nivel mondial cu Facebook aflat in cadere libera tocmai la capitolul interactiune umana, adica ceea ce de fapt a ridicat in trecut Facebook!

Ironia Sortii in Social Media!

Stiti care este ironia sortii? -Social Media a prins un elan fantastic in dezvoltarea sa, depasind rapid granitele Facebook(atat de rapid ca multi au ratat momentul asta) si ingloband acum toate retelele de socializare, blogosfera, online marketingul si advertisingul online, totul datorita automatismelor, aplicatiilor lansate tocmai de catre Facebook in 2007 care reusesc sa conecteze fluxul informational si sa-l filtreze prin puncte comune(retelele de socializare) disponibile oricarei persoane cu acces la internet si suficient de capabila sa viziteze un site web!

Practic, Social Media a ridicat Facebook si tot Social Media doboara Facebook!

Vestea ca promovarea in Social Media aduce o crestere a cifrelor de afaceri a facut multe firme/branduri sa investeasca masiv(a se intelege zeci de miliarde de euro) in promovarea prin intermediul Social Media, insa odata cu aceste investitii au aparut si speculantii sau cum le zic eu ”falsii profeti” care in goana lor dupa imbogatire rapida in acelasi timp cu comoditatea fantastica de care au dat dovada, au reusit sa automatizeze totul si tocmai datorita aplicatiilor(automatismelor) lansate de Facebook prin platforma pentru dezvoltatori si preluate ca si concept de toate marile retele de socializare, tocmai prin asta Social Media tinde ca in viitorul apropiat de devina o zona stearpa, fara nici cel mai mic semn de interactiune umana!

Like, share ca monede de schimb!

Cu totii stim(sa ma rog, multi dintre noi) ca ”like” a reprezentat una din piesele de rezistenta, una din inventiile ce aveau sa ofere Facebook o dezvoltare exploziva! Conceptul ”like” a fost preluat de asemenea de toate retelele de socializare, fiind evident modificat si adaptat pentru fiecare in parte, insa in esenta ramanand acelasi!

In scurt timp atat ”like” cat si ”share”, o alta inventie marca Facebook, au devenit monede de schimb pentru toti aceia care desfasurau afaceri prin intermediul Social Media! Ironia sortii este ca azi utlizatorii, adica esenta Social Media, au priceput smecheria si sunt din ce in ce mai atenti, cumpatati si precauti in a folosi ”like” sau ”share” evitand in mod express tocmai brandurile, afacerile prin intermediul Social Media!

Continut, engagement si alte ”profetii false”!

Sunt sigur ca ati auzit extrem de multe ori, mai ales in ultima vreme, profetii de genul:- puneti continut de calitate care sa creeze engagement(un termen simplu, dar preluat pompos de tantarii deveniti armasari in Social Media romaneasca)! Ca o mica paranteza, poti pune si mama continutului, poti crea un nivel de interactiune foarte mare, dar daca uiti ca de fapt trebuie sa te gandesti la toate detaliile, la tot ce ofera si consuma Social Media, in acelasi timp cu oferirea de respect fata de cei care interactioneaza acolo unde tu faci afaceri, atunci nu trebuie sa te mire de ce peste ceva timp vei ”disparea” ca prezenta online!

Multi cauta reteta succesului insa nimeni nu o are, asta pentru ca Social Media, fiind de fapt un flux informational, nu poate fi controlabil, nu poate fi predictibil decat in masura in care oferi la fel de mult cat primesti! 

Nu stiu cati isi amintesc, insa imi amintesc eu, cum in urma cu doar cateva luni, sa tot fie vreo 7-8, bantuia online-ul romanesc una din profetiile cele mai tampite si anume ”cu cat mai multe like-uri/fani cu atat mai bine”! De fapt, un astfel de ”profet” imi reprosa la un moment dat ca MWB are prea putini fani ceea ce mi-a starnit o reactie(nu v-o spun care 😀 ) insa ideea este ca azi, tot aceia ce acum ceva timp sustineau cresterea numarului de like/fani cat mai mult, tot ei azi sustin ca de fapt nu ajuta la nimic(mnoah, le-o fi venit mintea la cap, cine stie?! ) insa parca nu e bine sa te contrazici singur! :))

Viitorul Social Media!

