Noaptea de Revelion, de la trecerea în 2016, a provocat neplăceri celor care aleseseră maşini Uber ca mijloc de transport spre petreceri ori înapoi spre casă. Pentru că fiind destul de puţine maşini Uber disponibile, preţurile transportului au crescut.

Noaptea trecută a venit rândul companiilor de Taxi să facă acelaşi lucru. Pentru că în tot sudul ţării a nins abundent, puţine taxi-uri au mai rămas spre seară în circuit. Drept urmare, justificabilă atitudinea. La fel, justificabilă şi supărarea celor prinşi la mijloc, călătorii/clienţii.

În ambele cazuri este vorba despre cerere vs ofertă. Când cererea este mare iar oferta mică, preţurile serviciilor şi produselor cerute cresc. Viceversa valabilă. Un mod de lucru tipic capitalismului, aţi putea crede. Dar nu este aşa.

Capitalismul prost înţeles nu justifică specula, doar o protejează!

Să creşti preţurile pentru un produs/serviciu doar pentru că cererea este cu mult mai mare decât oferta nu este deloc o alegere potrivită în condiţiile unei pieţi în care există enorm de multe companii care oferă acelaşi serviciu/produs şi în care oricând poate apărea un nou jucător care, respectând atât piaţa cât şi clienţii, aduce un plus de valoare.

Da, schema cu specularea unor astfel de momente, merge bine şi poate funcţiona mult timp. În fond clientul prins la mijloc nu are altă soluţie şi plăteşte în plus pentru a beneficia de serviciu/produs. Dar cum dragoste cu forţa nu se poate, nici prestări servicii cu „închisul uşii în nas, clientului” nu se poate.

Uber putea foarte bine să nu speculeze momentul şi să lase tarifele aşa cum erau cu 5 ore înainte de Revelion. Maşini puţine, clienţi puţini transportaţi. Financiar nu câştigau, dar nici nu pierdeau. Însă la capitolul respect şi conştientizare de Brand câştigau enorm.

Taxi-urile, în speţă companiile de Taxi, ar fi putut la fel de bine să nu speculeze momentul, lăsând în mijlocul viscolului clienţii. Şi pentru ei ar fi fost un câştig enorm la capitolul credibilitate, respect, conştientizare de Brand.

Toate astea, respectul, credibilitatea, Brand-ul, valorează enorm tocmai în momentele în care bălanţa pieţei înclină în inversul situaţiei din ultimile zile. Adică cererea este mică iar oferta mare. Adică fix atunci când preţurile vor scade iar companiile ar face orice doar pentru a atrage clientela. Oamenii, clienţii, aleg de regulă serviciile/produsele de la companiile care aleg să profite cel mai puţin de anumite conjuncturi. Şi da, oamenii, clienţii, ţin minte momentele când sunt forţaţi să plătească mai mult.

Atât Uber, cât şi companiile de Taxi sunt într-o piaţă în care jucătorii se schimbă rapid. O aplicaţie concurentă Uber, cu servicii şi produse mai bune, poate apărea oricând. Companii noi de Taxi pot apărea oricând. Mentalitatea acea tipică de a specula şi de a profita la maxim de pe urma celor aflaţi la nevoie este una normală, tipică pentru comportamentul uman, dar nu este tipică pentru comportamentul uman al secolului XXI. Genul acesta tip „post-apocaliptic” de a specula nu face cinste, nimănui!

*post-apocaliptic= cu trimitere la situaţiile extreme, când apa sau mâncarea ar fi greu de procurat iar cine le vinde, deţine puterea

** da, știu că Uber avea prevăzută o regulă de funcționare, avea predispuși niște algoritmi de calcul, care în situația unei cereri foarte mari să ducă prețurile sky-high, dar la fel, este o justificare, o scuză și nimic mai mult.