Poate una dintre cele mai fierbinti probleme ale Social Media din ziua de azi, stabilirea unui pret per like!

Specialisti de pretutindeni isi storc creierii de ceva timp’ sa gaseasca o formula corecta de calcul pentru pretul unui like! Tot ceea ce au gasit, corect, pana acum, este ca cel mai usor si simplu de calculat este pretul unui like dupa ce investitia a fost facuta sau mai bine zis ”after business”, adica la final de campanie! E si normal, as zice si cred ca sunteti de acord cu mine, cel mai usor e sa-ti da-i seama de costuri si cat de bine au fost investite fondurile la final de campanie, insa.-….sau ”dar”….la final de campanie de regula calculezi si pierderile, calculezi si esecul, cum de regula pentru foarte multe campanii Social Media se intampla!

Celor din domeniu le convine (cui nu i-ar conveni) sa fixezi niste sume la intamplare, de preferinta cat mai mari, pentru a derula o campanie Social Media!

Mai pe sleau, avem firma x, avem domeniul de activitate al firmei, avem potentialul, avem targetul, avem investitia, nu? Daca firma vrea sa ”mute muntii din loc” si sa atinga un target de cel putin 10 ori mai mare decat prezenta actuala in Social Media, atunci va trebui sa investeasca serios! E logic, nu? Dar ce se intampla la final, cand din diferite motive(campanie rulata si coordonata de oameni nepriceputi sau novici in domeniu) targetul nu este atins?

Ce se intampla, sa zicem, cand o firma investeste 50000 de euro intr-o campanie Social Media pentru a strange 30000 de fani pe Facebook iar la final de campanie descopera ca nu s-a reusit, decat, aducerea a 15000 de fani? Se intampla sa se calculeze pretul unui like in sistem ”after business”, specialistii indicand ca de fapt asta era adevaratul target in functie de banii investiti, nu? Luand exemplul de mai sus, la final de campanie ar rezulta ca pretul unui like ar fi de…..3,34 euro…, desi intial firmei ii fusese prezentat altceva, in speta un pret/like de trei ori si ceva mai mic!

Exemplul de mai sus este unul care totusi este ”easy”, adica esecul nu a fost unul mare, grav, insa sunt cazuri cand cu 30000 de euro investiti nu se atinge nici macar un 10% din target!

In aceasta situatie, de cativa ani, specialistii Social Media se tot invart(in cerc), pentru ca nu reusesc sa defineasca acel pret ”before business” adica sa spuna din start de cati bani este nevoie pentru a atinge un target! A fost adoptata, in general, ideea, ca pretul unui like trebuie sa fie asemanator cu CPL(cost per lead) plecand de la premisa ca un like inseamna o vizita a unui potential client! Nu e tocmi gresit dar lasa multe brese in calcul, multe posibile erori de infruntat in functie de diferite situatii ajungandu-se din nou la eroarea de coordonare si aplicare a unei campanii Social Media!

Altfel zis, aplicand pe o valoare generalizata, in functie de domeniul de activitate al firmei, costul unui like ar trebui sa fie de:

  • -0,25 euro/like pentru o firma din domeniul Media
  • -0,50 euro/like pentru cineva din domeniul Retail
  • -0,80 euro/like pentru domeniul finante-banci
  • ….etc…etc…

Veti zice, bun si care-i problema? Problema intervine tocmai acum, pentru ca are cineva curajul sa garanteze acest pret? Nu prea are nimeni, pentru ca mai toti specialistii Social Media stiu ca pe aceste preturi e greu sa dezvolti si sa derulezi o campanie Social Media! Adica, normal, va fi foarte simplu sa rulezi o campanie pentru Auchan la aceste preturi, brandul fiind construit deja, beneficiind de incredre, atractie, vechime etc… insa nu acelasi lucru il poti face pentru o firma ce se afla abia la inceput, care nu numai ca nu garanteaza in ochii clientilor, dar nu o face nici macar in ochii specialistilor Social Media!

Si atunci care ar fi solutia?

Solutia, este in acest moment la Stake TAG(va amintiti, nu?) acolo reusindu-se crearea unei formule de calcul pentru pretul unui like ”before business” in functie de parametrii si prezenta in online a fiecarei firme/brand in parte, in functie de exact ceea ce trebuie!

Stake TAG calculeaza cu precizie, la zecimala as spune, atat investitia necesara pentru atingerea unui target, pretul efectiv per like ”before business”, timpul necesar de atingere al targetului tocmai in functie de prezenta actuala in online a clientului cumulata cu investitia necesara, dar lucrul cel mai bun pe care il face respectiva formula este acela ca ofera posibilitatea de a investi progresiv, fara risc cum s-ar spune, adica stii de la bun inceput cat costa un like, stii targetul, stii timpul estimativ de atingere al targetului, deci iti poti dramui banutii in asa fel incat sa eficientizezi la maxim fiecare cent investit!

Ca un exemplu, diferit de cel de mai sus, am analizat recent blogul Balantza, cu cei 21000 de unici lunar, cu cei 126 de fani pe pagina Fb! Am stabilit un target de dublare al fanilor de pe Facebook, asta insemnand ca targetul era undeva la 252 de fani!

Conform formulei Stake TAG, pretul unui like pentru balantza.com este in functie de acel target la nici mai mult nici mai putin de 1,89 euro/like! De unde rezulta ca o eventuala investitie din partea mea pentru a atinge acel target mi-ar fi scos din buzunar suma de 238 de euro, avand acces la pagina bineinteles!

Veti zice ca mult, eu zic ca putin, pentru ca in ziua de azi, cand ”like” a devenit o moneda de schimb valutar in online, este chiar o suma potrivita! In caz ca aveti dubii, va pot spune ce suma mi-a fost inaintata de catre o alta firma specializata in Social Media si anume 500 de euro, nici un cent in plus si nici unul in minus!

Ah, targetul urma sa fie atins, conform spuselor Stake TAG, in 11 zile, la nivelul respectivei investitii! Eu zic, ca daca ar fi sa investesc in asa ceva, atunci cu siguranta as alege in prealabil o expertiza din partea Stake TAG inainte de a contacta un specialist Social Media care sa deruleze campania sau poate as lucra direct cu ei, cine stie! ­čÖé

In incheiere va voi spune cateva preturi practicate in Social Media de peste hotare(ei sunt mai transparenti decat romanii si cu siguranta mai putin speculanti):

  • -pretul mediu estimat pentru in like pe Facebook, calculat la valoare CPC(cost per click)- 1,27 euro
  • -share pe Facebook-6,8 euro/share
  • -twitt pe Twitter -4,5 euro/twitt
  • -follower pe Twitter- 3,2 euro/follower
  • -follow pe Twitter-1,2 euro/follow
  • -follow pe Google Plus -1,8 euro/follow
  • -follower pe Google Plus -5,6 euro/follower

Evident aceste preturi sunt estimate conform teoriei ”after business” sau altfel zis reprezinta o medie rezultata in urma analizei mai multor campanii Social Media reusite!

Observati ca atat pe Twitter cat si pe Google Plus este platibil atat followerul adus(cum e normal) dar si follow-ul la alte profile,   stiindu-se ca pe retelele respective un follow pe profilul cuiva atrage foarte rapid followeri de pe respectivul profil!

*preturi estimate de mashable.com

Las─â un r─âspuns