Una dintre cele mai interesante si poate atipice campanii Social Media din ultima vreme este cea in care Haotik incearca sa reintre in gratiile companiei Samsung. Nu am sa dezvolt prea mult pe partea de ”istorie”, in fond majoritatea stiti povestea deja, altii ati aflat-o intre timp, fie de la Cristi Manafu, fie de la Vali Petcu, fie de la  Oltea Zambori sau de la Cetin Ametcea. (in ordinea cronologica a publicarii articolelor) 🙂

Parerile sunt impartite, pro, contra sau neutre. Nu este vorba despre parerile lor, ci despre ce am ”descoperit” citind comentariile.

Comentariile abunda in extrem de multe argumente subiective, prea putine obiective si cu mult mai putine argumente care chiar tin cont de realitate si nu de filozofie.

Din punctul de vedere al cititorilor intreaga campanie are un vadit iz de ridicol, parand cumva ca Haotik (Dragos Schiopu) renunta la demnitate si cerseste atentia celor de la Samsung (sau al companiei de Pr ce se ocupa de imaginea Samsung). Nu contrazic, modul de desfasurare si mie mi s-a parut straniu, dar atunci cand vrei sa recuperezi ceva si stii ca usile nu ti se mai deschid, nu stiu ce ai putea face ca sa atragi atentia.

In schimb, desi au trecut cateva zile de la startul campaniei, din partea Samsung nu se observa nicio reactie, ceea ce e oarecum jenant, pentru ca indiferent de trecut (care a fost si nu se mai poate schimba), compania trebuie sa arate ca e atenta la mediul in care isi promoveaza produsele. Si ca sa ne intelegem, cei care au scris despre campania lui Haotik nu sunt bloggeri anonimi ci fac parte din ceea ce imi place sa numesc ”fruncea blogosferei”. (nu sunt banatean, dar imi place cum suna) 🙂

Cel mai important unghi din care trebuie privit totul este cel de marketing, unde iarasi indiferent de trecut, Samsung are de castigat enorm de mult la capitolul imagine, afinitate de brand, mediatizare in online-ul romanesc, totul doar pentru ca un blogger vrea sa-si spele pacatele din trecut. Analizand la nivel de marketing, Samsung arata ca are oameni fideli brandului, are fani fideli, ceea ce in timp se propaga si devine mult mai pretios decat orice alta recenzie de produs (cu siguranta mai mult decat recenziile false din Thailanda). In plus de asta arata ca-i pasa de oamenii care pana la urma sunt clientii sai. 😉

Mie, personal, ideea mi-a placut, atipica asa cum este dar este o idee care poate aduce multe lucruri bune in mai multe privinte (articolul lui Vali vorbeste despre aceste lucruri, la fel si al lui Arhi sau Oltea). In plus de asta, poate e momentul ca cei de la Samsung (Romania, ca lor ma adresez) sa priceapa cum stau lucrurile in ceea ce priveste reputatia online si mai ales cat de usor se poate distruge reputatia cuiva. Ori asta mi se pare ca incearca Haotik sa recupereze, reputatia.

Spun asta pentru ca nu trebuie sa ignoram realitatea si anume ca intreg comportamentul cu pricina al lui Haotik din urma cu ceva timp a fost unul provocat (lucrat, asa cum zice Arhi), iar el a cedat unor cuvinte dure si unor ironii ale unor oameni care din diferite motive l-au luat la tinta. Deasemenea, voi continua sa cred ca Samsung a gresit atunci, situatia putea fi mediata usor, fara a ignora santajul mediatic la care era supusa compania de catre cativa ”indivizi”.

Eu stiu un lucru, atunci cand un angajat greseste incerci sa-i explici, sa comunici cu el, sa-i spui unde a gresit, dar ii mai dai o sansa, nu-i arati usa in secunda doi, mai ales ca Haotik nu gresise fata de brand iar intreaga situatie a fost speculata si intoarsa impotriva lui. Adica, nu incepi sa concediezi angajatii doar pentru ca au explodat nervos intr-o conversatie privata chiar daca acea conversatie se desfasoara in mijlocul ”pietei”. Risti sa ramai fara angajati si in plus de asta arati un punct slab, unul care poate fi speculat in mod repetat de catre persoane cu aceleasi intentii pe care le-au avut, poate, si cei care au preluat o conversatie privata si au facut subiect de presa din ea.

In sfarsit, reamintesc un lucru stiut dar ignorat:-in online nu tot ceea ce vezi e ceea ce pare! Sunt extrem de multi oameni care se preteaza la a folosi identitati false, la folosirea de conturi pe retele de socializare avand identitati fictive, sunt extrem de multi oameni care din varii motive ataca deliberat, distrugand in mod coordonat munca altora.

Sincer, cred ca in cele din urma vom asista la o impacare intre cele doua parti, insa nu si la o colaborare, cel putin nu ca ”brand ambassador”!

Cat despre partea cu ”brand ambassador” prefer sa ma abtin, este inca un concept nou pentru Romania, in special pe partea online. Mai este mult de lucru pana se va intelege ca brand ambassador nu inseamna publicitate gratuita ci inseamna imagine de brand, o imagine ce costa si costa mult.

***editare intarziata 😀 -am uitat sa-l mentionez pe Costin, unde daca nu ma insel am citit prima data despre aceasta campanie. Scuze! 🙂

______

Actualizare de informatii. 🙂

In seara aceasta Samsung a oferit un raspuns tuturor bloggerilor, iata mesajul:

 Îi mulțumim lui Dragoș pentru pasiunea sa pentru produsele și brandul SAMSUNG. Îi mulțumim și pentru mesajele despre SAMSUNG pe care le-a postat recent pe blogul său și pe celelalte canale. Din mesajele lui recente, înțelegem că Dragoș și-ar dori un alt tip de parteneriat contractual cu SAMSUNG (nu în cadrul Samsung Mob!lers) pentru a deveni un ambasador al brandului. În prezent, nu avem alt program de ambasadori de brand pentru entuziaștii SAMSUNG, în afara programului Samsung Mob!lers. Programul Samsung Mob!lers este o comunitate de utilizatori voluntari de dispozitive mobile Samsung, care testează produsele noastre și cărora li se oferă oportunitatea de a participa la evenimentele noastre de marketing. Apreciem inițiativa lui Dragoș și punctul lui de vedere și îi mulțumim încă o dată pentru susținere. În calitatea sa de blogger, îl vom ține, bineînțeles, la curent cu toate noutățile noastre