Arde blogosfera, nu? V-am starnit interesul? Stiu, multi dintre voi chiar ardeti de nerabdare sa aflati ce am de zis, altii sunteti atat de satui de advertoriale incat sunteti pe cale sa explodati, filosofic vorbind! šŸ˜€

Inainte de toate, se cuvine sa clarificam treburile, adica ce inseamna advertorialul, asta pentru ca mie mi se pare ca multi, enorm de multi, asa zisi specialisti in Social Media trateaza advertorialul complet anapoda!

Advertorialul, prin forma lui, este un tip de articol al carui continut depinde de mai multi factori, incepand de la creativitate artistica, pana la tutoriale practice, tip de articol care prin simpla realizare si publicare pe un blog sau o publicatie online este menit sa ofere expunere unui produs, indiferent de ce poate insemna acel produs, fiind o promovare prin reclama pura, creativa! Sintetizat, advertorialul este o simulare de continut editorial!

Data fiind tinta reala a advertorialului, adica expunerea, promovarea exclusiva a unui produs, intr-un articol de asemenea factura linkurile dofollow si orice inserare ce tine de SEO, nu este recomandabila si nici nu poate deveni factor obligatoriu pentru definire sau negociere a pretului! Rezultatul folosirii intr-un advertorial a elementelor de link-building nu face decat sa stirbeasca natura creativa a articolului, experienta impartasita, promovarea in sine a produsului si chiar distrugerea imaginii acelui produs, toate combinate lovind puternic si in credibilitatea bloggerului in cauza!

Articolul pentru care tinta este reprezentata de inserari SEO, adica linkuri dofollow(2 sau 3 la numar, depinde de caz) nu este altceva decat link-building, datorita simplului fapt ca continutul articolului nu este deloc important ci doar acele inserari prin care se doreste cresterea rank-ului in SERP pe Google! Motivul pentru care intr-un articol de link-building se cere un continut cu o cantitate medie de 300 de cuvinte(pe o tema generalista) este doar pentru a oferi sansa bloggerului ce realizeaza acel articol sa cosmetizeze articolul in asa fel incat sa nu devina iritant pentru cititori, dar mai mult de atat, scopul este de ”arata” crawlerilor de indexare, fie ai Google, Ask sau Bing, ca acel articol este prom0vare curata, nefortata!

Pornind de la definitii, pretul este lesne de inteles in functie de ce factori trebuie negociat!

Articolele de tip link-building, au mereu pretul negociat in functie de Page Rank, acesta fiind criteriul principal, cu cat PR-ul este mai mare cu atat pretul va fi mai mare, apoi ca alte criterii sunt cele ce tin strict de structura tehnica a articolului si anume linkurile inserate sa fie obligatoriu dofollow, sa nu fie mai mult de 3 la numar(pentru a evita penalizari), ancorele text sa fie relevante pentru produsul(site-uri, in general) pentru care se incearca crearea de link-bulding si nu in ultimul rand mentinerea articolului publicat pe blog, in arhiva, cel putin 3 luni de zile!

Strict pentru definirea pretului unui articol de link-building:

  • -Pagerank
  • -linkuri dofollow
  • -ancore text relevante
  • -mentinerea articolului minim 3 luni in arhiva

Pretul unui articol de tip link-building variaza intre:

  • -3-10 euro pentru bloguri cu PR 2,
  • -10-20 euro pentru bloguri cu Pr 3,
  • -20-50 euro pentru bloguri cu Pr 4,
  • -50-100 de euro pentru bloguri cu Pr 5
  • -intre 100 si 200 de euro pentru bloguri cu Pr 6

*Observati discrepanta foarte mare intre preturile pentru bloguri cu Pr 4 si cele cu Pr 5 sau superior! Se datoreaza faptului ca astfel de bloguri sunt extrem de rare iar proprietarii lor, bloggerii adica, de regula nici nu prea accepta astfel de tipuri de articole, preferand advertorialele care sunt mult mai bine platite! Ā Evident pretul final va fi stabilit in functie de oferta si negociere!

Pretul unui advertorial!Ā 

Aici este mult de discutat, pentru ca vorbim despre expunere si despre cum poate fi calculata expunerea! Tocmai de asta ma bucuram ca acum ceva timp a fost lansat Mediabrief pentru bloguri!

Expunerea se calculeaza in functie de:

  • -numarul de cititori unici ai unui blog
  • -distribuirea pe retele de socializare si viralizarea continutului(adica like, +1, twitt, stumble, pin);
  • -frecventa cu care sunt publicate articole pe respectivul blog, nu mai putin de 4 saptamanal si nici mai mult de 10 pe zi;

La aceste criterii se adauga si cele ce tin de credibilitatea bloggerului dar si de ”simpatia” cu care este privit, numarul de followeri pe Twitter, numarul de like pe pagina fanilor de Facebook, numarul de +1 pe pagina de Google Plus, fiind cativa factori decizionali! Nu in ultimul rand, un factor important este ca blogul sa nu fie banat pe motoarele de cautare! Pr-ul nu conteaza, linkuri nici macar nu se recomanda, in schimb articolul trebuie sa stea cel putin 3 luni de zile in arhiva pentru a-i creste sistematic expunerea!

