Interesant cum evoluează lucrurile în domeniul optimizării SEO. Dacă acum un an de zile nu mai aveai loc de specialişti SEO, toţi părând a fi maeştri într-un domeniu în care lucrurile se schimbă cu o repeziciune mai mare decât în SM, acum pare că nimeni nu mai vorbeşte despre SEO, ca şi când SEO ar fi murit.
A murit SEO?
Nu, eu ştiu asta, mulţi specialişti din domeniu ştiu asta. SEO nu a murit. Doar că cei care într-adevăr fac SEO au preferat să nu mai discute public, prea mult, despre tehnici de optimizare, despre schimbări în algoritmii Google etc. Pe scurt, nu prea mai vrea nimeni să vorbească despre SEO, din cei care ştiu cum se face SEO prin bune practici. Există doar câteva publicaţii de specialitate ce continuă să mai actualizeze informaţiile, însă informaţii esenţiale vezi mai rar.
De ce „silenzio”?
E simplu, pentru că SEO s-a schimbat foarte mult în ultimul an de zile şi mai ales că pentru prima dată în istoria domeniului, tehnicile whitehat urcă mai bine un site în ranking decât tehnicile blackhat. Iar asta se datorează tocmai acestei linişti totale. Atunci când nu se vorbeşte despre tehnici whitehat, e lesne de înţeles, speculanţii nu pot dezvolta tehnici blackhat, pentru că de regulă toate tehnicile blackhat sunt pornite din structura bunelor practici, ducându-le la extrem. In plus de asta, tehnicile whitehat sunt de regulă rezultatul unor analize și teste, ceea ce le face și mai prețioase. (sigur, și cele blackhat sunt rezultatul unor teste, dar ca structură pornesc din cele whitehat)
Un alt argument este acela că deşi s-a tot repetat în dese rânduri despre cum trebuie privit viitorul SEO, mulţi au preferat să ignore şi să continue prin vechile tehnici de optimizare. De la linkbuilding agresiv până la keyword stuffing şi multe altele, sunt tehnici care în continuare sunt aplicate dar care nu mai au nici un efect pe termen mediu şi lung. Au efect doar pe termen scurt, atât. Adică, un linkbuilding agresiv poate urca temporar cuvântul „ăsta” pe poziţia medie 1 în SERP, dar după câteva săptămâni de zile din cauza algoritmilor ce ţin de „încredere”, întreg site-ul respectiv va fi penalizat. În concluzie, deşi foarte mulţi au îndemnat la bune practici, în cele din urmă au renunţat să mai spună, pentru că era clar că era fără rost. (ceva în genul s-a întâmplat şi pe Facebook)
Cele de mai sus sunt doar câteva aspecte, esenţa fiind că nu trebuie ignorat cât de important este SEO pentru un site. Bineînţeles, pentru bloggeri SEO nu are nici un sens, aşa cum am tot repetat în trecut. Exceptând câteva setări basic, restul optimizărilor SEO pe un blog chiar nu au sens. În schimb SEO are valoare pentru E-Commerce. Dacă azi SEO ar fi mort, atunci cifrele de afaceri ale magazinelor online ar avea pierderi foarte mari sau chiar ar duce la faliment. Din simplul motiv că pentru a vinde online ar trebui să apeleze la Adwords, Facebook Ads şi orice altă variantă de Ads. Ori asta înseamnă sume mari, constante, investite în marketing online. Iar realitatea este că mai puţin de 40% din magazinele online îşi permit asta, pe lângă faptul că mulţi refuză să perceapă realitatea, la asta adăugând și că specialişti în marketing online sunt totuşi destul de puţini. Subliniez aici faptul că un specialist în marketing online nu este acelaşi lucru cu specialistul Social Media, pentru că de fapt cel dintâi poate face lejer Social Media pe când viceversa nu e posibilă fără studiu aprofundat care să combine mai multe „materii”, asta însemnând Adwords, Facebook Ads, Twitter Ads, Linkedin Ads (pe scurt, tot ceea ce înseamnă PPC şi SEM), SEO, optimizare pentru E-Commerce s.a.m.d. La care dacă mai pui şi faptul că spre exemplu Adwords oferă şi sistem de certificare, atunci nu mai pare deloc uşor să te numeşti specialist de marketing online.
În concluzie, SEO nu a murit, însă vor „muri” toate tehnicile ce speculau bunele practici. Deasemenea, cred că vor dispărea, sper eu cât mai repede, „specialiştii” pentru care SEO înseamnă doar linkbuilding, cloaking etc.
SEO nu o sa moara atata timp cat vor exista motoare de cautare, in schimb, ma bucur ca au inceput sa „moara” asa zisii „specialisti” care foloseau tehnici de balck hat. O data cu evolutia algoritmilor si a pietei sper se se filtreze si specialistii, sa ramana cei cu adevarat seriosi, care fac lucrurile asa cum trebuie, care pun pret pe calitate si nu pe „pacalirea” motorului de cautare.
Sita cerne mereu si din cate-mi dau seama in ultimul timp cerne din ce in ce mai bine. :)))
Inainte nu eram sigur, insa acum pot spune foarte hotarat ca domeniul S.E.O este unul de risc, nu spun ca acum nu mai trebuie sa faca nimeni promovare online, insa eu as recomanda atentia ceva mai mare, desi practic observ ca unii fac si S.E.M.
SEO e doar o mica parte din ceea ce inseamna Marketing Online si intreg domeniul asta este unul de risc (daca e facut de oameni nepriceputi). SEM se practica de vreo 14 ani, insa nu este antagonic SEO ci ambele merg brat la brat pentru ca de SEO depind factori precum scorul de calitate, structura de informatie si optimizarea pentru conversie din SEM. 🙂
Corect, cu observatia ca investitia in Adwords, Facebook Ads, Twitter Ads, etc., in majoritatea cazurilor nu acopera cheltuielile!
Iar explicatia pentru esec este una singura si anume ca cei care se ocupa de Ads, fie in Adwords, Fb ori Twitter, sunt doar persoane ce se pricep la a utiliza uneltele online insa nu se pricep la marketing online (targetare eficienta, plasament, strategii de dezvoltare, optimizare a conversiei, creare de oferta s.a.m.d).
O explicatie secundara, probabila pentru cateva cazuri, este ca inca exista perceptia ca marketingul online este foarte ieftin. Gen cu 10 euro pe saptamana in Adwords generezi vanzari de 1000-2000 de euro unui magazin online. Cand in realitate este nevoie de aproape 30-40 de zile, de campanii continue, numai pentru a-ti da seama care este bugetul ideal pt Adwords pentru a atinge un anume target de vanzari.