Ca o continuare a articolului ”Pur demotivational romanesc” voi incerca prin urmatoarele randuri sa fiu mai specific privitor la tacticile militare de manipulare a maselor (multimilor), pentru ca la un moment dat, in articolul precedent, vorbisem despre aceste tactici militare!

Inca din start subliniez existenta perceptiei de rau absolut atunci cand se vorbeste despre manipulare in societatea romaneasca si in speta in online.ul romanesc, ceea ce nu reprezinta decat un mod de razvratire si ne-acceptare a realitatii, in principiu pentru ca manipularea multimilor, in esenta sa nu are alt scop decat evitarea violentei pentru realizarea diferitelor scopuri, indiferent ca este pe timp de pace sau pe timp de razboi, dar mai ales pe timp de razboi sau secesiune cand foametea si nesiguranta zilei de maine incep a irita si razvrati multimile de oameni! Manipularea multimilor,de foarte multe ori,a avut un rol benefic, in special daca ne referim la cea mai cunoscuta forma de manipulare, acceptata de majoritate, in speta guvernarea parlamentara sau daca ne gandim la revolutii, revolte sau lovituri de stat, evident in cazul rasturnarii unor regimuri totalitariste sau dictatoriale!

Da, cea mai cunoscuta si poate cea mai inteligenta forma de manipulare a multimilor este guvernarea, pentru ca oamenii au acceptat sa fie condusi, sa fie dirijati, sa li se arate calea, in primul rand pentru ca astfel au fost evitate tiraniile personale sau dictaturile si tot ceea ce deriva din modul de conducere totalitarist !

Manipularea este folosita in aproximativ orice forma de comert, in special zona de advertising, publicitatea fiind de fapt o forma usoara de manipulare a multimilor!

Ca o definitie, impartiala, a manipularii multimilor putem spune si accepta ca manipularea este o modalitate de a impresiona imaginatia multimilor!

De-a lungul timpului, au existat foarte multi psihologi si sociologi care au incercat sa construiasca noi tactici de convingere, manipulare, a multimilor, majoritatea dintre aceste tactici bazandu-se pe efectul de turma si anume ca un individ, indiferent cat de cultivat si intelept ar fi, in momentul in care se afla in mijlocul unei multimi, isi va pierde temporar capacitatea de a decide si gandi rational si logic!

Vorbind strict despre tacticile militare de manipulare a multimilor, printre cele mai cunoscute regasim:

Ius Soli -”dreptul pamantului” -pornita ca si ideologie politica de a acorda cetatenia in functie de originea locului nasterii! Aceasta ideologie politica va deveni baza patriotismului!

Ius Sangvinis-”dreptul sangelui”-deasemenea pornita ca si ideologie politica de a acorda cetatenie pe baza, insa, a originii etnice! Aceasta ideologie va fi folosita ca baza a nationalismului! A fost folosita in scopuri pur militare in timpul celor doua razboaie mondiale, cand foarte multi specialisti nemti au primit cetatenie americana!

Dreptul Divin- a reprezentat la inceputurile sale o doctrina pur religioasa si politica care prevedea ca monarhul nu era supus unei autoritati pamantesti! Cu timpul aceasta doctrina a fost modificata si folosita ca tactica militara de manipulare a maselor, in special in tarile arabe!

Juramantul de Fidelitate- a reprezentat o doctrina pur poltica si militara ce avea ca scop fidelizarea cetatenilor unei tari, dar mai ales a soldatilor acesteia! Motivul folosirii juramantului de fidelitate s.a dorit a fi micsorarea numarului de tradatori!

Patriotismul-a pornit ca o ideologie politica si culturala, menita sa defineasca trasaturile generalizate a cetatenilor unei tari, pentru ca mai apoi acestia sa se regaseasca ca ”o mare familie” in ochii tuturor strainilor! Patriotismul a fost de multe ori transformat in tactica militara de control al multimilor in momente de razboi cand nevoia de a apara teritoriul unei tari impunea folosirea multimilor de oameni in scopuri de aparare, apelandu-se intocmai la trasaturile si legaturile de ”neam”! Are ca baza ”Ius Soli”!

Nationalismul- o ideologie pur politica si culturala ce incerca sa creeze identitatea comuna a cetatenilor unui stat! Diferenta dintre nationalism si patriotism este reprezentata de referintele juridice si ”Ius Sangvinis” ! Nationalismul ca si ideologie culturala, a reusit sa stbileasca identitatea si puntele de referinta culturale ale unei comunitati, radacinile comune ale indivizilor acelei comunitati…etc…

Propaganda-a pornit ca si doctrina pur politico-militara, avand ca scop inlesnirea transmiterii de informatii catre multimi dar si de a tine sub control/autoritate acele multimi! Propaganda este modalitatea preferata in tacticile militare de subrezire a fortei multimilor inamice sau razvratite! Atat patriotismul cat si nationalismul au avut ca mod de transmitere a informatiilor, propaganda!

