O vorba mai veche ce circula la un moment dat in blogosfera mondiala suna cam asa: -daca folosesti Google Analytics atunci nu-ti mai este necesar nici un alt soft de monitorizare a traficului!
In mare masura, respectiva fraza isi are si astazi o extrem de mare importanta, pentru ca Google Analytics va fi una dintre uneltele importante pe care Google se va baza in calcularea Author Rank!
Momentan, indisponibila in Romania, varianta Premium vrea sa ofere ceea ce s-ar putea lesne numi ”statistici web 3.0”! Totusi, chiar si in varianta gratuita, disponibila in toate statele unde Google are acces, Analytics a oferit cateva schimbari destul de mari in ultimile 12 luni de zile, schimbari ce au trecut neobservate de multi, dar care in ultima vreme au inceput sa nasca extrem de multe intrebari!
Bounce Rate foarte mare, aproape de 100%!
Aici nu e ceva nou, de fapt cam toti webmasterii sau cei din SEO stiu ca Bounce Rate cu cat este mai mare cu atat mai mult inseamna ca traficul pe care un site il are devine imposibil de fructificat si deci valoarea traficului devine nula!
Ce este insa Bounce Rate? Definitia suna cam asa: ”rata de interactiune a unui vizitator cu paginile unui anumit site inainte de a parasi site-ul”! Cu cat vizitatorul pleaca mai repede, cu atat Bounce Rate va fi mai mare! Nu am spus nimic nou, definitia sta la baza Analytics de mai bine de 3 ani!
Ceea ce este nou insa este ca Google a modificat sistemul de calcul al Bounce Rate, astfel ca daca vizitatorul nu interactioneaza cu mai mult de o pagina de pe un anumit site atunci vizita sa va fi considerata nula pentru Bounce Rate influentand in mod negativ evolutia intregului sistem de calcul! Practic, pentru ca Bounce Rate sa scada trebuie ca vizitatorul sa acceseze si o a doua pagina, cel putin, pentru a avea intr-adevar impact, lucru care de regula nu prea se intampla in special cu traficul venit tocmai de pe Google, trafic care in medie are o durata a vizitelor de mai putin de 20 de secunde, ceea ce in Bounce Rate vine inregistrat ca 0 si indirect-proportional il tine aproape de 100%!
Cookie-urile!
Un alt lucru stiut este ca Google a introdus la finele lui 2011, cookie-uri pentru a monitoriza traficul unui site, astfel orice vizitator primeste in al sau browser un cookie de identificare si monitorizare! Partea buna este ca robotii de indexare sau crawling web nu mai vin contorizati ca vizitatori umani, tocmai pentru ca acele cookie ruleaza de fapt pe java script si nu pot fi aplicate robotilor, partea mai putin buna este ca acele cookie-uri au setat in script o regula care transforma in inactiv un vizitator daca acesta nu mai efectueaza nici o actiune in pagina pentru mai mult de 60 de secunde iar atunci cand isi reia activitatea vine ignorat, evident asta afectant tocmai Bounce Rate! Partea si mai nasoala este ca traficul organic vine de multe ori ignorat, probabil Google plecand de la premisa ca vizitatorii intra pe un site doar pentru informatii scurte si prezentate succint, nu si pentru a citi articole detaliate!(aici au de castigat cei ce publica articole de mai putin de 200 de cuvinte)
In-Page Analytics!
Una din functiile Premium oferite in varianta gratuita a Google Analytics! Ofera exact ceea ce si spune, adica iti arata direct pe site-ul tau, sectiune cu sectiune, procentual, numarul de clickuri, avantajul clar fiind acela ca iti poti face o idee destul de buna despre ce continut prefera vizitatorii tai/cititorii fara a mai urmari cifrele de trafic-pur!
Data Hub Activity- Social Data Hub!
Am vorbit recent despre acest concept, unul din elementele cheie in calculul Author Rank!
