E-commerce in Romania, 2014. Legal sau ilegal?

Nu am de gand sa ma leg de cineva anume, nu asta este scopul articolului ci altul, acela de a sublinia o alta stare de fapt a ceea ce inseamna E-commerce in Romania anului 2014.

In urma cu vreo doua saptamani proprietarii a doua magazine online au fost pusi sub acuzare pentru evaziune fiscala. (mai multe info pe ZF)

Situatia tinde sa scoata la iveala o fateta stiuta, dat ignorata voit de multi, a mediului de e-commerce in Romania. O fateta murdara, as putea spune, ce caracterizeaza o intreaga suita de site-uri ce fac comert online dar care din punct de vedere legal, fiscal, nu exista.

Site-urile de comert online care nu exista din punct de vedere fiscal reprezinta o mare problema atat pentru autoritati dar mai ales pentru clienti, pentru utilizatorii de internet.

Indiferent de produsele aflate la vanzare, cei care sunt in spatele unor astfel de site-uri lovesc puternici in credibilitatea a ceea ce inseamna e-commerce in Romania.

De la taxele si impozitele pe care PIB-ul Romaniei le-ar putea incasa (desi recunosc, nu ma intereseaza aspectul asta) pana la stirbirea increderii pe care utilizatorul de internet o are in magazinele online.

Insa, daca pentru magazinele mari, cele legale, este parca mai usor de suportat aceasta piata neagra, in sensul ca prin promovare si marketing reusesc sa ajunga la clienti inainte sau cel putin in acelasi timp cu ”piratii”, nu acelasi lucru se intampla si cu magazinele online mai mici.

Magazinele online mici si mijlocii, vorbesc tot de cele legale bineinteles, sunt mereu in urma si umbra celor ce nu respecta legea, sub nicio forma. Si chiar daca produsele acestor magazine sunt bune calitativ iar serviciile sunt cel putin satisfacatoare tot nu pot face fata magazinelor ce functioneaza in afara cadrului legal. (e lesne de inteles de ce, pentru ca un magazin ce functioneaza in cadrul legal are cheltuieli in plus, documente in plus etc…, joaca pe nivel diferit)

In e-commerce in Romania de azi este foarte riscant pentru orice magazin online ce functioneaza in cadrul legal sa faca investitii in dezvoltare, infrastructura, logistica. Motivul este simplu, orice investitie poate fi pusa in pericol de un concurent ce nu are cadru legal si care isi permite sa jongleze cum vrea (are cheltuieli minime, profit mare, nu trebuie sa dea raport, taxe, impozite, nimanui etc)

Produse contrafacute, produse ce pot pune in pericol sanatatea consumatorilor, produse ce nu respecta legislatia in vigoare privind calitatea si normele de protejare a consumatorului. Magazine online ce nu garanteaza sub nicio forma protectia datelor personale ale utilizatorilor. Astea sunt doar cateva din tentaculele caracatitei numita piata neaga de e-commerce in Romania.

Cine poate interveni?

In principiu autoritatile statului. In efect insa, consumatorii pot face diferenta. E drept, din moment ce exista site-uri platforma pentru magazine online e greu de stiut cine este si cine nu este in legalitate. In fond un text de genul ”garantam protectia datelor dvs personale” poate fi trecut oriunde, chiar daca pentru multi nu are nicio semnificatie. Cu putin efort, insa, pot fi depistate toate aceste magazine online pirat. Si fie vor fi trecute in cadrul legal de catre proprietarii lor, fie vor fi inchise.

Consumatorul roman incepe sa invete ce inseamna calitate, atat la produse cat si la servicii. Ori calitatea costa iar oferirea produselor si serviciilor de calitate implica investitii, pe care magazinele online de buna credinta le fac intr-un bun spirit de business si pentru a satisface cerintele consumatorilor. Parca nu e deloc in regula ca magazinele pirat (care de altfel nu dau doi bani pe calitate, fiabilitate s.a.m.d) sa distruga un domeniu ce se afla inca la inceput.

E-commerce in Romania este in plina dezvoltare, cel mai probabil in anul 2014 se va consemna un adevarat boom la nivelul cifrelor de afaceri. Depinde insa si de cat de bine protejeaza statul roman acest domeniu si mai ales jucatorii, mici sau mari, de buna credinta.