Patriotismul, nationalismul si propaganda sunt 3 dintre ideologiile si doctrinele politice care cu usurinta au devenit tactici militare de control al maselor, indiferent ca a fost vorba de subrezirea fortei inamicului, in caz de razboi, fie ca a fost vorba de ”spargerea” multimilor razvratite, pe timp de secesiune si revolta populara!

Evident exista mult mai multe ideologii, doctrine si tacticii militare de control si manipulare a maselor(multimilor) dar acestea prezentate sunt poate cele mai folosite! Repet, multe dintre aceste tactici s-au dovedit de fiecare data a fi metoda perfecta de a evita varsarile de sange inutil! 

Desi exista o perceptia generala negativa atunci cand se vorbeste despre manipulare multimilor sau cum ca acest lucru ar fi imposibil de realizat, istoria ne dovedeste ca folosirea acestor tactici a pastrat identitatea, teritoriul si cultura multor natiuni de-a lungul timpului, in ciuda tuturor amenintarilor infruntate!

Asa cum spuneam au exitat foarte multi sociologi si psihologi ce au studiat sau au construit astfel de ideologii, doctrine, printre ei regasindu-se Sigmund Freud, Karl Marx, Max Weber sau Gustave Le Bon! De altfel, sociologul francez Gustave Le Bon a fost unul dintre cei care au aratat usurinta cu care multimile de oameni pot fi dirijate spre un anume mod de gandire, incercand in acelasi timp sa pastreze impartialitatea in analiza asupra acestor tehnici de control si impunere a autoritatii asupra multimilor! Tot el, Le Bon, a definit, poate, si cel mai bine ce inseamna manipulare multimilor spunand ca din moment ce multimile sunt atat de usor impresionabile se poate actiona intr-un mod foarte usor asupra catorva indivizi din multime invocand concepte precum patria, onoarea, religia urmand a fi mai apoi mult mai usor de dirijat multimea si de a-i impune un anume mod de gandire!

”Deoarece mulțimile nu sunt impresionate decât de sentimente excesive, oratorul care intenționează să atragă mulțimile trebuie să utilizeze afirmații violente, să-și repete afirmațiile și să-și pună în joc prestigiul personal.

Un adevăr prea clar încetează în scurt timp să mai fie un adevăr folositor!

Una dintre afirmatiile cele mai interesante si poate cele mai elocvente asupra a ceea ce inseamna cu adevarat manipularea multimilor si modul cum acestea, multimile de oameni, accepta  sa fie condusi, dirijati, a spus-o tot Gustave Le Bon:

Cu toate dificultățile întâmpinate în funcționarea lor, adunările parlamentare reprezintă cea mai bună metodă pe care popoarele au găsit-o până în prezent pentru a se guverna și, în special, pentru a se sustrage cât mai mult posibil de sub jugul tiraniilor personale!

Motivul pentru care am insistat asupra activitatii lui Gustave Le Bon este ca sociologul si psihologul francez a fost printre cei care au anticipat cu multi ani inainte, ca instaurarea unui regim socialist, va aduce cu sine si instaurarea unui regim politienesc cu metode de conducere cu specific totalitarist!  20 de ani mai tarziu, afirmatia lui Gustave Le Bon si-a aratat veridicitatea in 1917, Revolutia Rusa, cand regimul socialist al lui Lenin a eliminat complet libertatea individuala, innabusind orice fel de initiativa personala, transformandu-se intr-un instrument perfect de opresiune colectiva!

Sper sa nu fi plictisit, de fapt sper sa fi interesat pe cineva cele spuse de mine aici, cum de altfel sper sa va fi lamurit si in privinta ”mesajelor demotivationale” despre care am vorbit in articolul precedent!

Absolut orice forma de advertising are la baza manipularea multimilor, dar nu in sensul ”conspirationist” pe care multi il atribuie si tocmai in sensul starii de fapt, adica promovarea si impresionarea imginatiei indivizilor ce alcatuiesc multimea! 

Cum poate fi facuta mai usor o astfel de impresionare, in era online-ului, decat prin imagini sugestive, mesaje clare si coerente, adevaruri stiute dar repetate pana isi pierd valoarea, toate cu rostul de a capta atentia si de a o dirija mai apoi inspre adevarata tinta!?

Nu este vorba de nicio teorie a conspiratiei, ci doar de o stare de fapt, de realitate, acceptata de unii sau nu, de un mod de a vinde produse, insa de cele mai multe ori este vorba de un mod de a vinde iluzii,pentru ca asa cum a fost constatat de catre multi sociologi, multimea careia i-a fost starnita imaginatia, tinde sa consume foarte repede starea de spirit indusa, obosind si devenind lipsita de vointa!

Partile complet negative ale manipularii multimilor sunt definite de catre : xenofobia, sovinismul, ultra-nationalismul, rasismul, extremismul fie el religios sau politic s.a.m.d! Toate aceste forme de manifestare au la baza doctrine politice si culturale percepute in mod extrem de catre indivizi si de multe ori de catre multimi! Am specificat asta, pentru a nu crede ca manipularea multimilor are intotdeauna roadele scontate 😀