Acum ceva timp scriam aici despre Pretul corect al unui advertorial! Articolul a fost primit cu interes, ceea ce mi se pare si normal, mai ales datorita faptului ca exista enorm de multe lacune de informare in acest domeniu! Multi au inteles ce am spus, altii au inteles complet anapoda(nu-i condamn, ideile preconcepute ca si ”eu stiu tot” nu sunt o noutate), insa daca atunci vorbeam despre parametrii de calcul de baza, astazi voi vorbi despre un nivel mai avansat, adica acel nivel in care fiecare detaliu conteaza, fiecare virgula conteaza, fiecare expresie sau element publicat in advertorial devine esential!

Nu, nu m-am trezit intr-o dimineata cu fata la cearsaf si am decis sa scriu despre advertoriale, sunt de fapt cateva luni de zile de studiu, in care cel putin 400 de articole de specialitate publicate pe bloguri din intreaga lume, le-am disecat si analizat pentru a gasi un element comun!

Va mai amintiti in functie de ce se calculeaza pretul unui advertorial? Daca nu, nu-i nimic, enumar mai jos:

  • -expunerea oferita
  • -nisa blogului si relevanta inserarii advertorialului pe respectiva nisa;
  • -cerintele artistice si tehnice ale advertiserului;

Despre acest ultim punct am vorbit destul de vag atunci, insa astazi voi detalia!

In ce constau aceste cerinte artistice? In creativitate, desigur, in capacitatea de a creea publicitate! Advertiserul va livra cativa parametrii definitorii pentru cerintele artistice( factor wow, sensibilitate, emotionant, amuzant..etc..) bloggerului in acelasi timp livrandu-i si cativa parametri tehnici(sa nu fie mai mare de 500 de caractere, sa fie cat mai concis, cat mai elaborat, cat mai eficient in exprimare, sa nu aiba mai putin de 400 de caractere, sa aiba imagini, sa aiba infografice, sa aiba video…etc…)!

Toate acestea trebuie luate in calcul de blogger atunci cand editeaza si redacteaza advertorialul! Fiecare element impus de catre advertiser ridica pretul articolului!

Spre exemplu, advertorialele contin 99% text, in medie cam 800 de cuvinte, insa daca advertiserul cere mai mult, vrea si imagini unice, vrea si un colaj video sau o prezentare video, pretul general al advertorialului urca foarte mult! Un video de prezentare poate urca pretul unui advertorial cu mai bine de 500 de euro! Fotografiile de asemenea!

Trebuie, obligatoriu, sa mentionez ca un advertorial inceteaza sa mai apartina bloggerului ce l-a creat, in momentul definitivarii si predarii! Practic bloggerul cedeaza drepturile de autor catre advertiser, acesta putand refolosi acel advertorial in moduri cum considera de cuviinta! Tocmai de asta preturile advertorialelor sunt atat de mari!

Un advertorial cu o medie de 800 de cuvinte ajunge sa coste 100 de euro, in conditiile in care pe langa blogul unde va fi publicat initial, bloggerul ce l-a creat cedeaza si drepturile de autor! In conditiile in care bloggerul nu cedeaza dreptul de autor, atunci pretul va fi mult mai mic, insa de regula, acele drepturi de autor sunt cedate! Ca o paranteza, multi advertiseri profita de lacunele de informare ale multor bloggeri, ”uitand” sa mentioneze  faptul ca advertorialul va fi pastrat si re-folosit si prin alte moduri(publicare la pret mult mai mic pe alte bloguri sau altfel zis ”advertorial livrat”)!

Vi se par bombastice sumele? Credeti ca nu ar trebui raportat la preturile din strainatate? Nimic mai gresit! Verificati preturile produselor, alimentelor, electrocasnicelor etc..,  veti vedea(de fapt stiti sigur) ca aceste preturi sunt exact ca in afara! Atunci de ce sa nu ne raportam? Doar pentru ca un intermediar, ce din interese lesne de inteles, contrazice si spune ca piata online din Romania este in deriva? Piata online din Romania nu este in deriva, dimpotriva, este in crestere, insa si concurenta este in crestere, bloggerii incep sa aiba acces la informatii, incep sa intrebe, incep sa fie curiosi, incep sa fie bloggeri!

Cati dintre advertiseri recunosc preturile pe care le platesc pentru publicitate/advertoriale in online? Exista vreunul? Poate exista, insa eu nu am auzit! Ca in orice alt domeniu, intermediarii, miile de intermediari, ucid piata! Daca un advertiser este dispus sa plateasca si 100 de euro pentru un advertorial(pentru bloguri cu mai mult de 200 de unici pe zi), atunci intermediarul va pastra 80 de euro, cu restul de 20 platindu-l pe blogger! E ca un cliseu nu? Dar este cat se poate de adevarat!

In final, nu uitati cateva elemente pentru care trebuie sa fiti pregatiti in caz ca scrieti un advertorial:

-asigurati-va ca stiti daca veti ceda sau nu dreptul de autor(e munca voastra)

-aveti grija sa redactati, verificati, editati si formati textul editorialului(e litera de lege)

-stabiliti termenii acordului(numar de caractere, tip de articol, cerinte artistice, tehnice etc..)

-asigurati-va ca pastrati o copie html(nu visual) a articolului;

 

In incheiere, desi am impresia ca am uitat sa mentionez ceva 😀 , nu-mi ramane decat sa va zic:”atentie mare la concursurile/campaniile unde necesita sa scrieti advertoriale”!

*advertorialul inseamna o  simulare de continut editorial cu scopul de a promova un produs, dar in acelasi timp oferind informatii curate si pertinente posibililor clienti!