Lista de greșeli care pot ruina un magazin online este lungă. Mă voi rezuma, totuși, la câteva pe care le consider vitale pentru existența unui business in Ecommerce.
1 – Lipsa unei bune înțelegeri a modului de lucru în Ecommerce dar mai ales a unei strategii clare de dezvoltare (și respectarea acesteia). Nu dezvolt, este evident de ce.
2 – Lipsa unei atitudini pro-active în relația cu clientul precum și lipsa de fair-play. La fel, este evident de ce.
3 – Ignorarea mecanismelor de lucru, a pieselor ce compun ”the big picture”. Este absurd să cauți să vezi imaginea de ansamblu, dar să ignori detaliile.
4 – Aplicarea de schimbări, cu cât mai frecvente cu atât mai rău, fără testare prealabilă. Lesne de înțeles de ce.
5 – Construirea unei politici de retur într-un mod defectuos, în dauna clientului. Pe termen lung este al naibii de pagubos acest mod de lucru.
6 – Folosirea de tehnici de Marketing/PR și mai apoi Sales bazate pe impulsului de moment al cumpărătorului. Aduce vânzări mari, rapid, dar și rată de retur și/sau refuz direct propoțional mai mare.
7 – Construirea unei politici de prețuri a unui magazin online pe un fel de tip ”șablon universal”, adică indiferent de furnizor sau categorie de produse se aplică același procent de marjă/adaos.
La fel, indiferent de preț de achiziție, se aplică același procent de marjă/adaos. Lesne de înțeles de ce, dacă ne gândim că 5% din 100 lei înseamnă 5 lei, iar 5% din 1000 lei înseamnă 50 lei.
8 – Tot referitor la politica de prețuri a unui magazin online, dar aplicabil indiferent de mediul de business, alegerea modului de construire a prețului pe bază de marjă sau pe bază de adaos trebuie să aibă motive clare (tipul de business este foarte important pentru ca un discounter lucrează intr-un fel, un whole-seller lucrează în alt fel etc).
Marja asigură profitabilitate stabilă, punctual sau overall, dar poate poziționa prețurile prea sus sau prea jos în piață și implicit va duce la scăderea atât a cifrei de afaceri cât mai ales a cotei de piață. Adaosul asigură o mai bună scalabilitate și profitabilitate la fiecare vânzare, în condițiile în care achizițiile se fac la prețuri diferite de-a lungului unui an/segment.
9 – Să nu înțelegi tipul de client cu care lucrezi. Lesne de înțeles de ce.
10 – Să consideri că știi mai bine decât poți demonstra prin cifrele statistice/analitice.
Mă voi rezuma doar la cele de mai sus. Nu am să vorbesc despre detalii gen comunicare cu clientul, false advertising ș.a.m.d.