Sigur, încă nu s-a terminat ziua, nu a trecut Black Friday. De fapt, nu avem nicio siguranţă că Black Friday se opreşte la finele acestui sfârşit de săptămână. În fond marile magazine din România au transformat cu bună ştiinţă Black Friday într-un fel de „luna în care fiecare zi este Black Friday”.
Dar, urmărind evoluţia pieţei, urmărind în special „bursa de reclamă”, am deja o idee destul de clară despre cine este cel care a făcut cel mai mare profit de Black Friday.
Iar cel mai mare profit l-a făcut Facebook. Nu există cifre concrete, cu siguranţă nu vor exista prea curând. Dacă vor exista. Însă urmărind cum reach-ul reclamelor a scăzut dramatic (eu apreciez că cel puţin cu 40% faţă de aceeaşi perioadă a lunii trecute), pot specula şi pot spune că numărul de reclame pe Facebook a crescut atât de mult în ultimile zile încât efectiv spaţiul de reclame din News Feed-ul utilizatorilor este plin până la refuz (cu probabil alte zeci de reclame în stand-by, gata să fie livrate). Ceea ce duce la o singură concluzie şi anume că Facebook este marele câştigător al „sărbătorii” de Black Friday din România.
Pe de altă parte, Google Adwords rămâne în parametri obişnuiţi, chiar dacă marketerii au plusat azi costuri per click fantastic de mari (în special în zona electrocasnice şi zona fashion).
În zona publisherilor este un fel de „ceaţă”, în sensul că deşi s-au alocat bugete destul de mari pentru reclame pe publicaţii online, bloguri (s.a.m.d), o parte din aceşti bani au fost investiţi până la urmă tot în Facebook şi Google Adwords.
Evident, fără nicio intenţie de a sfida inteligenţa cuiva, este logic că vom asista la raportări de cifre de vânzări uriaşe, dar şi profit, din partea magazinelor.
Inseamna ca am facut bine ca n-am investit in fb. costul comision/ click landing page mi s-a parut cam mare…
da… din pacate black friday-ul romanesc este dominat de zona it / electrocasnice…