Pentru cei care ati deschis online-ul mai tarziu, este posibil sa va fi scapat cateva lucruri esentiale despre ceea ce inseamna livrare de informatie la nivel de online. ┬á­čÖé

De ceva timp, cativa ani de zile, intre cele doua mari branse de furnizori de informatie, bloggerii si jurnalistii exista un fel de razboi rece. Bloggerii ii taxeaza de fiecare data pe jurnalisti pentru gafele facute, pentru textele scrise cu stangacie, pentru avaritia si setea de senzational, pentru multe mari sau marunte. Jurnalistii pe de alta parte, desi de fiecare data, fara exceptie, pun in afis blazonul de profesionist cu legitimatie, nu ezita nici ei sa taxeze bloggerii pentru orice abatere produsa, de la texte servite sau aservite pana la aberatii fara nici cea mai mica nuanta de adevar.

Trecand peste faptul ca multi, foarte multi bloggeri sunt de fapt jurnalisti ca pregatire profesionala trecuti mai apoi in liber profesionism, trecand peste faptul ca foarte multi jurnalisti ignora deliberat faptul ca informatii despre modul de selectie in redactiile publicatiilor atunci cand sunt construite echipele sunt de fapt preferentiale, pe pile-relatii-cunostinte (mai pe romaneste), trecand peste toate astea, ma voi rezuma la cateva din atacurile recente, atacuri ce sunt din ce in ce mai mizerabile.

Nu m-ar fi interesat sa vorbesc despre acest subiect, dar observand un trend al naibii de crescator al atacurilor la adresa bloggerilor, imi permit sa emit cateva afirmatii (pe responsabilitatea mea, bineinteles), nu din alta cauza, dar proteste pentru #salvatirosiamontana s-ar putea transforma intr-o uriasa baie de namol, in care publicul este aruncat fie ca vrea, fie ca nu!

__________

Jurnalistii sustin ca (si voi raspunde pentru fiecare in parte, bineinteles, din perspectiva mea):

Bloggerii preiau, vorbesc si dezbat stiri de pe publicatiile jurnalistice, interne sau externe. Nu contest si este destul de adevarat, insa la fel de adevarat este ca bloggerii nu isi permit, financiar sau prin prisma timpului necesar, sa faca investigatii jurnalistice. Este un ”ceva” sa ai pe cineva care-ti subventioneaza toate (aproape toate) cheltuielile zilnic si cu totul ”altceva” sa platesti din buzunarul tau. Asta ca sa nu mai spun ca nici jurnalistii nu sunt mai prejos, preferand sa faca acelasi lucru ca si bloggerii, stiri si informatii sunt preluate de pe agentiile de presa internationale in aproximativ aceeasi maniera!

Bloggerii isi pacalesc cititorii cu advertoriale. ┬áCare este diferenta intre un advertorial pe un blog si un articol despre nimic publicat pe o publicatie jurnalistica si care are un titlu bombastico-senzational, doar pentru a atrage cat mai mult trafic (CPM, CPC, stiti voi) ? Daca nu gasiti un raspuns concludent, atunci acuzatii de genul lasati-le deoparte, e ca si cum ai arata paiul din ochiul altuia! In aceeasi ordine de idei, nu jurnalistii trebuie sa se planga de advertoriale, pentru ca si ei scriu, pe chiar publicatiile ale caror angajati sunt, in chiar editiile tiparite, ba’ mai mult de atat, ”coafeaza” respectivele advertoriale in asa fel incat sa para stiri in toata regula iar publicitatea sa para vaga, o simpla scapare, o simpla si inocenta plasare de produs. Problema este ca advertorialele jurnalistilor nu convertesc nimic, indiferent de tirajul publicatiei unde lucreaza, cu mici exceptii atunci cand advertorialul e publicat in editia online a publicatiei. ­čśë

Bloggerii nu se implica si nu s-au implicat in relatarea despre protestele pentru salvarea Rosia Montana. De ce trebuie cineva sa fie obligat sa se implice? Bloggerul nu este obligat sa se implice, jurnalistul si publicatia da, ei sunt obligati, jurnalistul pentru ca e angajat, publicatia pentru ca e de datoria ei, prin propria-i menire, sa informeze populatia! Bloggerul isi permite, pe banii si barba lui, sa isi ia pauza cateva zile, apoi se intoarce, scrie, si totul e normal. Publicatia daca face acelasi lucru, in cateva zile intra in faliment. Asadar, care-i problema? ­čśÇ S-au suparat jurnalistii pentru ca bloggerii au afirmat zile la rand ca Mass Media nu se implica asa cum trebuie in relatarea acestor evenimente? …foarte probabil.

Bloggerii manipuleaza, la fel sau poate mai mult decat jurnalistii, decat Mass Media. Da, si nici nu ar trebui sa va asteptati la altceva, ar fi chiar pueril sa credeti altceva. Insa bloggerii sunt individualitati, 3000-4000 de indivizi (poate mai multi), fiecare cu blogul si parerile sale, jurnalistii in schimb trebuie sa se supuna unor reguli interne mai mult sau mai putin ”editoriale”, pentru ca parerile lor sunt filtrate de redactori si editori inainte de a fi filtrate de cititori, ceea ce face ca jurnalistii sa nu fie priviti ca individualitati ci ca publicatii, de unde rezulta ca manipularea are cu totul alte conotatii in aceasta situatie. Bloggerul isi spune propria parere vis-a-vis de si de, jurnalistul chiar daca ar vrea sa spuna ce simte, nu poate, pentru ca ramane fara serviciu. Deci, e doar frustrare, nimic mai mult, este adevarat sau nu ca acei redactori, editori (toti sefi) va ”recomanda” toate aceste atacuri, ca represalii dupa ce bloggerii v-au tinut in joc de glezne zilele trecute? -Ar trebui totusi sa va dati seama ca nu bloggerii sunt de blamat pentru lipsa de reactie a Mass Media, ci Mass Media (adica publicatiile unde lucrati, televiziuni etc).

__________

Ar mai fi multe de zis, insa parca nu are sens sa mai continui, e doar o lupta oarba a unora (doar a lor) ce vor sa creada ca vad mai departe de lungul nasului, o lupta de care este bine sa stam cat mai departe posibil.

In tot acest timp exista si de-o parte si de cealalta, si bloggeri dar si jurnalisti, care-si fac treaba asa cum trebuie, bloggerul din pasiune, jurnalistul pentru ca este angajat. Important este insa sa fim oameni si sa nu ne batem joc de cititori, de oamenii care ne citesc si care se asteapta de la noi sa afle informatii care sa-i ajute in deciziile lor. Important este sa se renunte la ipocrizie.

 

*ps:-da, am generalizat, altfel imi trebuiau mai mult de 20 de articole sa spun tot ce aveam de zis! ­čśë