Câteva greşeli fundamentale, în marketing online.

Prezente puţin, spre deloc, articolele care să evidenţieze greşelile de marketing online, sunt totuşi necesare. Şi sunt necesare în primul rând pentru a ajuta pe cei la început de drum, în meseria aleasă. Apoi, sunt necesare pentru proprietarii diferitelor firme ori companii ce activează în online sau vor să activeze şi în online. Pentru că, nu-i aşa, este mult mai bine să înveţi din experienţa altora, decât să “închizi ochii” şi să crezi orbeşte că orice strategie de marketing este universal valabilă şi aplicabilă pentru orice tip de business, în online.

Aşadar, în percepţia mea, iată câteva greşeli fundamentale în marketing online:

Stabilirea bugetului campaniilor de marketing este făcută fără a calcula şi costul real al produselor ce urmează a fi promovate. Cu alte cuvinte, este foarte greşit să stabileşti bugetul unei campanii fără să iei în considerare şi care este profitul prognozat (dar şi preţul efectiv) pentru produsele promovate. Spre exemplu, nu este deloc acelaşi lucru să faci o campanie de 100 lei pentru a promova produse electronice ce costă în medie 400-500 lei, cu o campanie de 100 lei pentru a promova produse cosmetice ce costă 40-50 lei. Ideea este următoarea: – cu cât produsul este mai scump, creşte şi costul unei campanii. Indiferent de cât de bine ai targeta o campanie.

Strategia de marketing online este orientată spre branding/notorietate, însă se vor rezultate la capitolul conversii/vânzări. Trebuie stabilit clar, de la început, care este ţinta campaniei. Audienţă sau conversii?!

Pot fi ambele, bineînţeles, însă pentru a obţine asta bugetul campaniei trebuie crescut exponenţial. Şi, bineînţeles, pentru a decide cu cât trebuie crescut, trebuie analizate datele deja existente (fie şi cele pe termen scurt). În ideea că, într-o analiză simplistă, dacă din 10k vizitatori doar 2% cumpără efectiv, este destul de clar ce ţinte trebuie să atingi pentru ca la final de campanie să ai un ROI bun.

Strategia de marketing online nu ţine cont de indici de performanţă. Iar chestia asta este o problemă destul de serioasă. Iar ideea este că singură justificare pentru care o campanie nu a produs vânzări (ori suficiente vânzări pentru un ROI bun) este faptul că undeva s-a strecurat o greşeală. Iar această greşeală poate fi subliniată clar de indicii de performanţă. Şi nu, în marketingul online nu este deloc ca în cel clasic. Părerile că oricum obţii ceva dintr-o campanie, fie doar notorietate sau abonaţi de newsletter, sunt greşite. Sigur, greşelile sunt normale, se întâmplă, însă greşelile repetate au un singur rezultat (îl ghiciţi care).

O incorectă percepţie a ceea ce înseamnă marketing online. Asta fiind una din explicaţiile pentru care foarte multe firme îşi promovează produsele doar pe Facebook, pentru ca mai apoi să se lamenteze că nu vând. Asta deşi s-a dovedit de atâtea ori că Facebook doar asistă conversiile/vânzările şi rareori le provoacă direct.

Tot la capitolul percepţie incorectă intră şi faptul că încă există confuzia că Social Media Marketing înseamnă marketing online. Nu, SMM este doar o mică parte din marketingul online.

Mă rezum doar la atât, deocamdată. Rostul articolului este evident, zic eu. Vă poate ajuta să înţelegeţi unde anume se iroseşte bugetul de marketing şi de ce. Probabil vor mai urma alte câteva observaţii, pe viitor. Doar aşa, ca simple informaţii, pentru a nu mai exista discuţii de genul “Facebook nu vinde” s.a.m.d.

Leave A Reply

Navigate