Optimizarea ratei de conversie. Chestiuni de evitat.

Folosirea datelor statistice şi analitice, pentru optimizarea ratei de conversie, a fost dintotdeauna necesară dar şi problematică. Problematică în principal datorită modului cum a fost percepută întreaga muncă de optimizare a ratei de conversie.

Pentru a evita ca munca de optimizare a ratei de conversie să fie una fără succes, se pot lua în considerare următoarele aspecte:

1 – Cunoaşterea şi respectarea bunelor practici în marketing, design şi web-design. Nu este un stereoptip, ceea ce am spus, dimpotrivă. Făcând rabat de la bunele practici, ca marketer, intri într-o zonă gri, una foarte puţin predictibilă şi cu rezutate imprevizibile. În schimb, dacă respecţi bunele practici, atunci porneşti deja cu o bază de cunoştinţe ce te ajută să prevezi anumite rezultate, ca şi consecinţă a acţiunilor tale.

Totuşi, bunele practici în domeniu nu sunt tot ceea ce ai nevoie să ştii. Asta pentru că acestea sunt generaliste. Iar ţie îţi trebuie date segmentate pe nişa pe care lucrezi. Apoi, trebuie să ţii cont de factori tehnici gen timpul şi modul de încărcare al paginilor, în special pentru că site-ul este accesat de pe diferite dispozitive, mobile sau nu. În acelaşi timp trebuie atenţie mărită la modul de comunicare, la texte şi descrieri. Un mesaj alambicat, confuz, nu poate avea alt rezultat decât lipsa conversiilor. Simplitatea mesajului este de cele mai multe ori cheia succesului.

2 – CRO (optimizarea ratei de conversie) nu este doar o intervenţie asupra site-ului sau a unor pagini specifice. Este o permanentă muncă de îmbunătăţire. Iar asta pentru că, în special, rezultatele sunt cele care decid totul. Rezultate însemnând conversii, nu doar rezultate la teste.

3 – Cunoaşterea pieţei, cunoaşterea clienţilor, cunoaşterea utilizatorilor este foarte necesară. Şi nu, nu se merge “la ghici”. Nu ai cum şi nici nu trebuie să încerci să ghiceşti ce preferă utilizatorii de internet ce-ţi vizitează magazinul online, atunci când ţi-l vizitează. Totul se testează în permanenţă. Audienţa, poate rămâne aceeaasi, fizic vorbind. Însă, ca obiceiuri, preferinţe, tendinţe, aceeaşi audienţă se schimbă, în timp.

4 – Exemplele de succes sunt bune. Însă nu sunt de urmat întotdeauna. La rata de conversie a unui magazin online cu 10 ani vechime (de exemplu) au contribuit mult mai mulţi factori decât cei tehnici, ce ţin de CRO pe site/pagină. Asta pentru că, cu cât notorietatea unui brand este mai mare, cu atât rata de conversie este influenţată pozitiv, chiar dacă tehnic vorbind, paginile site-ului nu sunt chiar cele mai bune. Viceversa valabilă, în sensul că un acelaşi tipar de design şi CRO aplicat pe 2 site-uri diferite, va avea întotdeauna rezultate diferite.

5 – Părerile colaboratorilor sau ale şefilor contează, dar doar ca simple păreri. Aşa cum Marketingul nu înseamnă doar reclame şi oferte, nici CRO nu înseamnă ceva ce-i place şefului sau colegei de la conta. Încă de la nivel start-up, orice business online are nevoie de o corectă integrare a marketingului. Sigur, atunci când părerile şefilor cântăresc prea greu în procesul decizional, tot ce ai de făcut este să aştepţi rezultatele. Rezultatele vorbesc întotdeauna.

În încheiere, mai spun doar atât: – CRO este proces foarte important, însă nu este unul care se limitează strict la partea tehnică de web-design, ci pune în mişcare o serie întreagă de tehnici de marketing. Pentru că despre asta este vorba, despre marketing.

*Citeste si alte articole pe topicul Marketing Online si Ecommerce

Leave A Reply

Navigate