Tarile in curs de dezvoltare, in speta si Romania, se sufoca de ani de zile datorita faptului ca traficul auto este in continua crestere si implicit testeaza, ba’ chiar depaseste, limitele infrastructurii rutiere dar mai ales capacitatea administrativa a autoritatilor locale.
Stiu, e o prima fraza sablon, dar era nevoie de o introducere. 🙂
Oare autoritatile locale au luat vreodata in calcul faptul ca siguranta rutiera porneste de la ei?
Raspund tot eu si spun clar ca nu, autoritatile locale au impresia ca soferii ce circula pe strazile din Romania sunt un fel de super-eroi capabili sa se adapteze la orice conditii si care sa poata inainta indiferent de obstacolele puse in cale.
Aplicat, cu ce anume pericliteaza autoritatile locale siguranta traficului rutier desi tocmai ei ar trebui sa ofere conditiile optime pentru ca traficul auto sa se desfasoare in conditii normale?
–Marcajele rutiere orizontale lipsesc cu desavarsire pe marea majoritate a drumurilor patriei ori daca exista atunci sunt doar var aruncat pe asfalt. Pe langa rolul lor principal, de a delimita carosabilul sau sectiunile acestuia, de a indica directii si multe altele, marcajele orizontale au si rolul de a ajuta soferii pe timp de noapte dar mai ales pe timp de ceata sau ploaie. Daca le combinam, ceata+noapte+asfalt ud, rezulta o incercare pe care multi soferi nu o pot trece pe strazile Romaniei, ceea ce mai apoi inseamna accidente si victime. Marcajele orizontale trebuie realizate din vopsea reflectorizanta, tocmai pentru a fi cat mai vizibile indiferent ca strada va fi uda sau nu, indiferent ca este ceata sau nu.
Cei care sunt soferi stiu cat de greu este sa conduci noaptea, cat de greu e sa conduci prin ceata, cat de atent trebuie sa fii cand carosabilul e ud. In situatiile astea, ca sofer, incerci sa te bazezi foarte mult pe marcajele stradale, in special pe cele orizontale. Pe autostrada situatia devine chiar mai grea, pentru ca regimul de viteza e sensibil mai mare.
Care e situatia, de fapt, in Romania?
- -capitala e orasul unde traficul se bazeaza foarte mult pe efectul de turma, nu din alta cauza dar marcajele pe marile artere ale Bucurestiului lipseste aproape cu desavarsire. Restul oraselor din Romania copiaza la indigo capitala, foarte putine fiind cele ce chiar au strazile marcate corespunzator.
- -in mediul rural e nebunie, Doamne feri’ sa circuli pe drumuri nationale sau judetene, noaptea sau pe ceata….sau amandoua.
–Marcajele rutiere verticale lipsesc si ele in aceeasi masura ca cele orizontale, ori daca exista atunci sunt atat de mici incat daca nu cunosti orasiul trebuie sa te ”opresti” efectiv in fata indicatorului pentru a vedea ce arata/indica, ori asta nu e tocmai placut daca esti intr-un trafic aglomerat, nici pentru tine si nici pentru restul soferilor din trafic. Nu mai vorbesc despre faptul ca cele autostradale nu sunt reflectorizante, lucru esential sau by-default in constructia autostrazilor, unde tot by-default marcajele orizontale au dimensiuni duble ca latime tocmai pentru ca in regim de viteza cele normale ar fi destul de greu vizibile, pe timp de noapte, ceata sau carosabil ud.
Referitor tot la ceata si la traficul auto, oare autoritatile locale au luat vreodata in calcul faptul ca acorda un plus sigurantei traficului daca pun in functiune lumina stradala indiferent ca e zi sau noapte, atunci cand este ceata? -si nu e vorba doar despre orase ci si despre comune/sate. Este dovedit faptul ca folosirea luminii stradale pe timp de ceata are ca efect ajutarea soferilor, in primul rand pentru ca dispare senzatia aceia de ”unde naiba sunt si incotro merg?” si in al doilea rand pentru ca folosind lumina stradala ceata tinde sa nu mai fie chiar atat de densa pentru ochiul soferului.
La cele de mai sus daca mai adaugam si factorul zapada, rezulta ca decat sa circuli pe strazile Romaniei mai bine mergi cu trenul ori altceva. Interesant este cum in zonele montane sau pe autostrazi, lipsesc marcajele verticale de delimitare a carosabilului, esential de altfel atunci cand acesta este acoperit de zapada.