Va anuntam zilele trecute ca Facebook si-a actualizat algoritmul News Feed aducand cateva mici modificari, unele dintre ele afectand direct audienta pe paginile de fani.
Ieri, Facebook a anuntat ca e posibil ca pentru multe pagini de fani nivelul de audienta, obtinut de fiecare postare, sa scada datorita acelei concurente la nivel de News Feed (despre care vorbeam in articolul trecut) dar mai ales datorita volumului urias de informatii ce trebuie afisate in fluxul de informatii al fiecarui utilizator.
Asta in principiu este o problema, practic condamna paginile de fani, in special paginile de fani ai unui brand, sa cumpere reclama (boost) pe Facebook pentru a-si promova postarile si pentru a le face, evident, sa atinga un nivel de audienta mai mare. (asta dupa ce au investit enorm in obtinerea acelor fani)
Numai ca problema asta nu e noua, de mai bine de 6 luni de zile nivelul de audienta pe paginile de fani de pe Facebook a scazut teribil de mult. Cu cat algoritmul Facebook (fostul Edge Rank, daca va mai amintiti, chiar daca acum nu are nume oficial) a devenit mai complex, cu cat ”time decay” sau pe romaneste zis declinul de interes acordat in functie de trecerea timpului, a devenit mult mai strict, cu cat Facebook a incercat mai brutal sa limiteze fluxul de informatie livrat utilizatorilor, cu atat mai mult nivelul de audienta pe paginile de fani a scazut.
Desi multi blameaza Facebook pentru aceste modificari, mie mi se pare destul de normala atitudinea (chiar daca e enervanta), pentru ca in fond Facebook a repetat in dese randuri ca vor introduce noi metode de monetizare ale retelei. In plus, e nevoie sa fim si atenti in analiza si sa nu ne mai hazardam in afirmatii, pentru ca nu-i asa, doar nu credea cineva ca Facebook investeste cateva cateva sute de milioane de euro lunar in infrastructura tehnologica doar pentru a oferi o sansa ”free of charge” firmelor de tot rangul pentru a-si promova produsele?!
In schimb, mi s-ar parea amuzant sa vad, din nou, grimasele specialistilor Social Media care ani de-a randul au incurajat la ”engagement” si la like&share, la publicarea de continut pe Facebook cat mai frecvent si mai ales la dezvoltarea de comunitati in jurul paginilor de brand. Spun asta pentru ca si in Social Media, ca in orice alt domeniu, lucrurile trebuie facute cu masura si mai ales cu viziune de ansamblu asupra mediului de lucru.
Pe de-o parte, tacticile Facebook de a monetiza reteaua cat mai mult sunt necesare pentru ca astfel, in mod indirect, se va limita nivelul de specula in promovarea de pe retea, pe de alta parte, insa, Facebook risca enorm de mult sa-si piarda clientii business odata cu scaderea nivelului ”free’ de audienta pe paginile de fani. Nu ar dura prea mult ca 2-3 companii mari sa-si mute atentia spre Google Plus (care ofera o gama uriasa de unelte).
Apropo de G+, ma amuza faptul ca dupa aproape 2 ani de zile au reusit si specialistii Social Media (nu toti, evident, unii stiau deja) ca Google Plus nu e o retea de socializare ci un flux de informatii bazat pe ”trust” acordat creatorilor de continut ce au ales sa-si ”arate” identitatea. De fapt cea mai descriptiva definitie a G+ este ”web of trust”. Comparand la capitolul posibilitati de monetizare, cred in continuare ca Google Plus are un potential mult mai mare decat Facebook, insa deasemenea cred ca Google va continua sa lase platforma ads-free, pentru ca este destul de evident ca toata atentia Google in ceea ce priveste monetizarea se indreapta spre Adwords, Local si Youtube.