Ca o introducere scurtă, pentru un articol care va fi la fel de scurt. Ştim cu toţii sau aproape toţi că modificarea de algoritmi ai FFPA (Facebook’s feed prioritisation algorithm) ori vechiul Edge Rank, mult mai popular ca denumire, a dus la un adevărat colaps al nivelului de propagare a informaţiei postată pe o pagină de Facebook (pagină, nu profil).
De câteva luni de zile, de când s-a întâmplat „nenorocirea”, s-au efectuat tot felul de teste, au fost emise tot felul de păreri. Una dintre aceste păreri tinde să fie puţin conspiraţionistă în felul ei, susţinând că Facebook va innăspri şi mai mult stricteţea algoritmilor în aşa fel încât să forţeze brandurile prezente în reţea să investească în reclame în reţea.

În fine, nu voi dezbate părerile altora, în plus am mai vorbit şi eu despre cum se vede şi cum trebuie lucrat cu Facebook acum, din perspectiva Social Media.

Dar am făcut totuşi nişte teste, pe mai multe pagini pe care le administrez. Testele au scos la iveală câteva detalii care contrazic momentan părerea de mai sus (cea cu iz conspiraţionist).

Un prim aspect relevat, de teste, este că un post pe o pagină de Facebook are nevoie „ca de aer” de interacţiunea utilizatorilor ce au dat like paginii dar mai ales a utilizatorilor ce nu au dat like paginii dar care sunt prieteni sau prieteni ai prietenilor ce au dat like paginii. Viteza de propagare a informației depinde enorm de mult de interacțiune.

Un al doilea aspect relevat, de teste, este că perioada de timp trebuie să fie destul de mică. Evident perioada de timp în care se întâmplă interacţiunea utilizatorilor cu postarea de pe pagină. Timeframe-ul este undeva intre 60-90 de minute, pentru a putea atinge macar 50% din fanii paginii. Sau, altfel spus, dacă în primele 20-30 de minute de la publicare postarea respectivă nu primeşte nici un like, după ce va trece această perioada de timp orice like sau share primit nu va mai avea acelaşi impact iar reach-ul nu va atinge, cel mai probabil, nici macar 16% (cat zice Facebook). Tocmai de asta este necesar că specialiştii Social Media să analizeze în Fb Insights care sunt orele la care au cei mai mulţi „fani” online. Şi, evident, să posteze atunci.

Un al treilea aspect relevat, de teste, este că importanţa calităţii și relevanței informaţiei contează în funcţie de baza de utilizatori ce au dat like paginii, adică fani altfel zis. De exemplu, degeaba pui pe pagină poze cu pisici dacă fanii tăi preferă câinii. Pe lângă asta, contează enorm de mult ca fiecare postare să fie angrenată într-un test general, care să segmenteze informaţiile pe bază de categorii de interese, cel puţin. Iar asta înseamnă analiză, nu doar conspectare de statistici.

…doar atât, deocamdată…