Stiti zicala aceia cu ”aruncatul pisicii moarte in curtea altuia”?
Cam asa se intampla si in Social Media cand contabilii si analistii economici iau* la ”bani marunti” investitiile facute de firma lor intr-o campanie Social Media!
Pe scurt, intr-o discutie recenta, unul din responsabilii economici ai unei firme de calibru atat pe plan national cat si international(de fapt ordinea e inversa, pentru ca firma e cu capital 100% strain) din domeniul confectiilor textile mi se lamenta ca desi au investit serios in promovarea online, mai mult de atat au organizat si o campanie Social Media in toata regula, cu desfasurare pe Facebook, Twitter si Google Plus, sustinuta si de cativa bloggeri dar si de doua publicatii jurnalistice de calibru, au constatat la final, dupa mai bine de 6 luni de zile de la incheierea campaniei, ca tot ceea ce reusisera a fost doar sa sporeasca putin notorietatea brandului si sa ”arunce” niste bani in advertising, nimic mai mult!
Nu mi s-au spus detalii, insa suma investita in campania Social Media fusese cifrata la circa 86.000 de euro! Atunci cand s-a tras linie iar cifra de afaceri a fost calculata s-a observat ca vanzarile crescusera, de fapt rezultatele indicau un succes al campaniei, cifra de afaceri crescand cu aproximativ 140.000 de euro!
Ar fi fost toate faine si frumoase, insa calculul contabil a scos la iveala ca de fapt profitul era si nu prea! Costurile de productie pentru marfa vanduta cu cei 140.000 de euro, atat cat era cresterea cifrei de vanzari, erau undeva la 54000 de euro la care adaugand taxe, impozite dar si salariile angajatilor se ajungea la o cifra efectiva de 92.000 de euro(aproximativ)! Per total, ar fi insemnat un profit de circa 48.000 de euro, ceea ce nu ar fi chiar putin!
Numai ca fusesera investiti 86.000 de euro in campania Social Media (in advertising online adica) pentru a obtine 48.000 de euro ca profit al cresterii vanzarilor! Nu e nevoie ca cineva sa fie un prea bun contabil ori economist pentru a-si da seama ca de fapt nu era vorba de profit ci de pierdere, o pierdere de aproximativ 38.000 de euro! …as zice: -pam, pam! 😀
Evident, contabilii au decis ca banii au fost pentru publicitate si ca vor fi acoperiti in mod deductibil de la taxe si impozite si ca da, a fost vorba totusi de profit, gratie sistemului fiscal, insa supararea era ca de fapt ei scosesera bani lichizi din buzunar pentru a castiga doar deduceri de taxe si impozite!
Partea buna a fost ca nu au blamat pe nimeni, considerand ca toti cei implicati in desfasurarea campaniei si-au facut treaba cat de bine au putut, partea mai putin buna a fost ca au descoperit ca de fapt doar 40% din banii platiti pentru campanie fusesera investiti efectiv in aceasta, restul ramasesera ca si comision al celor ce intermediasera/administrasera campania, si au luat decizia sa angajeze oameni, sa infiinteze departament Social Media in propria firma pentru a derula viitoare investitii in advertisingul online, asta in detrimentul agentiilor cu care lucrau de obicei!
Supararea cea mai mare a celor de la firma respectiva provenea insa din altceva si anume ca atunci cand au solicitat explicatii pentru comisionul atat de mare, cei de la agentie replicasera:- ”v-am oferit si consultanta, informandu-va despre ceea ce inseamna retelele de socializare si Social Media”! In mod normal, acum ar urma o inaintare in instanta, pentru ca in contractul semnat intre firma si agentie fusese specificat un comision de doar 25%, nu de 60%, dar asta e alta poveste!
In incheiere, imi permit sa fac putin haz de necaz si sa zic:
-Campaniile Social Media aduc profit, problema este insa, cui?! 😀
” analistii economici i-au” ? Fratilor daca abordati subiecte atat de pretentioase recititi-le macar o singura data inainte de publicare. Un „i-au” sau mai multi strica toata smecheria.
@cartonic bine ca ai gasit o greseala de tastare ca sa poti spune ceva :))))