Nu stiu cum se face, dar si in blogosfera romaneasca mereu se ajunge la generalizari, stereotipii etc..
Oricat de mult s-ar incerca, bloggerii, oameni cu ceva fire de artist prin vene in general, sunt foarte greu de clasificat, foarte greu poti generaliza, indiferent de cat de mult ai incerca!
Da, poti face diferite tipare, sabloane, create pe diferite criterii, cat mai aproape de psihologia individului sau cum spuneam acum ceva timp, cat mai aproape de psihologia celor ce-si petrec timpul in online! Dar nu, nu poti generaliza, asta e clar! Fiecare om isi are propria personalitate, propriile cunostinte, propriile tabieturi!
Intr-o umila tentativa de a gasi anumite tipare in activitatea bloggerilor am sa enumar undeva mai jos modul in care se comporta bloggerii la inceput de drum in blogosfera si mai apoi, dupa ce vor fi capatat ceva experienta!
Inainte de toate, aceste tipare sunt ”scorneala mea”, create in functie de oamenii ce i-am cunoscut in online in cei peste, deja, 6 ani de blogging!
La inceput de drum, marea majoritate a bloggerilor vor publica articole seci sau mai bine zis, articole in care continutul este reprezentat de fotografii sau clipuri video! O alta parte a bloggerilor incepatori, mai tupeisti cu siguranta,vor apela la varianta can can, scandaluri, atacuri, critici etc…stiind cred, ca advertisingul chiar si negativ, tot reclama se numeste š
Cei ce aleg varianta clipuri video, fotografii ca si continut al articolelor, s-au dovedit a fi timizi, mereu, cu adevarat timizi, si-au aratat de fiecare data teama fata de lumea necunoscuta a bloggingului, speriati poate de experiente de pe forumuri sau retele de socializare! Cu timpul insa, unii dupa mai putin de 3 luni de zile, trec la articole cu mare parte din continut constituit din text, apoi incep a-si formula propriile pareri, bune sau rele, fondate sau nefondate, important este ca o fac, important este ca si-au depasit timiditatea si incep a interactiona cu ceilalti!
De cele mai multe ori, toti acestia, bloggerii timizi la inceput de drum, ajung sa fie adevarati lideri de opinie, uneori dupa nici 2 ani de zile fac blogosfera sa se invarta in jurul lor! Altii, insa, renunta, dezamagiti poate sau respinsi din anumite cercuri doar pentru ca nu au avut un cuvant de spus š uitand cred, ca in online, in blogging, este suficient sa ai doar un cititor, tu ca blogger, si poti merge mai departe, caci nu s-au inventat statisticile perfecte, nepartinitoare, nu exista impuneri din partea nimanui, nu exista barem, nu exista obligatii, totul depinde doar de asteptarile proprii ale fiecarui blogger in cauza!
Spuneam ca mai exista o parte, mai mica cei drept, a bloggerilor la inceput de drum, care ”intra in joc” tupeisti, atotcunoscatori, dornici parca de scandal, dispusi la orice pentru a capata faima! Dintre toti acestia, marea majoritate nu rezista mai mult de 1 an de zile in blogosfera, caci asa cum zice proverbul ”dragoste cu de-a sila nu se poate”, tot asa vor pleca si ei spasiti ca au dat gres!
Dintre cele doua categorii de bloggeri la inceput de drum, se distinge o mini-categorie, destul de mica de altfel, constituita din aceia ce intra in joc cu gandul unei iminente, naive, imbogatiri rapide! Ei vor reusi sa paraseasca de cele mai multe ori jocul, inainte ca acesta sa inceapa, de cele mai multe ori dupa nici sase lunie de zile, alteori, desi isi pastreaza blogul deschis in continuare, se limiteaza doar la cateva articole pe luna, doar pentru a nu pierde contactul, cred!
Socul, pentru toti bloggerii, am observat ca apare dupa vreo 1 an si ceva de blogging, cand incep a-si da seama cu ce se mananca blogingul, cand incep a.si da seama ca banii in blogging nu sunt chiar asa de multi cum se spunea in basme, cand isi dau seama ca de fapt bloggingul este o munca grea, continua, in care trebuie sa te auto-depasesti mereu! Multi, renunta, altii merg mai departe, toti insa capata experienta in online, on blogging, toti capata curajul de a-si expune parerea indiferent de cine-i ataca sau indiferent de cine nu le impartaseste aceleasi crezuri!
