Titlul poate fi cumva din categoria „evident”, însă ceea ce urmează să explic trece mult de evidentul a ceea ce s-a întâmplat.
Chiar dacă există foarte mulţi pseudo-analişti care încearcă acum din răsputeri să demonstreze că de fapt Preşedintele României a fost ales şi cu ajutorul oamenilor ce au acces la Facebook, nu doar datorită lor, realitatea este că există dovezi întemeiate pentru care s-a repetat obsesiv în ultimile zile că oamenii cu acces la Facebook au decis Preşedintele României.
În sprijinul afirmaţiei mele vin, prin consecinţă, următoarele evenimente:
1 – viralizarea aproape instantanee a clipurilor video şi a fotografiilor făcute de românii din Diaspora pentru a demonstra că nu pot vota, în Turul 1. Fapt ce a provocat indignare şi a pregătit terenul pentru un val de reacţii virulente, din ce în ce mai numeroase, accelerate pe măsură ce se apropia ziua Turului 2.
2 – efectul în cifre, pe Facebook, este relativ uşor de măsurat. Ceea ce nu pot cifrele să arate este că indignarea celor de pe Facebook s-a transmis treptat şi spre cei ce nu obişnuiesc să folosească Facebook. Cu alte cuvinte, indignarea s-a transmis din online spre restul oamenilor, spre cei ce nu folosesc online-ul sau îl folosesc doar puţin. Sigur, o mare contribuţie la asta o are şi Mass Media, însă momentul de declanşare şi propagare iniţială aparţine în mod clar Facebook (şi Twitter, într-o mică măsură), Mass Media fiind la rândul său influenţată şi forţată să contribuie. Dacă în urma altor evenimente, Mass Media era cea care declanşa valul de reacţii care mai apoi erau propagate şi în Social Media, acum a fost exact invers.
3 – declaraţiile deplasate şi complet jignitoare a multor personaje din campania PSD, in ultima săptămână a campaniei, au contribuit la crearea unei stări de nervozitate maximă, pe de o parte, şi de coalizare aproape la unison a tuturor celor ce s-au simţit jigniţi, pe de altă parte,.
4 – punctul culminant a fost seara, şi ziua imediat următoare, primei dezbateri. O prima dezbatere pe care foarte mulţi au considerat-o ca fiind câştigată de candidatul PSD. În acel moment au intrat „în scenă” liderii şi formatorii de opinie din online, care prin reacţiile lor, vis-a-vis de ceea ce s-a întâmplat la dezbatere, au atras inevitabil atenţia tuturor spre ceea ce se comentează pe Facebook despre Alegeri.
5 – valul din ce în ce mai mare de reacţii din online nu a fost luat în considerare de către oamenii din campania PSD, şi mai mult de atât, au existat foarte mulţi membri PSD care au desconsiderat, prin declaraţii, pe toţi cei coalizaseră online pentru a lupta pentru respectarea unor drepturi fundamentale. Ceea ce, evident, a avut un efect de bumerang pentru ei, la final.
6 – seara celei de-a două dezbateri a avut atenţia concentrată pe reacţiile celor de pe Facebook, deopotrivă cu dezbaterea în sine. Prestaţia fără cusur a candidatului ACL a declanşat entuziasmul şi dorinţa foarte multor oameni, lideri ori formatori de opinie, de a contribui efectiv la susţinerea acestuia. Asta chiar dacă, mare parte dintre aceşti oameni făcuseră pasul înapoi, arătând o evidentă nehotărâre, cu doar câteva ore mai devreme.
7 – vineri, înaintea Turului decisiv al Alegerilor, reacţiile de pe Facebook ale celor din România au avut momentul maxim de propagare, ajungând „pe monitoarele” românilor din întreaga lume. Întârzierea s-a datorat algoritmilor Facebook care „decid” informaţiile afisate în News Feed. Totuşi, acesta a fost momentul declanşator pentru ceea ce avea să urmeze. Pentru specialiştii SM nu este o noutate faptul că Facebook îţi oferă informaţiile care te interesează. Ori, tocmai interesul sporit manifestat de românii din Diaspora pentru informaţiile venite via Facebook, în cursul zilei de vineri, a sigurat că în weekend şi inclusiv în ziua Alegerilor românii din Diaspora vor fi perfect conectaţi la ştirile, via Facebook, cu ceea ce se întâmplă în România, dar şi vice-versa. Adăugând la asta şi faptul că românii din ţară şi cei din Diaspora au discutat pe Facebook despre ceea ce se întâmplă. Altfel zis, algoritmii Facebook si-au adus contributia, prin simpla lor menire.
Punctele subliniate mai sus au dus în cursul zilei de vineri la o explozie „de fani” pentru candidatul ACL, continuată până în ziua a doua de după Alegeri. Mesajele de pe pagina de Facebook a candidatului ACL, din cursul serii de vineri şi până înainte de închiderea urnelor au avut astfel aria maximă de propagare la dispoziţie.
Rezultatul îl ştim cu toţii. Sigur, acum este uşor de analizat ce s-a întâmplat. Pentru specialiştii din SM a fost destul de uşor să anticipeze ce se va întâmpla, chiar dacă emoţiile au fost uriaşe chiar şi când datele indicau o creştere exponenţială în opţiunile de vot pentru candidatul ACL. Putem vorbi despre strategii, despre acţiuni, despre coordonare, însă realitatea este că nimeni nu are dreptul să-şi asume un rezultat la care milioane de români au contribuit, din ţară şi din Diaspora. În fond, ceea ce pentru unii a fost campanie electorală, pentru toţi restul a fost o luptă de apărare a drepturilor, chiar dacă au fost încurajaţi necontenit şi susţinuţi în permanenţă de mesajele candidatului ACL.
* articolul a fost publicat azi, preferând să aştept câteva zile, pentru că analizele pertinente se fac „la rece”.
**nu am dat nume, generalizând, pentru ca astfel să pot sublinia coerent şi imparţial până la capăt.
****sursa foto