Ce face? Pur si simplu monitorizeaza si indexeaza fiecare activitate de pe site-ul/blogul fiecarui creator de continut(autor), de la fisiere descarcate pana la comentarii si de la activitatea acelui autor pe retele de socializare pana la comentarii lasate pe alte bloguri dar si pe blogul propriu!
Exista deja o baza de date cu parteneri ce livreaza aceste rapoarte, printre ei regasindu-se Livefyre, Disquss, Google Plus, Echo, Reddit, Delicious, Typepad si alti cativa! Nu se regasesc printre parteneri(si nu exista indicii ca vor exista pe viitor) sistemele de comentarii predefinte Blogger si WordPress, explicatia fiind ca Google se teme de comentariile spam si link-building-ul prin comentarii, ca dracul de tamaie! :)) Un alt motiv ca bloggerii ce inca mai cred si venereaza comentariile dofollow sau linkurile din profilul comentatorului sa revina cu picioarele pe pamant si sa nu mai ofere servicii gratuite SEO-istilor!
In schimb comentariile prin Livefyre si Disquss vin indexate si contribuie direct la social activity flow, un indice important in calculul Pagerank si Author Rank!
Real Time
Una din functiile relativ noi din Google Analytics permite vizualizarea in timp real a traficului, cu toate informatiile aferente pentru fiecare vizitator in pagina! Nu voi dezvolta prea mult, in fond suntem cu totii obisnuti cu o astfel de unealta si stim ce poate oferi! Ceea ce voi spune insa, este ca Real Time ofera o imagine de perspectiva despre cum functioneaza Google Analytics cu adevarat si cum in incercarea de a filtra/contoriza/indexa cat mai corect traficul, are unele rateuri incredibile uneori(verificat, testat si iar testat, in special pe MWB, la Cafeaua de Seara, cand desi erau prezenti la discutii, foarte activi, 8 bloggeri, Google Analytics indica faptul ca pe pagina sunt doar 2 vizitatori)!
Afisarile de pagina!
Aici e una din ”smecheriile” noi si poate inca nestiute despre Google Analytics! Daca in trecut ”refresh-urile” repetate ale acelasi pagini erau indexate pas cu pas, numarul de vizualizari crescand exponential(e lesne de inteles), acum insa nu mai sunt indexate decat la fiecare 30 de minute(adica un F5 la fiecare 30 minute, pentru a fi contorizata vizualizarea in plus)! Recunosc, nu stiam nici eu asta, am descoperit-o de curand participand la una din discutiile cu programatori Google intr-unul din grupurile de pe Google Plus(apropo de asta, acele grupuri sunt un mare atu al retelei)!
Locatie, Comportament, Date demografice, Browser, Surse trafic, Exit Rate…etc!
Nu voi dezvolta pe aceasta directie, pentru ca functiile acestea sunt arhi-cunoscute iar noutatile aduse sunt de fapt cele predictibile, nefiind practic nimic spectaculos! Evident, exceptand varianta Premium, dar in acea versiune totul e la putere maxima!
In incheiere!
Nu am atins in discutie multe din functiile Google Analytics, insa nu din cauza ca nu le-as vrea dezbatute ci pentru ca articolul ar fi iarasi unul destul de mare si poate informatiile nu vor mai fi asimilate cum trebuie, insa in viitorul apropiat, promit sa dezvolt si mai mult topicul!
Am bounce rate de 1,57 %, si durata medie de 3.50 min. Am avut vreo 2 luni la rand, durata medie de 5.40 min :D. Ma gandesc ca e un lucru bun. 5.05 este media de pagini/vizita. Cine intra pe blog, viziteaza in medie cam 5 pagini. Iar nu e un lucru atat de rau.
Astept sa aduci completari si despre alte elemente oferite de Analytics, si poate ceva „trucuri” daca exista.
@Alexandru Ionut – ai calculat pe un segment de 30 de zile, banuiesc? Daca da, atunci este excelent, ceea ce insemna ca oferi atat continut de interes cat si calitativ!