Am observat ca mai exista un factor esential de care depinde viata de blogger si anume viata de cuplu(familie)! Cu cat viata de cuplu merge mai defectuos, cu atat viata in online abunda, in sensul ca devine mai activa….si viceversa! De regula, multi renunta la blogging pentru ca si-au gasit sufletul pereche sau au intemeiat o familie si incep a desconsidera bloggingul daca nu de fapt considerasera inca de la inceput bloggingul o joaca!
Un alt factor important ce influenteaza viata bloggerilor, incepatori si nu numai, sunt cercurile de prieteni virtuali! Cu cat exista mai multi pupincuristi in jurul tau, cu atat mai repede te vei crede centrul universului si deasemenea, cu atat mai repede vei cadea prada jocurilor de culise caci pupincuristii nu vor face decat sa unelteasca, sa caute hibe, sa improste cu rahat mereu si da, pupincuristii vor renunta mereu invocand motive varii, ce nu-ai au sens pentru tine!
Una din marile greseli ale bloggerilor incepatori este sa porneasca la drum prin a scrie articole in care sa sfatuiasca pe restul cum este si in ce consta bloggingul, la ce se rezuma, care ar fi cheia succesului, nu de alta, dar te-as privi cam straniu sa vii si sa-mi zici la ce e bun un automobil cand tu il folosesti de o zi iar eu de vreo 6 ani!;) De multe ori, chiar si bloggeri experimentati, a se intelege cu vechime, apeleaza la articole cu tenta de ”buna povata” incercand sa apara ca adevarati profesionisti, dar Ā care, o dau in bara, tocmai prin prisma faptului, ca si in online, oameni au memorie si isi aduc aminte cum se comporta deunazi un blogger, adica, azi imi spui ca strugurii sunt dulci iar ieri tu erai cel ce arunca cu rahat in ei dupa ce spusesei ca sunt acri š
Cu timpul, in blogosfera, pe langa multe altele, s-a ridicat un mit, cum ca daca nu ai comentarii la articole, atunci nu esti citit si prin concluzie, esti zero ca blogger! Discursul este unul lung, in privinta asta, insa parerea mea e ca nu comentariile dovedesc valoarea unui articol, tocmai pentru ca daca ar fi astfel atunci n-ar mai trebui sa mire pe nimeni de ce un articol cu o poza in care o gagica isi deschide cracii este mult mai valoros decat unul in care au fost folosite surse, resurse si cercetari pentru al concepe š
Repet, tot ceea ce este scris mai sus, nu este rezultatul unei analize sau studiu de piata :)) ci este rezultatul propriei mele experiente ca blogger! De altfel, nici macar nu am cuprins tot ceea ce aveam de gand sa spun, dar trebuie s-o las pe alta data, articolul de fata a devenit destul de lung! Tot ceea ce am incercat sa subliniez, este ca tu ca si blogger, esti cel mai important cititor al blogului tau, nu ai nevoie de standarde, clasificari, topuri pentru a-ti dovedi tie valoarea š
Pe curand! Iti multumesc ca ma citesti! š
Interesant ! Am vreo doi ani de blogging, dar nu m-am regÄsit Ć®n acest articol. AČtept continuarea !
ZinnaĀ probabil sunteti una dintre exceptiile de la regula! oricum, am omis sa mentionez ca la categoria articole seci intra si retetele culinare sau paragrafe desprinse din opere literare celebre! Articolul se refera la inceputurile fiecaruia in blogging, nu exista nici cea mai mica tenta de rautate š
LiviuRĀ Bine, dar nu am fÄcut nici o referire la vreo tentÄ de rÄutate. Ćn ceea ce priveČte articolele seci, se vede treaba cÄ mai e nevoie Či de acestea… De mĆ¢ncat mÄnĆ¢ncÄ absolut toatÄ lumea, Či bloggerii cu Čase ani vechime, Či Äia vechi doar de o lunÄ ! š CĆ¢t despre operele literare celebre, puČini le mai consumÄ, deČi la mulČi se observÄ lipsa …
ZinnaĀ sigur, articolele seci si au rostul lor, nu-l contest! de altfel, consider ca fiecare articol, fiecare cuvant scris, isi are un rost, de multe ori inteles, alteori nu! da, din pacate, operele literare, chiar nu mai sunt ”gustate” de prea multi, pe semne ca indobitocirea e in floare, ca sa zic asa š
Te salut Liviu!Da, ai descris relitatea si undeva intr-un mic colt m-am regasit .In ce privesc comentariile si mie mi se intamplaĀ de multe ori sa citesc un articolĀ si totusi sa ma abtin de la comentarii Si uneori fac si comentarii doar de complezenta,Ā dar asta am observat ca se practica foarte desĀ si de alti cititori, sau am intalnit comentarii pe alaturi cu subiectul articolului,ceea ce lasa de inteles ca articolul respectiv , a fost prea lung sau neinteresant .Ā Deci in lipsa inspiratiei mai bn fac o pauzaĀ si revin cu forte noi.O zi buna!
