Astazi este prima zi de Black Friday pentru romani, in acest an. Prima zi pentru ca si saptamana viitoare va mai fi o zi Black Friday.

Asa se lucreaza in Romania, fiecare sarbatoreste cand vrea, ca doar nu trebuie sa fie toti la fel, nu? 😛

Lasand la o parte micile ironii, in fond fiecare firma isi organizeaza cum considera mai potrivit modelul de business, se cuvin cateva mici observatii pentru prima zi de Black Friday.

Ok, Flanco a decis sa duca Black Friday din online in magazinele clasice, nu e o problema asta la fel cum nu e o problema ca Black Friday sa fie de fapt un fel de Black Weekend, de vreme ce tot compania mai sus amintita a decis sa prelungeasca ”ziua” pana duminica seara.

Emag, Altex, PcGarrage, Elefant, Oktal, Elanco, Domo, EvoMag, F64, si multi altii au intrat in hora Black Friday, mai mult de atat cei de la Emag fiind cei de la care a pornit ideea de a avea ”vinerea neagra” azi si nu peste o saptamana, asa cum toata Europa, America si Asia o au. Mai mult, EvoMag si F64 testau piata inca de acum o saptamana cu ”black hour” ori ceva de genul.

Cum ziceam, las deoparte chestiile astea. Dar se cuvin niste observatii.

In perioada premergatoare Black Friday, comertul online a scazut teribil de mult, ma refer evident la capitolul cel mai important si anume vanzari efective. Si nu e vorba doar de o zi sau doua ci de chiar o luna intreaga de vanzari mici (pentru altii chiar mai mult).

Ceea ce naste o intrebare destul de legitima:

– mai are rost sa faci Black Friday (vanzari la preturi reduse cu mai mult de 20%, prin definitie) din moment ce aproape o luna de zile nu ai vandut nimic sau  putin?

Intreb asta pentru ca mi se pare o joaca de-a comertul online, ceva in genul ”prefer sa vand o zi pe luna, tot, decat sa vand zilnic cate ceva”. Sigur, ce frumos ar fi pentru toate magazinele online sa lucreze o zi pe luna si sa scoata banii pentru intreaga luna, dar parca nu prea seamna a business chestia asta ci mai mult a specula.

O alta chestie, pe care nu am observat-o doar eu, ofertele de azi nu sunt deloc pe masura asteptarilor, de fapt reducerile aplicate nu prea arata a reduceri de Black Friday ci a promotii normale. Interesant este cum Emag a inceput Black Friday cu stocuri epuizate pentru foarte multe produse (sunt discutii aprinse pe tema asta pe chiar pagina lor de Facebook).

Tot Emag a decis sa mai distruga un mit si au ales sa vanda si autoturisme, online. Ma rog, e mult spus online, in fond tot offline se desfasoara cumpararea efectiva, in online se aplica doar o reducere, ca un vouncher, gen ”aplici aici primesti voucher de reducere si-ti cumperi masina”. Va fi interesant cum va evolua segmentul asta.

Oferte destul de bune de Black Friday au facut cei de la F64 dar si Altex (mai sunt si altii), unde reducerile de pret sunt semnificative (50, 60, 70% chiar).

Insa, o intrebare persista in mintea multora:

-daca magazinele online isi permit ca de Black Friday sa ofere reduceri asa de mari, si nu doar o zi ci doua, ba’ chiar un weekend intreg, atunci inseamna ca fie ofertele din restul anului sunt la suprapret, fie ca e-commerce in Romania se desfasoara dupa alte reguli de business decat comertul clasic, altfel Black Friday ar fi doar un eveniment de advertising, nu de marketing?!

Ceea ce uita multi marketeri romani este ca succesul Black Friday a provenit tocmai datorita unui fair-play fata de clienti. Adica nu cresti preturile la produse in perioada premergatoare Black Friday (treptat de-a lungul anului), pentru ca apoi sa oferi reducerile ca si cand ar fi super-wow.

Black Friday

Interesant de urmarit vor si rapoartele pe care magazinele online le vor face publice imediat dupa ce toata nebunia de Black Friday se va termina.