În general, sunt adeptul metodelor de învăţare prin exemplificare. Nu prin sfaturi ori sugestii. În Online Marketing asta se numeşte învăţare prin studii de caz aplicate.

Voi abidica, azi, de la regulă. Doar pentru puţin. Doar pentru a oferi un mic punct de pornire. Pentru a oferi câteva mici indicii despre ce înseamnă şi cum să abordezi procesul de învăţare a marketingului online.

Şi fac asta ca o consecintă unui articol citit la Cristi Manafu. Articol prin care Cristi promovează ideea, mai bine zis oportunitatea, de a lucra în marketingul online.

Înainte de a va propune să învăţaţi Marketing Online, trebuie să ştiţi următoarele:

– să fiţi siguri că sunteţi în stare să luaţi decizii rapid, că rezistaţi la stres, că nu vă este frică de greşeli şi sunteţi în stare să vi le asumaţi. Marketerul nu este un magician, chiar dacă pentru mulţi aşa pare. Marketerul lucrează cu cifre, cu statistici, cu eşantioane, cu şabloane, nu ghiceşte în stele.

– să fiţi siguri că sunteţi capabili să asimilaţi multă informaţie rapid, dar şi să filtraţi informaţia foarte rapid. Nu din altă cauză, dar sunteţi în permanent proces de învăţare, chiar şi după ani buni de activitate.

– să învăţaţi corect diferenţa dintre Marketing şi Vânzări. Şi nu glumesc. Cel puţin 65% dintre cei care vor să înveţe Marketing sfârşesc prin a învăţa doar să fie buni oameni de Vânzări (Sales). Doar pentru că nu pricep această diferenţă. Iar diferenţa asta este că marketerul face deja 80% din munca necesară aducerii de vânzări, însă fără a interacţiona direct cu consumatorul. În schimb, omul de Sales continuă procesul început de marketer şi-l completează, pentru că efectiv interacţionează cu consumatorul, transformându-l în client. Altfel zis, marketerul aduce consumatorul în magazin iar omul de vânzări are grijă să-l transforme în client.

– să vă alegeţi, la început, una din sub-diviziunile Marketingul Online. Fie că începeţi cu SEO, SEM, SMM, Content, UX/UI etc. Fiecare din aceste sub-diviziuni este o specializare în sine. Şi fiecare, pentru a atinge performanta, este extrem de complexă. Trebuie să ştiţi rolul fiecărei tehnici în parte. Nu faceţi greşeala să începeţi cu toate în acelaşi timp. Veţi ajunge rapid la confuzii care vă pot şi vă vor bloca procesul de învăţare. (este una din cauzele pentru care, şi azi, mulţi marketeri nu ştiu să facă diferenţa între  rezultatele organice şi cele plătite în Google Search, ca ranking). În schimb, dacă începeţi doar cu una, veţi descoperi uşor mai apoi cum, de ce şi unde se completează între ele.

– să fiţi pregătiţi şi siguri, dacă tintiti să fiţi specialist de marketing online şi nu doar specialist SEO (SEM, SMM etc), că sunteţi capabili să coordonaţi şi să lucraţi în cooperare cu oameni din alte departamente. În principal pentru că munca unui marketer nu va aduce deloc rezultate dacă cei de la PR (doar ca exemplu) nu-ţi respectă strategia impusă.

– să fiţi siguri că sunteţi în stare să lucraţi cu date complexe. Cu cât vrei să fii un marketer mai bun, cu atât mai mult trebuie să lucrezi cu şi mai multe date. Astfel că analiza, segmentarea, targetarea, prospectarea vor deveni parte din munca obişnuită.

Doar atât, pentru început. Apoi va depinde de fiecare în parte. Cât şi până unde vrea să avanseze în carieră.

*Citeste si alte articole pe topicul Marketing Online.