Nu prea îmi place mie să vorbesc despre ceea ce fac şi mai ales despre proiectele în care sunt implicat, însă astăzi voi face o excepţie de la regulă chiar dacă proiectul nu e de fapt un proiect ci de fapt un moft din trecut. Voi vorbi şi mă voi adresa bloggerilor care-şi promovează articolele pe Condica Blogosferei.
De ce vorbesc aici şi nu direct acolo? -pentru că la cât de „automatizaţi” sunt bloggerii, în marea lor majoritate, nu prea mai au răbdare să citească şi texte speciale, postate pe grupuri.
Părerea foarte multor oameni ce activează în Social Media, cu tangențe mai mult sau mai puţin spre Online Marketing, este că se dovedeşte inutil şi complet nepotrivit ca în ziua de azi, ca blogger, să-ţi promovezi articolele pe un grup dedicat bloggerilor.
Nu-i contrazic, în principiu aşa este. Dacă vrei să fii citit atunci nu-ţi promovezi articolele pe grupuri de Facebook dedicate bloggerilor. Numai că sunt mulţi, enorm de mulţi, bloggeri care au traficul pe blog cotat undeva între 10-500 de unici. Şi, cred eu, pentru toţi aceşti bloggeri înseamnă destul de mult dacă dintr-un astfel de grup dedicat bloggerilor, cum este şi Condica Blogosferei, reuşesc să mai aducă încă 20-30 de cititori, fie ei şi alţi bloggeri.
Pe lângă asta, mai este un alt aspect important de urmărit. În principiu bloggerii sunt sau cel puţin aspiră la titulatura de formator de opinie. Caz în care bloggerul are pe Facebook o întreagă listă de prieteni ce-i sunt urmăritori. Ceea ce, fără excepţie, înseamnă că un like la articol primit de la un blogger poate aduce mai apoi alţi 5-6 cititori, cel puţin. Da, e o mică şmecherie, cunoscută de altfel. Sigur, este folositoare doar bloggerilor mici, care cu greu ating cota de 500 unici pe zi.
În altă ordine de idei, atunci când am creat grupul, Condica Blogosferei, acum vreo 3 ani de zile, nu am avut în gând decât un singur lucru şi anume că aş vrea să existe un loc unde să fie doar bloggeri, toţi bloggerii care folosesc Facebook. Sigur, la dată respectivă nu mai exista decât un alt grup asemănător, adică pentru bloggeri, dar cum acolo părea a fi loc de propagandă politică, cred că asemănările se opresc doar la conceptul iniţial, nimic mai mult. Între timp au apărut câteva zeci, dacă nu sute, de grupuri de bloggeri, dar care nu sunt altceva decât loc de spam.
Bine, e drept şi real că în general în ultimul timp, de vreun an şi ceva încoace, grupurile de Facebook în general au devenit un loc numai bun de plasat spam, într-o formă sau alta.
Ideea articolului este că un grup de Facebook dedicat bloggerilor poate ajuta în primul rând bloggerii noi, începătorii. Toţi se pot face remarcaţi sau mai bine zis, pot arăta că există în blogosferă. Altfel, luând în calcul faptul că paginile de Facebook s-au transformat în adevărate business-uri în care trebuie să investeşti, dacă am elimina grupurile de Facebook atunci blogosfera ar avea de suferit. Din simplul fapt că nu vei mai avea puncte comune de triere a informaţiei. Agregatoarele de linkuri sunt duse, informaţiile nu mai sunt primite de către utilizatori în fluxuri RSS ci mai mult pe bază de recomandare de la vreo cunoştinţă de pe reţelele de socializare. Cât despre Newslettere, să fim totuşi serioşi şi să lăsăm apa rece cu care se îmbată unii, dar chestia asta nu mai merge de mult pentru bloguri. Abia, abia, dacă mai funcţionează pentru E-commerce.
Care e de fapt mesajul articolului?!
Ar fi bine că bloggerii să renunţe la automatizare. Da, ştiu că Facebook contorizează ca like-uri şi share-uri toate distribuirile pe care le face un blogger în reţea, pe sutele de grupuri, însă dacă socializare nu e atunci nimic nu e.
