Cei care cititi fiecare articolul publicat aici, pe balantza.com, stiti ca la un moment dat, in urma cu mai bine de doua luni de zile, spuneam ca fiecare dintre marile retele de socializare si-a construit propria nisa, propriul segment de piata in momentul in care au inteles ca daca toate vizeaza acelasi lucru nu numai ca risca sa devina falimentare dar s-ar incumeta sa mearga pe un drum ce duce la esec inca de la inceput!
Astfel, marile retele de socializare au analizat piata, au analizat in special concurenta si si-au dat seama cam ce lipseste in piata si ce ar trebui sa faca pentru a aduce ceva nou!
Daca pana atunci, undeva intre 2011-2012, atat Twitter cat si Facebook, dar si nou-intratele Google Plus si Pinterest, chiar daca aveau diferente clare de structura si aplicare, vizau totusi suprematia prin detronarea rivalei, vizau direct ”clientela” rivalei, de la inceputul lui 2013 lucrurile au inceput a se aseza pe un fagas mult mai aproape de normal!
Ce inseamna un fagas normal, la mijlocul lui 2013?
Pentru multi va fi greu sesizabil, in special pentru aceia care sunt atasati de o anumita retea de socializare si unde cu preponderenta isi petrec timpul liber (online)! Pentru cei care totusi activeaza pe mai multe retele de socializare va fi usor de inteles ceea ce voi spune mai jos!
-Twitter a vizat mereu suprematia, atat de mult a dorit-o incat de ani de zile a alergat in umbra Facebook! Viitorul retelei pare insa a fi unul ce-i va marca un drum paralel cu cel al Facebook, in care concurenta cu cea mai marea retea de socializare va fi inexistenta! Cu alte cuvinte Twitter re-devine in 2013 ceea ce trebuia sa fie, o platforma de micro-blogging, cu informatii ce au un potential, teoretic, de viralizare foarte mare (raspandire a informatiei)!
-Facebook probabil si-a dat seama ca daca va continua sa fie un fel de digital-nomad, in genul cum este Apple pe piata software&hardware, isi va pune singura piedici! Astfel au acceptat colaborari precum cea cu Google, imposibile acum 2 ani, dar care dirijeaza reteaua pe propria-i nisa, adica acea retea dedicata prietenilor, socializarii si cunoasterii de oameni noi, adica exact pentru ceea ce fusese creata initial! In 2013, Facebook tinde sa redevina reteaua de socializare asa cum initial fusese conceputa, una dedicata exclusiv socializarii online!
-Google Plus, asa cum spuneam in urma cu doua luni, a fost prima retea ce de la inceput a avut propria-i nisa, complet separata de restul! Google Plus nu a fost conceputa ca o retea de socializare ci ca un flux de informatii in care aprecierile utilizatorilor si interactiunea cu continutul distribuit in retea sa acorde valoare sau nu respectivului continut! E adevarat, a existat o buna perioada de timp impresia ca si Google Plus vine sa se ia la tranta cu Facebook, insa perceptia asta s-a datorat doar specialistilor Social Media care prin ”ochelarii lor de cal” nu puteau sesiza ceea ce de fapt era destul de evident si anume ca Google Plus a fost conceput ca un flux de informatii online! Desigur, poate purtati de val, si cei de la Google Plus au uitat o vreme care le era telul, insa iata ca la mijlocul anului 2013, reteaua pare a-si fi redescoperit in sfarsit scopul!
-Pinterest, micul star asa cum il alint, a fost reteaua cu ceea mai rapida ascensiune! Din pacate pentru ei, simplul fapt ca in afara de design nu au adus nimic nou pe piata, i-a dus intr-o zona unde Flickr continua sa fie preferatul utilizatorilor!
Nu voi dezvolta pentru restul retelelor de socializare, insa e clar ca atat Youtube, Vimeo, Foursquare, StumbleUpon sau Linkedin, au avut perioadelor lor de ”nebunie” in care au incercat sa intre pe aceeasi nisa cu Facebook, neavand ”jucariile” necesare, asta pentru ca din start structura lor fusese conceputa sa le ofere nise proprii!
Rezultatul?
Probabil usor de sesizat, toate marile retele de socializare au inceput sa colaboreze intre ele, fie prin asocierea conturilor, fie prin automatisme de distribuire a activitatii userilor, insa exceptand Google Plus care este doar un flux de informatii, nimic mai mult (sigur, ofera si mici functii de socializare, insa nu in asta sta forta lor), toate celelalte retele de socializare au segmentat piata si au luat fiecare teritoriul lor, dar avand granitele deschise una spre cealalta!
In incheiere!
Sintetizat, socializarea este aplicata diferit de cele mai mari retele iar cele care aplica in mod asemanator devin, in mod clar, concurente si de cele mai multe ori luptandu-se intre ele pierd utilizatorii!
-Twitter are zona de micro-blogging;
-Facebook are zona socializarii si comunicarii intensive intre prieteni/cunostinte;
-Google Plus are zona pur informationala, este un flux continuu de informatii (in functie de care chiar motorul de cautare livreaza rezultatele in SERP);
-Pinterest si Flickr isi impart zona visual-fotografie;
-Youtube, tot flux de informatii, dar exclusiv video, isi imparte zona cu Vimeo;
-Foursquare continua, asa mic cum e, sa fie preferatul in zona ”explore”;
-StumbleUpon, o retea construita pe structura unui agregator de informatii, din pacate insa e o zona dominata de Google Plus;
-Yahoo Messenger, probabil daca nu ar fi functie a Yahoo Mail ar fi murit inca de anul trecut, asta pentru ca a ramas mic in timp ce restul au crescut in asa fel incat ceea ce ofera Y.M. reprezinta doar o mica functie de pe FB, G+ sau Twitter;
Exemplele ar putea continua, insa important de inteles este faptul ca acele retele de socializare care si-au construit propria nisa au avut si succes, restul continua sa se lupte si sa piarda utilizatori din cauza lipsei de cadenta si constanta!
Deasemenea, la fel de important de retinut este faptul ca nu se cuvin comparatii intre retele de socializare ce activeaza pe nise diferite, nu poti compara Facebook cu Google Plus cand fiecare e cu zona ei, cu functiile ei, la fel cum nu poti compara Twitter cu Facebook, logica fiind aceeasi!
O analiza extrem de interesanta si de clara pentru oricine. Multumiri !