Ceva reportaj pe Pro TV, ieri, care avea legătură cu Ecommerce și cu traking-ul pe care magazinele online îl fac utilizatorilor, m-a făcut să scriu următoarele rânduri.

Așadar, o mai spun o dată, ca să priceapă și specialiștii în Marketing care habar nu au pe ce lume trăiesc și care declară cu seninătate că fac tracking-ul utilizatorilor pe web ca să știe ce fac aceștia:

  • excepție playerii mari, de genul Amazon, Emag, Ebay, Alibaba care-și dezvoltă și soluții proprii de tracking web a utilizatorilor lor, ceilalți lucrează doar cu soluții create de terță-parte cu datele colectate și agregate de soluțiile terță-parte.

Atenție, mă refer la tracking web, adică activitate și pe alte site-uri. Nu mă refer la tracking pe propriul site.

Cele mai populare servicii terță-parte pentru tracking web sunt oferite de marile motoare de căutare, principalele rețele de socializare și alți câțiva playeri din Advertising-ul PPC ori câteva servicii Analytics.

Însă cine lucrează cu soluții terță-parte nu colectează date despre utilzatori, ci doar folosește niște agregări de date, colectate de respectivele platforme.

Cookie-ul acela despre care se tot vorbește, colectează date pe care le trimite Google sau Facebook sau către platforma de care aparține. Un magazin online plasează și el cookies (primă-parte) însă în mai mult de 99% din cazuri acestea sunt pentru funcționalitate a site-ului și pentru tracking pe propriul site.

Datele colectate de pe propriul site sunt combinate cu cele colectate de pe alte site-uri, de cookie-urile terță-parte și atunci se întâmplă magia, sedimentarea datelor pentru a putea analiza ceva concret. Dar, repet, dacă nu ești Emag ori Amazon ori vreun magazin gigant, nu cred că folosești soluții proprii de tracking web, ci doar analizezi date colectate de altcineva pentru tine.

Tocmai din cauza asta GDPR-ul a pus pe jar Google, Facebook etc. Pentru că ei fac de fapt tracking web, restul doar folosesc datele. Și cu puține excepții, din fericire, nu au nici cea mai mică idee despre cine este utilizatorul cu adevărat, ci doar o însumare, o sumarizare și/sau extrapolare a activității sale web (prin agregarea datelor).