Pentru că Marketingul a devenit, pentru români, un fel de „Făt-Frumos” care creşte firmele într-un an cât altele în 7, dar mai ales pentru că, pentru a ţine salariile juniorilor cât mai jos, foarte multe agenţii au trecut la instruirea ca pe „bandă rulantă” a unui număr cât mai mare de specialişti de Marketing Online, se cuvine să împărtăşesc câteva chestiuni despre Marketing, chestiuni care nu apar în cărţi ci sunt învăţate direct în „câmpul de bătălie”.
Aşadar, câteva chestiuni (pe care poate le veţi găsi utile) pe care le-am învăţat despre Marketing, de când practic meseria asta:
1 – Noţiunea de campanie se aplică doar pe faza de Advertising, altfel spus nu există campanii de Marketing, ci doar strategii de Marketing cu faze (campanii) de Advertising. o diferenţă de nuanţă, dar esenţială. Ne permite să facem deosebirea clară între ce înseamnă cu adevărat Marketing şi ceea ce înseamnă doar Advertising, Sales etc.
2 – Cea mai bună strategie de Marketing este aceea pe care doar specialiştii o pot identifica, nu şi consumatorii, jurnaliştii, bloggerii etc. Iarăşi, este o chestiune de nuanţă, dar care devine foarte importantă în momentul în care ne gândim la ceea ce face şi cu ce se ocupă Marketingul (identificare – anticipare – satisfacere a nevoilor şi/sau cerinţelor clienţilor). La fel de important, dacă ne gândim şi la situaţiile în care toată maşinăria de Marketing trebuie pusă în mişcare, în special când ne gândim la lansări de produse noi pe piaţă (creearea nevoii pentru produs, în rândul consumatorilor).
3 – Brandingul, construirea imaginii unei companii, a unui produs, este un proces de lungă durată, care nu trebuie să înceteze niciodată. Din cauza asta, orice fază de Advertising trebuie să ţină cont de asta. Nu poţi, efectiv nu poţi, să construieşti un brand în mai puţin de 4-5 ani de zile (în cel mai optimist caz). În plus, un brand are nevoie de audienţă pentru a se putea spera la notorietate. Drept urmare, să treci direct pe strategii de Sales, fără să te gândeşti vreun pic la Branding, poate fi falimentar.
4 – Marketingul nu trebuie privit ca un cost, ci ca o investiţie pe termen lung. Iar chestiunea asta devine şi mai importantă în mediul online unde, trebuie să recunoaştem, este mult mai uşor să construieşti o afacere bazată pe comerţ cu amănuntul, spre exemplu. În sprijinul afirmaţiei, faceţi un exerciţiu de imaginaţie şi comparaţi ce înseamnă să aduci 2000 de vizitatori într-un magazin (online vs offline), într-o singură zi. Şi apoi gândiţi-vă la stocuri, management, servicii. Veţi ajunge să vă daţi seama de ce firmele brick & mortar (afacerile offline, cum generic sunt numite) pierd în faţa concurenţei online, în ceea ce priveşte Marketingul.
5 – Datorită unei marketari corecte, poţi face ca oamenii să-ţi iubească brandul, dar niciodată nu-i vei putea obliga s-o facă. Segmentare, Targetare, Poziţionare, asta este ordinea corectă a unei strategii de Marketing. La fel: Obiective, Indicatori de Performanţă, Ţintă este ordinea corectă a metricilor şi dimensiunilor de analiză a unei strategii de Marketing. Orice alterare a acestor paşi duce inevitabil la eşec.
6 – O analiză corectă poate fi făcută doar pe date de calitate. Da, ştiu, ăsta este punctul unde chiar şi seniorii din domeniu dau rateuri. Din simplul motiv că citesc şi interpretează date colectate, deseori, incorect.
7 – Permite-le clienţilor să-ţi evalueze produsele/serviciile. De fapt, insistă pe tema asta. Decât să trimiţi newslettere stupide ori sms-spam către baza de clienţi, alocă timp şi resurse pentru a întreba pe fiecare în parte despre experienţa cu produsele/serviciile companiei tale. Identifici, anticipezi, satisfaci nevoia ori cerinţa clientului. Pentru că oricât de bun şi util ar fi Advertisingul, nimic nu se compară cu o reclamă pe care ţi-o face clientul.
8 – Scopul unei strategii, de Marketing, NU este să-i faci pe consumatori să COMANDE ACUM. Consumatorii vor comanda când vor, pot, îşi permit ei. Scopul este să intri în atenţia lor şi să rămâi acolo (chiar si in mod latent), în aşa fel încât atunci când vor comanda să facă diferenţa dintre tine şi concurenţă. Vei evita astfel riscurile provenite din abandon, retur, refuz. Pentru că, plecând de la premisa că tu, compania ta, prestati şi oferiţi servicii şi produse la un raport preţ-calitate excelent (adică nu greşiţi nicăieri), factori de genul abandon, retur ori refuz apar doar când consumatorul este forţat să comande. Şi da, nu mai fiţi naivi, poţi forţa consumatorii să cumpere, de asta sunt tehnicile de Sales, în Marketing.
Sper să vă fie de ajutor.