În urmă cu câţiva ani, în online, găseai din abundenţă articole despre bune practici, sugestii şi tehnici care să-ţi facă munca mai uşoară şi care să te îndrepte rapid înspre „succesuri” în SEO. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu Social Media. La fel şi cu Pr-ul, Advertising-ul.
Domenii care, unul după altul, încolonate, sunt dirijate de către departamentul de Marketing. Acei oameni care orchestrează zilnic munca altora, strategic, pas cu pas, pentru a face sau pentru a păstra pe o linie de profitabilitate o companie.
Chestia ironică a fost că cei mai virulenţi şi guralivi, din cei care au scris acel gen de articole, au fost luaţi în serios. Văzuţi ca adevăraţi specialişti în domeniu. Deşi, totul era doar o mască, purtată iresponsabil.
Acum, că Marketingul şi în special Marketingul Online a devenit un adevărat trend în piaţă, referindu-mă aici la nevoia foarte mare de specialişti în domeniu, lucrurile se repetă. Aceeaşi reţetă, culmea aproximativ aceleaşi personaje. Sfaturi, bune practici, tehnici şi altele. Toate spuse de oameni care transmit prin fiecare literă din textele lor că nu au pus în practică nici măcar una din tehnicile de Marketing pe care le predică.
Iar asta este o idee proastă. Foarte proastă.
Convertirea peste noapte a tuturor, celor care până mai ieri au făcut Advertising ori SEO, SEM ori PR, în specialişti de Marketing Online este una păguboasă. Păguboasă pentru mediul de business în general, pentru Marketing în particular.
Pentru că spre deosebire, o decizie greşită de Marketing face ca traiectoria companiei să devină complet impredictibilă, haotică şi greu de redresat. Dacă în Advertising omiţi sau greşeşti, pericolul cel mai mare este doar irosirea bugetului campaniei. Ori asta poate fi uşor mascată prin găsirea unor justificări, scuze etc. La fel şi în PR. Pe când în Marketing lucrurile nu mai sunt la fel de simple. Justificările nu există, pentru că există cifrele, datele analitice care demonstrează negru pe alb unde s-a greşit.
Mă rog, articolul în sine nu are o direcţie precisă. Sunt doar nişte gânduri ale mele.
Apropo de ce a fost în trecut, dacă nu vă mai amintiţi, vă reamintesc eu. SEO a fost declarat mort, tocmai pentru a stopa ca orice individ, care ştie să navigheze pe un site, să devină peste noapte specialist. Aproximativ similar s-a întâmplat şi cu Social Media atunci cand oamenii, proprietari de mici ori mari afaceri, directori de corporaţii, au înceaput lamentările pentru că descoperiseră buba.
Evident, SEO nu a murit, nici pe departe. Doar că cei care ştiu şi fac SEO preferă să nu mai dea sfaturi publice, în articole pe bloguri. Nu din altă cauză, dar tot ei au creat problema înainte, tocmai prin asta. Despre Social Media, foarte bine că în sfârşit s-a înţeles că PR-ul trebuie să se ocupe de partea asta, în fond este totul despre comunicare.
Şi nu aş spune lucrurile astea, în fond fiecare face ce vrea, cum vrea, unde vrea. Atâta timp cât mediul de business din România este caracterizat de speculă, de promisiuni nefondate, de jocuri de culise, de mici atenţii oferite angajaţilor concurenţei pentru a obţine diverse avantaje, de mici atenţii oferite angajaţilor partenerilor pentru a obţine diferite contracte. Şi de multe altele.
Motivatia rândurilor acestea este una simplă. Nu vă bateţi joc de Marketing. Altfel doar vă veţi uita în continuare cu jind la cum americanii, italienii, englezii, francezii, nemţii pot să facă brand-uri faimoase, companii puternice şi sănătoase, produse de foarte bună calitate.
Marketingul nu are nevoie de justificare, nu este nevoie sa i se demonstreze rolul ori meritele. Succesul in Marketing nu se masoara prin vorbe ci prin rezultate, cuantificabile usor la final de perioada in vanzari-profit. Marketingul este cu adevărat puternic atunci când nu se vorbeşte despre succesul datorat Marketingului.