Cat mai succint, pentru ca articolul tinde sa devina mult prea mare!

-Facebook, este in plin regres, de altfel in tara unde a fost inventat, SUA, utilizatorii devin din ce in ce mai putin activi, parand ca vor da ”unlike” in viitorul apropiat! De ce? Tocmai datorita profetiilor unora care au tot indemnat la ”engagement, engagement….continut, continut….”, facand totul atat de agresiv incat acum e SPAM, intr-o forma ”moderna”!

-Twitter, reteaua care permite Social Media sa fie doar flux informational si prea putin advertising online(facand abstractie de continutul spam-mascat, care oricum poate fi usor indepartat) se zbate desi isi traieste gloria! In America e peste Facebook, asta pentru ca americanii cauta si le place comunicarea curata, insa in alte zone ale lumii, printre care si Romania, acolo unde comoditatea este mai mare, Twitter se zbate sa traiasca, asta pentru ca multi l-au pus pe pilot-automat, uitand ca interactiunea este cheia in Social Media!

-Linkedin! Aici se observa o reala crestere, pe semne ca lesinul Facebook inseamna de fapt revitalizarea Linkedin!

-Google Plus! Reteaua asta va cam fi viitorul in Social Media, cel putin asa sustin multi din cei ce analizeaza fenomenul, mai ales ca Google a gasit solutia perfecta pentru a concentra fluxul informational si pentru a filtra calitatea informatiei, prin intermediul conceptului numit Author Rank!

-Pinterest, tot star adormit, la fel ca Instagram, copia sa fidela pentru mobil! Un motiv fiind poate faptul ca spam-ul poate fi reprezentat si de fotografii tampite, nu numai de linkuri sau continut irelevant!

-Agregatoarele de Feed-uri! De la Digg pana la Technoratti si ajungand pe meleaguri propriii, observam caderea libera si irecuperabila a acestor concepte! Link-dumpingul si link-spamul fiind de vina!

-StumbleUpon, creste, creste si iar creste! Imi pare a deveni din ce in ce mai fain, cu toate ca Tumblr tinde sa-i copieze orice miscare, insa ”uleiul se ridica intotdeauna deasupra apei”!

-Foursquare! Am lasat la final, pentru ca aceasta retea de socializare este de fapt(sau va fi) as-ul din maneca advertisingului si marketingului online! Nu voi dezvolta prea mult, pentru ca va urma un articol dedicat acestei retele de socializare!

-Blogosfera! Pastreaza un ritm dezvoltare constant insa comparand nu mai are acelasi suflu ca acum 2 ani! S-ar putea sa fie momentul in care calitatea infromatiilor va prima in final(poate si cu ajutor Author Rankului)!

-Motoare de cautare! Google-monopol, Yahoo revine mai ales dupa ce ”s-a combinat” cu Bing, Ask ramane in top 4!

-Aplicatiile pentru mobil! Sunt si vor fi viitorul Social Media, caracterizand destul de mult stilul de viata alert al lumii moderne!

-Smart-tv si alte ”obiecte” inteligente de uz domestic! Segmentul acesta va fi campul de lupta al urmatorilor ani, in Romania Voyo fiind lider in momentul actual!

In incheiere!

Stiu, am ignorat voit multe retele de socializare, am ignorat deliberat dezvoltarea  anumitor subiecte dìreferitoare la Social Media, dar am incercat sa sintetizez cat mai mult, oferind si parere proprie totodata!

Cu siguranta nu veti gasi infomatiile de mai sus in vreo carte de Social Media sau spuse de vreun specialist Social Media(m-as mira sa existe vreunul cand nici macar scoala atestata nu exista, ca sa nu mai zic de profesie in sine), sunt sigur insa ca practicienii Social Media, adica acei oameni care au crescut si experimentat pas cu pas in Social Media, fiind atenti la tot ce se intampla, sunt sigur ca ei vor spune acelasi lucru!

 

 

Leave A Reply

Navigate