IULISA D.Ā salutare Iulisa! ai ales foarte bine, exact asa procedez si eu, decat sa scriu aiurea mai bine fac o pauza! cat despre comentarii, eu chiar fac efort destul de mare sa pot comenta la mine, pentru ca trebuie mereu, zilnic, sa fac o ”mega trecere in revista” a cel putin 200 de bloguri! O zi buna si tie!
Interesant ! Am vreo doi ani de blogging, dar nu m-am regÄsit în acest articol. AČtept continuarea !
Zinna probabil sunteti una dintre exceptiile de la regula! oricum, am omis sa mentionez ca la categoria articole seci intra si retetele culinare sau paragrafe desprinse din opere literare celebre! Articolul se refera la inceputurile fiecaruia in blogging, nu exista nici cea mai mica tenta de rautate š
LiviuR Bine, dar nu am fÄcut nici o referire la vreo tentÄ de rÄutate. În ceea ce priveČte articolele seci, se vede treaba cÄ mai e nevoie Či de acestea… De mâncat mÄnâncÄ absolut toatÄ lumea, Či bloggerii cu Čase ani vechime, Či Äia vechi doar de o lunÄ ! š Cât despre operele literare celebre, puČini le mai consumÄ, deČi la mulČi se observÄ lipsa …
Zinna sigur, articolele seci si au rostul lor, nu-l contest! de altfel, consider ca fiecare articol, fiecare cuvant scris, isi are un rost, de multe ori inteles, de alteori nu! da, din pacate, operele literare, chiar nu m.ai sunt ''gustate'' de prea multi, pe semne ca indobitocirea e in floare, ca sa zic asa š
Te salut Liviu!Da, ai descris relitatea si undeva intr-un mic colt m-am regasit .In ce privesc comentariile si mie mi se intampla de multe ori sa citesc un articol si totusi sa ma abtin de la comentarii Si uneori fac si comentarii doar de complezenta, dar asta am observat ca se practica foarte des si de alti cititori, sau am intalnit comentarii pe alaturi cu subiectul articolului,ceea ce lasa de inteles ca articolul respectiv , a fost prea lung sau neinteresant . Deci in lipsa inspiratiei mai bn fac o pauza si revin cu forte noi.O zi buna!
IULISA D. salutare Iulisa! ai ales foarte bine, exact asa procedez si eu, decat sa sciu aiurea mai bine fac o pauza! cat despre comentarii, eu chiar fac efort destul de mare sa pot comenta la mine, pentru ca trebuie mereu, zilnic, sa fac o ''mega trecere in revista'' a cel putin 200 de bloguri! O zi buna si tie!
Da, m-am regasit in faptul ca am inceput cu stangul in blogosfera. Daca ma apuc sa-mi citesc acum primele articole cred ca fac pitici pe creier sau ma zgarii pe fata :))
BiancaBadeaĀ desi multi nu o recunosc, toti am pornit in mod stangaci, ma rog, toti aceia care chiar pun pret pe ceea ce scriu!
Da, m-am regasit in faptul ca am inceput cu stangul in blogosfera. Daca ma apuc sa-mi citesc acum primele articole cred ca fac pitici pe creier sau ma zgarii pe fata :))
BiancaBadea desi multi nu o recunosc, toti am pornit in mod stangaci, ma rog, toti aceia care chiar pun pret pe ceea ce scriu!
Salut. Este interesant ce ai scris aici, pentru cÄ rezoneazÄ cu un articol pe care l-am scris Či eu mai demult – „RomĆ¢nii s-au nÄscut bloggeri” – Ć®n care am identificat aspecte similare, vorbind totodatÄ de blogurile care nu mi se par a fi de calitate de la noi. E foarte curios cum s-au schimbat lucrurile peste ani. CĆ¢nd am Ć®nceput eu bloggingul, acum vreo 5 ani, nu exista social media care existÄ astÄzi Či tare mÄ tem cÄ a cam „luat minČile” multora. Totul trebuie sÄ fie viral astÄzi! Mie pur Či simplu mi-ar place sÄ conversez, mai mult decĆ¢t sÄ devin viral.