Calcularea expunerii unui articol este o munca laborioasa si care pentru a fi efectuata rapid este cel mai bine sa fie facuta cu ajutorul unui soft(iarasi mentionez Mediabrief) insa pentru a simplifica, reduci totul la cititorii efectivi ai articolului, numarul acestora putandu-l afla usor cu un Google Analytics sau orice alt soft de contorizare trafic!

Strict matematic pretul efectiv al unui advertorial variaza in functie de expunerea unui blog, astfel:

  • -pornind de la 10 de euro pentru bloguri cu media de 50-200 vizitatori unici pe zi;
  • -intre 10 si 20 de euro pentru bloguri cu media de 200-500 vizitatori unici pe zi;
  • -intre 20 si 50 de euro pentru bloguri cu media de 500-1000 vizitatori unici pe zi;
  • -intre 50 si 100 de euro pentru bloguri cu media de 1000-2000 de vizitatori unici pe zi;
  • -intre 100 si 300 de euro pentru bloguri cu media de 2000-5000 de vizitatori unici pe zi;
  • -intre 300 si 1000 de euro pentru bloguri cu media de 5000-15000 de vizitatori unici pe zi;
*vi se par mari preturile? comparati cu o reclama televizata, incluzand deopotriva realizarea reclamei, costurile efective de realizare, creativitatea insasi, dar si timpul de expunere! Veti descoperi ca bloggerul are o munca mult mai grea de facut si in plus timpul de expunere va fi suficient de mare incat comparatia sa fie luata in seama(cel putin pentru blogurile cu mai mult de 200 de unici pe zi)|!

Pretul advertorialelor pentru bloguri cu mai mult de 15000 de vizitatori unici pe zi nu poate fi calculat foarte usor( insa poate fi lesne de dedus) fie pentru ca intervine factorul numit ”campanie Social Media”(infinit mai profitabila chiar daca este o altfel de munca), fie ca este vorba despre advertising prin bannere sau interstitiale(deasemnea este mult mai avantajos pentru ca nu necesita efortul de creare a articolului-advertorial), fie ca pur si simplu blogurile ce au astfel de trafic sunt de regula bloguri cu continut gigant, asta insemnand ca vizibilitatea unui articol poate fi mai mica(nu neaparat) chiar daca traficul este unul foarte mare! Regula se aplica pentru orice blog ce are mai mult de 2000 de articole publicate!

**Deasemenea, preturile expuse sunt oferite doar cu titlu informativ si doar ca o medie, pentru ca asa cum spuneam, advertorialul presupune continut creativ, reclama pura, ceea ce nu poate fi calculat decat in mod subiectiv, negocierea intre blogger si advertiser fiind elementul cheie decizional!

Tocmai datorita faptului ca advertorialul presupune reclama pura, curata, prezentata intr-un mod creativ si subiectiv, pretul final al advertorialului depinde in mare masura de cerintele pe care advertiserul le are! Din aceasta cauza, un articol de tip advertorial nu va fi publicat inainte de a primi acordul advertiserului!

Spre exemplu, daca doriti sa stiti un blog ce are in medie circa 150.000 de unici pe zi si circa 2 milioane pe luna, va recomand freshouse.com, publicatia unui roman, adica Mihai-Cristian Micle! Pretul unui advertorial pe blogul sau variaza intre 350 si 1000 de euro, insa domeniul de publicitate disponibil este unul select, pentru ca blogul este nisat pe constructii si amenajari!

Deci ajungem la un alt factor cheie si anume nisa blogului, tocmai de asta toti specialistii recomanda nisarea blogului, pentru ca astfel vei indica domeniul in care esti priceput si prin care poti face cu adevarat reclama!

Sintetizat, pretul unui advertorial este deci calculat in functie de:

  • -expunerea oferita;
  • -nisa blogului si relevanta inserari advertorialului pe respectiva nisa;
  • -cerintele artistice si tehnice ale advertiserului;

Ā Sper sa nu fi plictisit, daca aveti ceva de ”reclamat”, completat, o puteti face, bineinteles! Informatiile, in speta preturile, sunt in concordanta cu sinteza mai multor articole pe aceeasi tema publicate pe Problogger si Mashable, doua dintre publicatiile cele mai mari din lume pe segmentul blogging-social media, insa nu sunt prezentate sub forma unui catalog de preturi ci sunt prezentate doar cu rol informativ! Evident, depinde de fiecare dintre voi cum negociati si mai ales depinde de ofertele avute!