În caz că se întreabă cineva de ce din când în când comerţul online românesc intră într-un fel de vid general la capitolul vânzări sau altfel spus, de ce este destul de greu de anticipat rezultatul unei campanii de marketing online (cu sau fără SMM inclus), voi enumera mai jos câteva dintre cauze.
Iar aceste cauze sunt:
–Plata în sistem ramburs, adică la primirea coletului. Ştiu, nu ar trebui să fie o problemă dar în realitate este. Sistemul de plată în ramburs, folosit de o majoritate covârşitoare a magazinelor online româneşti, permite multor utilizatori de internet să efectueze comenzi online fictive sau mai bine zis „la mişto”. Degeaba se zbat specialiştii în marketing online, programare ori altceva să ridice un magazin online, să aducă foarte multă funcţionalitate şi opţiuni comfortabile clientului, dacă o parte din clienţi se comportă că şi când ar fi nişte puştani puşi pe şotii (de fapt şi sunt, mulţi dintre ei). Nu e deloc plăcut să livrezi comenzi, respectându-ţi angajamentul faţă de client, şi să afli după 2-3 zile că acel client fie s-a răzgândit şi nu mai vrea produsele, fie a dat o adresă fictivă atunci când a efectuat comandă, fie …(şi aici completaţi voi).
Soluţia ar fi plata cu cardul, însă cum asta ar reduce semnificativ numărul de clienţi (pentru că românii încă sunt la „grădiniţă” în a şti să folosească plăţile online) nu rămâne decât un risc asumat, risc pe care şi-l asumă fiecare magazin online.
Pe de altă parte, nici plata cu cardul nu este soluţie ideală, din moment ce în România există fantastic de multe magazine online ce rulează în afară oricărui cadru legal.
–Lipsa de continuitate și cadență a activității magazinului online. E amuzant să vezi cum specialiştii în marketing vorbesc despre funcţionalitatea unui magazin online aducând în discuţie argumente ce ţin de online-ul anilor 2005-2008. Se vorbeşte despre teste, A/B/C şi multe alte variabile, se vorbeşte despre landing page, se vorbeşte despre multe. Problema cea mare este că prea multe teste dăunează cifrei de afaceri, la final. Pentru că nu toate testele vor fi reuşite, pentru că nu toate testele vor fi făcute logic, pentru că în general clienţii online nu prea au chef să-şi antreneze mintea în a învăţa structura unui magazin online, atunci când acesta îşi schimbă frecvent structura paginilor şi structura livrării informaţiei.
–Lipsa de specialişti de marketing online, în adevăratul sens al cuvântului. E deja plină piaţa de online de specialişti de marketing (cu diplome), dar care sunt complet în afara fenomenului. Oferirea şi mai ales aplicarea de soluţii eronate nu duce decât la eşec şi nimic altceva. Drept urmare, nu trebuie să mire pe nimeni de ce mare parte din magazinele online se zbat în anonimat, asta deşi ar avea, cel puţin teoretic, un potenţial destul de mare (dat de nişă, produse, preţuri etc). Ştiu, iarăşi, că mulţi din cei ce acum un an de zile se iscăleau cu „specialist Social Media”, se iscălesc acum cu „specialist Marketing Online”, asta deşi nivelul lor de cunoştinţe este în continuare limitat de citirea unor reviste de specialitate şi nimic mai mult.
La fel de puternic, se merge în continuare pe „fake’it until you make it” sau altfel spus, se merge pe păcălirea clienţilor, în speţă proprietarii de magazine online. Audit-ul campaniilor de Adwords fiind unul dintre modurile prin care diverse agenţii sau „specialişti” încearcă să agaţe noi clienţi, mergând pe premisa că acei clienţi sunt chiar ei cei care-şi setează singuri campaniile Adwords. Asta ca şi când Adwords ar fi un fel de Angry Birds, pe care-l poate juca oricine.
–Ignorarea, în continuare, a segmentului de analiză de specialitate. Sigur, un analist costă, însă un analist ajută fantastic de mult la eficientizarea campaniilor de marketing online, a activităţii de e-commerce în general. Un analist poate aduce repede cu picioarele pe pământ clientul visător şi mă refer aici la acea categorie de clienţi care se aşteaptă la un profit uriaş, în condiţiile în care toate studiile de piaţă arată că segmentul ales este unul cu potenţial redus. Sigur, o spun încă o dată, analiză nu înseamnă doar pricepere în a crea grafice şi în a utiliza diverse unelte de măsurare, ci înseamnă şi o bună capacitate de analizare logică, de comparare a datelor, de extragere a esenţialului dintr-un volum de date.
–Ignorarea, în continuare, a sfaturilor primite de la specialişti. Nu de puţine ori se întâmplă ca deciziile de business şi/sau marketing să nu ţină cont de părerea şi indicaţiile specialistului în marketing online. Mă refer aici la firmele ce lucrează cu consultanţi de marketing (Online şi/sau SMM). Sintagma „ştiu eu mai bine” pune capac de multe ori unui succes probabil sau unei munci strategice de dezvoltare pe care specialistul o depune. Iar rezultatele sunt lesne de anticipat, mai apoi, eşecul fiind singură varianta rămasă, asta pentru că atunci când lucrezi cu un specialist care ştie ce face (şi mai ales, a arătat-o în dese rânduri, aducând rezultate clare) e mai bine să-l asculţi şi să nu te încăpăţânezi să „ştii mai bine”.
Da, e greu să găseşti specialişti buni, în marketing online, însă dacă ai unul care-ţi aduce rezultate, înseamnă că nu e unul care face doar „marketing bullshit”, nu?!
..cam atât, deocamdată! 🙂