În departamentele de Marketing Online, SEO şi Social Media sunt diferenţiate clar prin atribuţii şi responsabilităţi. Însă, cele două sub-diviziuni departamentale trebuie să coopereze îndeaproape.
A devenit evident pentru orice profesionist de Marketing Online că singura modalitate de a avea rezultate optime este ca specialiştii SEO să coopereze îndeaproape cu cei Social Media, SEM, UX/UI s.a.m.d. Altfel, orice strategie de marketing online va fi sortită eşecului, doar pentru că există o abordare greşită.
Pentru cei ce cunosc zona de marketing online îndeajuns de bine, nu reprezintă o noutate faptul că ani de zile SEO a fost văzut ca un concurent al Social Media ori SEM. Tocmai de asta, pentru că observ că şi înRomânia destul de mulţi specialişti de marketing preferă să creeze concurenţă între membrii aceleiaşi echipe, în loc să-i îndrume să coopereze, voi evidenţia următoarele motive pentru care specialiştii SEO trebuiesă lucreze cu cei Social Media.
Iar aceste motive sunt:
– Conţinutul creat de specialiştii Social Media poate ajuta, în funcţie de reacţiile şi KPI-urile obţinute, specialiştii SEO să optimizeze pro-user site-ul. Mai ales dacă site-ul este un magazin online.
– Specialiştii de Marketing Online ştiu foarte bine care este zona ţintă, publicul ţintă. Ştiu cine sunt, de unde vin, ce-i interesează pe clienţi. Tocmai de asta strategia generală de marketing vizează o anumităzonă ţintă. Mai apoi, strategia este pusă în practică de specialiştii Social Media, la fel şi de cei SEO ori SEM. Din asta se poate concluziona, uşor, că nu este indicat ca specialiştii Social Media să abordezeîntr-un mod diferit punerea în practică a strategiei de marketing, faţă de cei SEO. În ideea că ambele departamente ştiu foarte bine care este zona şi publicul ţintă. Şi abordarea trebuie să fie una comună princonţinutul creat.
– Atât specialiştii Social Media cât şi cei SEO au acelaşi „ideal”, aceeaşi ţintă. Iar ţinta este ca activitatea lor, într-un final, să genereze vânzări. Tocmai din cauza asta trebuie renunţat la percepţia că ceidin Social Media sunt entertaineri ori că cei din SEO lucrează doar pentru Google. Percepţia asta este complet eronată. Specialiştii SM cât şi cei SEO lucrează pentru a aduce utilizatori de internet pe site-ul companiei. Faptul că nici un specialist de Marketing Online nu le solicită în KPI-uri celor din SM ori SEO să genereze vânzări, nu înseamnă că SM şi SEO sunt departamente complementare ci dimpotrivă. Înseamnă că SMşi SEO sunt „uneltele” prin care marketingul online reuşeşte să genereze vânzări.
– Specialiştii SEO trebuie să respecte regulile Google şi ale altor mari motoare de căutare. Pentru a avea rezultate bune în munca lor. La fel şi cei din SM trebuie să respecte regulile Facebook (de exemplu). Ceea ce este important de ţinut minte este că, deopotrivă, atât regulile Google cât şi cele Facebook (doar ca exemplu) sunt făcute pentru ca experienţa utilizatorilor de internet să fie una foarte bună. Pentru ca oameniisă folosească internetul în siguranţă, feriţi de înşelătorii şi decepţii.
– SEO, chiar dacă este mai mult orientat spre a „face pe plac” motoarelor de căutare, în realitate înseamnă o experienţă mai bună oferită utilizatorilor ce vin dinspre motoarele de căutare. Tocmai prin prismacriteriilor de ranking (viteză de încărcare a site-ului, conţinutul site-ului s.a.m.d). La fel se întâmplă şi în SM. Spre exemplu, degeaba activitatea pe pagina de Facebook a unui magazin online este una super-duper, dacă site-ul, magazinul online în sine, este unul ce îngreunează acţiunile utilizatorilor şi implicit procesul de achiziţie.
Ştiind doar cele câteva reguli de mai sus, este îndeajuns să se renunţe la idea că SEO este concurentul SM ori viceversa. La fel, SEO nu este concurentul SEM ori SMM, aşa cum am argumentat destul de clar în articole trecute.
Iar dacă acum vă întrebaţi „bun, şi de ce nu se schimbă atitudinea, activitatea celor din OM?”, răspunsul este unul singur. Pentru că vanitatea şi cifrele fantastice fură luciditatea multor manageri. Tocmai de astaaleg să lucreze defectuos, probabil şi cu oameni care pretind a fi cunoscători, ignorând rezultatele reale. Pentru ca într-un final să se concluzioneze totul cu fraze de genul „Facebook nu vinde”, „Adwords nu vinde” s.a.m.d.