twitter in romania

In cele ce urmeaza, va voi prezenta cateva detalii sau mai bine zis repere de analiza referitor la cat de bine merge sau nu, Twitter in Romania. Desigur, voi apela si la parerile voastre, pentru ca nu-i asa, unde-s multi puterea creste.

Care e nivelul Twitter in Romania?

-circa 70.000 de utilizatori, mai putin de 30% fiind activi in retea zilnic.

Interesant este ca nivelul de utilizare al Twitter din noiembrie 2013 este oarecum similar cu cel din noiembrie 2012 si chiar noiembrie 2011.

E bine sau e rau?

Sincer, e ca si cum nu ar fi. Nu poti spune despre Twitter ca este o retea de socializare mare (in .ro) cand numarul de utilizatori este chiar mai mic decat al unor forumuri. O comparatie cu Facebook sau G+ nu isi are sensul, pentru ca Twitter este la ani lumina distanta de cele doua retele.

Cat de relevant este atunci Twitter pentru Social Media din Romania?

In principiu, este relevant doar prin prisma potentialului pe care-l are, nu si pentru performantele sale. Au fost campanii Social Media desfasurate pe Twitter, insa cu 3-4 exceptii rezultatele nu au fost deloc bune, mai degraba Twitter fiind folosit ca suport pentru campania Social Media in sine si nu ca unealta principala.

De ce nu merge Twitter in Romania, la fel de bine cum merge in SUA, Italia, UK, s.a.m.d?

Motivele sunt simple, explicate de multe ori, dar acceptate de putini specialisti! In primul rand ”adoptarea” de utilizatori din randul romanilor s-a facut cu o mare intarziere fata de Facebook, de fapt din cauza ca marea majoritate a utilizatorilor noi de pe Twitter au venit dupa ce au vazut Facebook, a facut ca nivelul de ”adoptie” sa fie foarte mic, pentru ca in comparatie Twitter nu ofera nici pe sfert din ce ofera Facebook utilizatorului de rand.

Interactiunea cu continutul pe Twitter este iarasi una din marile probleme ale userilor. Simplul fapt ca majoritatea continutului servit in flux contine de fapt linkuri externe, face ca utilizatorii sa paraseasca foarte repede reteaua, ceea ce inseamna ”bounce rate” nu e deloc ok iar exit-rate este foarte mare. Mai exact, Twitter nu poate tine utilizatorii mai mult de 6-8 minute in retea (este vorba despre majoritate, poate exista si exceptii evident).

Insa alte doua sunt adevaratele mari probleme ale Twitter (nu numai in .ro) prima fiind supra-incarcarea cu informatii (information overload) ceea ce face ca utilizatorul sa se plictiseasca dupa mai mult 5-6 minute petrecute in retea. O a doua mare problema este de fapt derivata din prima si anume ca multi utilizatori pentru a evita ”overload” de informatii au ales sa dea unfollow sau sa urmareasca maxim 300-500 alti utilizatori, ceea ce duce la multe alte probleme generate, cum ar fi:

-crearea de mici grupuri de utilizatori in cadrul retelei iar daca nivelul de activitate este unul mic atunci toti utilizatorii din acel grup vor inceta sa mai activeze in retea, pentru ca nu mai e ”fun” deloc;

-nu e deloc ”fun” sa urmaresti 10000 de oameni dintre care 20% trimit tweet-uri in retea la fiecare 5 minute, deasemenea nu e deloc fun sa urmaresti multi oameni care sunt specialisti Social Media, bloggeri, jurnalisti sau vedete din show biz, pentru ca si acestia vor trimite tweet-uri in retea in mod foarte frecvent, acoperind prin volum restul mesajelor de alti simply-follow, in cele din urma devenind agasant (aproximativ aceeasi problema ca pe Facebook, unde din cauza celor ce intretin pagini de fani se creaza foarte mult ”zgomot”);

-nu in ultima instanta, nu e deloc ”fun” sa urmaresti mii de oameni, in speranta ca vei primi la randu-ti follow, pentru ca asta nu se va intampla decat in 1 din 10 cazuri si de regula se intampla sa intervina un sentiment de repulsie fata de cei pe care i-ai urmarit si sa decizi ”unfollow” doar pentru ca nu ”te-au urmarit” si ei.

Mai pe scurt, ”friend” de pe Facebook are o valoare mai mare, psihologic vorbind, decat ”follow” de pe Twitter (sau G+, desi e putin cam mult spus) de unde, logic, rezulta un interes mult mai mare pentru reteaua unde exista ”share” si nu doar ”receive”.

Dar e bun si Twitter la ceva!

Da, testele si analizele de date arata ca Twitter este o retea de socializare ideala pentru relatii B2B, pentru propagari rapide de informatii, pentru manageriere de evenimente (stiut fiind faptul ca userii Twitter folosesc telefonul pentru a naviga in retea). Un alt punct forte al Twitter este acela ca permite evaluari rapide din partea utilizatorilor, chiar in timpul unei lansari de produs spre exemplu (tocmai datorita ”mobilitatii” retelei).

De fapt, pe ”real time marketing” ar trebui sa se marseze in toate campaniile Social Media realizate pe Twitter, in Romania mai ales, pentru ca este singurul mod in momentul de fata prin care se poate profita de potentialul retelei.

*mai multa lectura