@DragosĀ sincer, termenul de ”viral” a fost gresit inteles, multi atribuindu.i o insusire de ”can can”, ceea ce nu e corect, pentru ca ”viral” este termenul folosit pentru a defini nivelul de interactiune starnit de o stire/clip/imagine/comentariu/link iar ”viral” nu inseamna ca trebuie sa fie respectati niste parametri de catre un articol etc.. pentru a primi titulatura asta, ”viralul” este ca pagerankul, este o nota atribuita in functie de acel nivel de interactiune, o nota mica, 0, sau o nota mare, 1.000.000, depinzand de nivelul de expunere a acelui articol!Da, intradevar, social media, este interpretata intr.un mod mult prea convenabil in romania, fiind de fapt apanajul firmelor de advertising, cand de fapt in realitate, social media nici nu are legatura cu advertisingul!Multumesc!
Salut. Este interesant ce ai scris aici, pentru cÄ rezoneazÄ cu un articol pe care l-am scris Či eu mai demult – "Românii s-au nÄscut bloggeri" – în care am identificat aspecte similare, vorbind totodatÄ de blogurile care nu mi se par a fi de calitate de la noi. E foarte curios cum s-au schimbat lucrurile peste ani. Când am început eu bloggingul, acum vreo 5 ani, nu exista social media care existÄ astÄzi Či tare mÄ tem cÄ a cam "luat minČile" multora. Totul trebuie sÄ fie viral astÄzi! Mie pur Či simplu mi-ar place sÄ conversez, mai mult decât sÄ devin viral.
@Dragos sincer, termenul de ''viral'' a fost gresit inteles, multi atribuindu.i o insusire de ''can can'', ceea ce nu e corect, pentru ca ''viral'' este termenul folosit pentru a defini nivelul de interactiune starnit de o stire/clip/imagine/comentariu/link iar ''viral'' nu inseamna ca trebuie sa fie respectati niste parametri de catre un articol etc.. pentru a primi titulatura asta, ''viralul'' este ca pagerankul, este o nota atribuita in functie de acel nivel de interactiune, o nota mica, 0, sau o nota mare, 1.000.000, depinzand de nivelul de expunere a acelui articol!Da, intradevar, social media, este interpretata intr.un mod mult prea convenabil in romania, fiind de fapt apanajul firmelor de advertising, cand de fapt in realitate, social media nici nu are legatura cu advertisingul!Multumesc!
Articolul tau este chiar mobilizator pentru mine. Toti ne cautam identitatea si Ā unii chiar cred in ceea ce fac. Despre comentarii…unele sunt lipsite de continut, altele sunt numai pentru dragul de a face un comentariu, altele te lasa fara cuvinte prin exprimarea mult prea libera si chiar indecenta iar pentru mine chiar si varsta este un handicap. Asa cum spui si tu unii chiar se simt respinsi de ceilalti dar eu cred ca fiecare se exprima asa cum poate. O zi buna iti doresc!
@carmenĀ chiar si in online, nu e nevoie de foarte mult timp pentru ati da seama de intentiile cuiva sau de caracterul sau, drept urmare te simti ok in compania cuiva sau respins in compania altcuiva! o zi buna si tie!
Articolul tau este chiar mobilizator pentru mine. Toti ne cautam identitatea si unii chiar cred in ceea ce fac. Despre comentarii…unele sunt lipsite de continut, altele sunt numai pentru dragul de a face un comentariu, altele te lasa fara cuvinte prin exprimarea mult prea libera si chiar indecenta iar pentru mine chiar si varsta este un handicap. Asa cum spui si tu unii chiar se simt respinsi de ceilalti dar eu cred ca fiecare se exprima asa cum poate. O zi buna iti doresc!
@carmen chiar si in online, nu e nevoie de foarte mult timp pentru ati da seama de intentiile cuiva sau de caracterul sau, drept urmare te simti ok in compania cuiva sau respins in compania altcuiva! o zi buna si tie!
Inainte sa se apuce de blogging, o persoana trebuie sa gaseasca raspunsul la urmatoarea intrebare: pentru ce imi fac blog? In functie de acest raspuns se traseaza poteca blogului si evolutia bloggerului. Altfel, e pierdere de timp – exceptie cazul in care gaseste raspunsul pe parcurs.