De asta zic, nu vă aşteptaţi să primiţi like-uri de la terţi, comentarii de la bloggeri pe un grup de Facebook dedicat bloggerilor, dacă voi nu oferiţi ceea ce vă aşteptaţi să primiţi. Adică, nu veţi primi nici like, nici share, nici comentarii, dacă voi nu oferiţi asta altora. E simplu şi nu e reciprocitate ci tu ca blogger arăţi altor bloggeri că socializezi online şi nu stai ascuns într-un scaun în spatele monitorului visând cu ochii deschişi la faima ce va să vină.
Este acelaşi discurs ca la calitatea articolelor. Dacă vrei să ai articole de calitate, pe care să le citeşti pe bloguri, păi atunci ar fi cazul s-o laşi mai moale cu copy&translate&paste şi să-ţi pui mintea la contribuţie şi să scrii şi tu articole de calitate. Dacă vrei că oamenii să interacţioneze cu articolele tale atunci şi tu trebuie să interacţionezi cu articolele altora.
Ştiu, multora li s-a urcat la cap ideea de „brand personal”. Sugestia mea e s-o lăsaţi baltă cu ideea asta. Pot vorbi despre brand personal oameni care au făcut lucruri cu adevărat remarcabile (vezi sportivii de performanţă). Da, poţi construi şi în blogging un brand personal, însă până nu vei face/construi ceva cu adevărat remarcabil (ceva care să pună numele tău pe buzele majorităţii oamenilor din online şi nu numai) nu poţi vorbi despre brand personal. În plus de asta, brandul se construieşte în timp, îndelungat, nu peste noapte.
Aşadar, e timpul ca bloggerii să reînceapă să socializeze online. Pe Facebook sau oriunde altundeva. Altfel, tot ce s-a construit în blogosfera până acum va dispărea, pentru că în online nimic nu rezistă fără oameni.
Apoi, evitaţi să faceţi că băiatul din poza de mai jos. Automatizarea postării de articole pe grupurile de Facebook e principala cauză a dispariţiei socializării pe Facebook, în grupurile de orice fel. La fel cum s-a întâmplat cu paginile de Facebook, unde „experţii” programau şi programează în continuare posturi, fără să mai ţină cont în vreun fel de faptul că plictisesc audienţa.
Pe Condica Blogosferei, pentru informarea tuturor, am eliminat şi voi elimina în continuare posturi sau linkuri ce nu au legătură cu vreun blog. La fel voi proceda şi cu utilizatorii ce vor să între în acest grup doar pentru a ne uimi cu prostia de care dau dovadă prin prisma spamului pe care-l plasează.
Nu am numărat, dar cred că până acum vreo 400 de utilizatori au fost banati „şi nu mai văd Condica Blogosferei”. Ştiu, nu e mare lucru, au alte zeci de mii de grupuri, dar cel puţin nu spamează acolo de unde selectez eu articole pentru lectura zilnică.
Ideea e că cei care au câteva minute la dispoziție și pe lângă faptul că și-au postat acolo link-ul către articol, derulează puțin pagina în jos și urmărește ultimele postări. Dacă-i ceva interesant pentru persoana respectivă, accesează link-ul să ajungă la articol. Odată citit, sigur nu se va mai întoarce cineva să comenteze pe facebook sau să dea like sau share. Se apasă butonul x de la tab și cu asta basta. În cel mai fericit caz, bloggerul se bucură de trafic și posibile ”beneficii„ cum ar fi un click pe un link profitshare sau o reclamă. Să fiu sincer, nu trebuie să-ți dorești un like sau share, ci să-ți câștigi un cititor fidel.
Sa separam putin lucrurile:-vorbim de bloggeri nu de „civili”, pentru ca vorbim de un grup unde sunt prezenti doar bloggeri! 🙂
Adica, stii tu, bloggeri care prin definitie au un volum de lectura online, zilnica, de cel putin 5 ori mai mare decat restul oamenilor. Insa, atunci cand comoditatea devine argumentatie nu prea vad ce se mai poate face.
Apoi, nu poti castiga cititori fideli daca nu ai trafic! Logic, da? 🙂
Eu nu inteleg treaba cu automatizarea articolelor. Nu asta se intampla si pe grupul MWB?
Da, pe MWB Team e o automatizare, dar una care aduce articolele doar de pe MWB. In schimb, pentru grupuri unde nu ai acces de administrator si nu poti seta flux de genul, bazat pe RSS, poti seta prin intermediul diferitelor aplicatii Facebook sau terte sa publici automat acolo, cu doar un click. Nu mai iei la pasi marunti fiecare grup in parte ci pur si simplu le selectezi pe cele unde vrei sa pui linkul si postezi.