ANT investeşte masiv în promovarea turismului în România. Se simte chestia asta în piaţă, se vede în reclame ori ştiri televizate configurate să fie tot reclame dar ca un fel de story telling adaptat programului de ştiri.
Recent ANT a pus la bătaie un buget de 4 milioane de euro pentru promovarea brandului turistic al României. Campania, deja în derulare şi care va mai rula încă vreun an de zile, ţinteşte încurajarea explorării turistice a României. Mediile de comunicare folosite de către campanie vor fi 7 staţii de televiziune, printre care şi cea naţională, precum şi vreo 8 publicaţii din presa scrisă. Nimic online, nimic bloguri, nimic Social media, chiar dacă agenţia ce se ocupă de întreaga campanie s-ar putea descurca lejer cu asta, fiind una dintre cele mai mari şi experimantate agenţii în domeniu. Bănuiesc că asta le-a fost creionat în pachetul de sarcini.
Oricum, nu asta e ciudat la întreaga campanie. E bine şi aşa, în fond staţiile tv incluse în campanie au şi site-uri online, pagini de Facebook şi pot acoperi golul „digital”. O altă chestie mi se pare ciudată. Sau hai să zic altfel. Un pic neclară.
Ce rost are să investeşti masiv în promovarea României, a brandului turistic al României, dar doar românilor. Adică, e un fel de a ne promova singuri, între noi. Ce frumoasă casă avem, ce frumoasă şi emoţionantă istorie avem, haideţi români să facem turism în România şi poate cu fiecare leu investit şi km parcurs facem brand turistic României. Şi poate află şi străinii de noi, cumva.
Repet, nu vreau să fiu înţeles greşit. România trebuie promovată şi românilor, mai ales că sunt mulţi care altceva în afară de plaja Marii Negre şi mersul pe cărările stâncoase ale munţilor, nu ştiu nimic din România turistică.
Dar, din punct de vedere economic parcă e mult mai bine să promovezi România străinilor. Pe lângă tva-uri depuse la buget mai rămân şi bani în buzunarele investitorilor din turismul românesc, după ce străinii vor fi explorat România turistică. Aşa, însă, doar plimbam banii de la unii la alţii şi trăim din tva-uri. (e un exemplu forţat şi simplificat).
Pe lângă aspectul economic, atunci când vrei să construieşti o identitate a unui brand (cel turistic al României) mi se pare mult mai oportun să prezinţi povestea brandului unor străini decât să o prezinţi celor ce fac parte din poveste.
Da, ştiu, turismul românesc e promovat şi printre străini. Ştiu de târgurile internaţionale, ştiu de standurile României de la acele târguri. Ştiu şi de Prinţul Charles şi alţi străini îndrăgostiţi de România şi care promovează turismul românesc străinilor. Dar parcă nu găsesc o logică pentru respetivul mecanism al campaniei de mai sus.
Cine ştie, poate greşesc eu şi nu-mi dau seama.
*mai multe info