Vor mai fi articole pe tema asta, in functie de ceea ce testez, pentru ca prefer sa testez ceea ce invat de la ”mesterii Google”, inainte de a sugera si altora! 🙂
LiviuR da, e pe un segment de 30 zile. M-ai facut curios, si am ales acum de pe data de 20 iunie 2012, dupa ce am facut blogul, si pana pe data de 22.03.2013 (ieri), si a rezultat: Bounce rate de 2.40%, pagini/vizita 5,55, durata medie de 4.14 min :).
@Alexandru Ionut – atunci stai foarte bine! 🙂
@Alexandru Ionut -unul din trucuri, daca poate fi numit asa, este sa insisti pe traficul absorbit dinspre bloguri si nu dinspre Google, din 2 motive: -dinspre bloguri vin cititori de bloguri, adica acei oameni care chiar viziteaza mai mult de o pagina! -si al doilea motiv, ca pe Google deja totul e dat peste cap de super-optimizarile SEO agresive sau chiar blackhat si nu prea poti ”prinde” trafic de calitate de acolo, decat accidental!
LiviuR he, bun sfat e asta. Sa sti ca ai mare dreptate. Din pacate, nu iti pot aduce foarte foarte mult trafic celelalte bloguri.. poate doar sa insisti mult cuc guest posturi (dar cam rar pe nisa de it, cu toate ca am scris atat pe arenait, dexblog, computerblog). O sa mai incerc in perioda urmatoare ceva guest posturi. Prin comentarii intra destul de putin.. doar de pe la zoso veneau cate 30, 40, 50..doar ca e cam irelevant.
Intr-adevar, google e sucks. Ca sa ai succes, trebuie sa pui titluri idioate, de doi lei, pentru incepatori, „cum sa asculti muzica”, „cum se descarca o melodie” exemple de genul…dar daca eu scriu despre un program ceva mai sofisticat, si pun un titlul care poate fi cautat doar de useri avansati, pui problema altfel. Cei avansati descopera si singuri, nu le trebuie articole sau tutoriale.
@Alexandru Ionut -uite un pont! MWB(mostwantedblog.org) este unul din marii furnizori de trafic, de fapt pentru balantza.com, MWB este al treilea referrer dupa google si facebook, iar asta in fiecare luna de mai bine de un an de zile iar cei veniti de acolo sunt cititori ce cauta articole de calitate!
-plus ca primesti cate 2 linkuri dofollow(automat, oferit de sistem) pentru fiecare articol publicat si plus ca primesti si Authorship Google!
LiviuR multumesc de sugestie. O sa ma uit mai atent pe MWB, poate ca ma voi implica si eu putin cu toate ca nu pare sa contina si categorie pentru IT.
@Alexandru Ionut poate fi realizata, daca sunt publicate frecvent articole de gen! 🙂 Cu placere!
LiviuR am o intrebare. Nu se catalogheaza drept continut duplicat acest articol si cu cel postat pe mwb? Pentru ca de minute bune ma chinui sa caut o diferenta in continut si nu apare. Deci presupun ca e 100% identic.
@Alexandru Ionut e 99% identic, doar imaginea nu apare pe MWB! Nu, nu este continut duplicat, nu in cazul MWB, unde Google Authorship si implicit Author Rank sunt deja implementate de mai bine de un an de zile, inca de cand varianta de testare a algoritmului a fost lansata! Conform Google, continutul este re-publicat, deci nu exista nicio problema in privinta asta! A fost o discutie lunga, cu multe, foarte multe detalii, luni de zile la rand, cu ingineri de la Google, pana intr-un final am primit raspunsul si anumca ca este considerat continut duplicat doar acel continut ce nu este re-publicat de autorul de drept ori cum conectarea intre blogurile autorilor si MWB a existat in permanenta, nu a existat o astfel de ipoteza!
Sunt multi cei care confunda continutul publicat sau republicat pe MWB, noroc ca Google nu o face si asta e important! :))