Nu stiu cum se face, dar si in blogosfera romaneasca mereu se ajunge la generalizari, stereotipii etc..

Oricat de mult s-ar incerca, bloggerii, oameni cu ceva fire de artist prin vene in general, sunt foarte greu de clasificat, foarte greu poti generaliza, indiferent de cat de mult ai incerca!

Da, poti face diferite tipare, sabloane, create pe diferite criterii, cat mai aproape de psihologia individului sau cum spuneam acum ceva timp, cat mai aproape de psihologia celor ce-si petrec timpul in online! Dar nu, nu poti generaliza, asta e clar! Fiecare om isi are propria personalitate, propriile cunostinte, propriile tabieturi!

Intr-o umila tentativa de a gasi anumite tipare in activitatea bloggerilor am sa enumar undeva mai jos modul in care se comporta bloggerii la inceput de drum in blogosfera si mai apoi, dupa ce vor fi capatat ceva experienta!

Inainte de toate, aceste tipare sunt ”scorneala mea”, create in functie de oamenii ce i-am cunoscut in online in cei peste, deja, 6 ani de blogging!

La inceput de drum, marea majoritate a bloggerilor vor publica articole seci sau mai bine zis, articole in care continutul este reprezentat de fotografii sau clipuri video! O alta parte a bloggerilor incepatori, mai tupeisti cu siguranta,vor apela la varianta can can, scandaluri, atacuri, critici etc…stiind cred, ca advertisingul chiar si negativ, tot reclama se numeste 🙂

Cei ce aleg varianta clipuri video, fotografii ca si continut al articolelor, s-au dovedit a fi timizi, mereu, cu adevarat timizi, si-au aratat de fiecare data teama fata de lumea necunoscuta a bloggingului, speriati poate de experiente de pe forumuri sau retele de socializare! Cu timpul insa, unii dupa mai putin de 3 luni de zile, trec la articole cu mare parte din continut constituit din text, apoi incep a-si formula propriile pareri, bune sau rele, fondate sau nefondate, important este ca o fac, important este ca si-au depasit timiditatea si incep a interactiona cu ceilalti!

De cele mai multe ori, toti acestia, bloggerii timizi la inceput de drum, ajung sa fie adevarati lideri de opinie, uneori dupa nici 2 ani de zile fac blogosfera sa se invarta in jurul lor! Altii, insa, renunta, dezamagiti poate sau respinsi din anumite cercuri doar pentru ca nu au avut un cuvant de spus 😉 uitand cred, ca in online, in blogging, este suficient sa ai doar un cititor, tu ca blogger, si poti merge mai departe, caci nu s-au inventat statisticile perfecte, nepartinitoare, nu exista impuneri din partea nimanui, nu exista barem, nu exista obligatii, totul depinde doar de asteptarile proprii ale fiecarui blogger in cauza!

Spuneam ca mai exista o parte, mai mica cei drept, a bloggerilor la inceput de drum, care ”intra in joc” tupeisti, atotcunoscatori, dornici parca de scandal, dispusi la orice pentru a capata faima! Dintre toti acestia, marea majoritate nu rezista mai mult de 1 an de zile in blogosfera, caci asa cum zice proverbul ”dragoste cu de-a sila nu se poate”, tot asa vor pleca si ei spasiti ca au dat gres!

Dintre cele doua categorii de bloggeri la inceput de drum, se distinge o mini-categorie, destul de mica de altfel, constituita din aceia ce intra in joc cu gandul unei iminente, naive, imbogatiri rapide! Ei vor reusi sa paraseasca de cele mai multe ori jocul, inainte ca acesta sa inceapa, de cele mai multe ori dupa nici sase lunie de zile, alteori, desi isi pastreaza blogul deschis in continuare, se limiteaza doar la cateva articole pe luna, doar pentru a nu pierde contactul, cred!

Socul, pentru toti bloggerii, am observat ca apare dupa vreo 1 an si ceva de blogging, cand incep a-si da seama cu ce se mananca blogingul, cand incep a.si da seama ca banii in blogging nu sunt chiar asa de multi cum se spunea in basme, cand isi dau seama ca de fapt bloggingul este o munca grea, continua, in care trebuie sa te auto-depasesti mereu! Multi, renunta, altii merg mai departe, toti insa capata experienta in online, on blogging, toti capata curajul de a-si expune parerea indiferent de cine-i ataca sau indiferent de cine nu le impartaseste aceleasi crezuri!

Am observat ca mai exista un factor esential de care depinde viata de blogger si anume viata de cuplu(familie)! Cu cat viata de cuplu merge mai defectuos, cu atat viata in online abunda, in sensul ca devine mai activa….si viceversa! De regula, multi renunta la blogging pentru ca si-au gasit sufletul pereche sau au intemeiat o familie si incep a desconsidera bloggingul daca nu de fapt considerasera inca de la inceput bloggingul o joaca!

Un alt factor important ce influenteaza viata bloggerilor, incepatori si nu numai, sunt cercurile de prieteni virtuali! Cu cat exista mai multi pupincuristi in jurul tau, cu atat mai repede te vei crede centrul universului si deasemenea, cu atat mai repede vei cadea prada jocurilor de culise caci pupincuristii nu vor face decat sa unelteasca, sa caute hibe, sa improste cu rahat mereu si da, pupincuristii vor renunta mereu invocand motive varii, ce nu-ai au sens pentru tine!

Una din marile greseli ale bloggerilor incepatori este sa porneasca la drum prin a scrie articole in care sa sfatuiasca pe restul cum este si in ce consta bloggingul, la ce se rezuma, care ar fi cheia succesului, nu de alta, dar te-as privi cam straniu sa vii si sa-mi zici la ce e bun un automobil cand tu il folosesti de o zi iar eu de vreo 6 ani!;) De multe ori, chiar si bloggeri experimentati, a se intelege cu vechime, apeleaza la articole cu tenta de ”buna povata” incercand sa apara ca adevarati profesionisti, dar  care, o dau in bara, tocmai prin prisma faptului, ca si in online, oameni au memorie si isi aduc aminte cum se comporta deunazi un blogger, adica, azi imi spui ca strugurii sunt dulci iar ieri tu erai cel ce arunca cu rahat in ei dupa ce spusesei ca sunt acri 😉

Cu timpul, in blogosfera, pe langa multe altele, s-a ridicat un mit, cum ca daca nu ai comentarii la articole, atunci nu esti citit si prin concluzie, esti zero ca blogger! Discursul este unul lung, in privinta asta, insa parerea mea e ca nu comentariile dovedesc valoarea unui articol, tocmai pentru ca daca ar fi astfel atunci n-ar mai trebui sa mire pe nimeni de ce un articol cu o poza in care o gagica isi deschide cracii este mult mai valoros decat unul in care au fost folosite surse, resurse si cercetari pentru al concepe 😀

Repet, tot ceea ce este scris mai sus, nu este rezultatul unei analize sau studiu de piata :)) ci este rezultatul propriei mele experiente ca blogger! De altfel, nici macar nu am cuprins tot ceea ce aveam de gand sa spun, dar trebuie s-o las pe alta data, articolul de fata a devenit destul de lung! Tot ceea ce am incercat sa subliniez, este ca tu ca si blogger, esti cel mai important cititor al blogului tau, nu ai nevoie de standarde, clasificari, topuri pentru a-ti dovedi tie valoarea 😉

Pe curand! Iti multumesc ca ma citesti! 🙂