Departe de a fi un articol in care vor fi prezentate multe detalii si argumente, voi incerca sa vorbesc putin, in cele ce urmeaza, despre ceea ce inseamna marketing agresiv dus pana la limita incalcarii politicii de protejare a clientilor.

Exemplul cel mai la-ndemana din ultimul timp este Bitdefender, compania romaneasca ce produce si vinde in lumea intreaga cel mai bun software antivirus din lume. (cel putin asa arata statisticile, ca e cel mai bun)

Nu am nimic cu Bitdefender, dimpotriva, chiar le folosesc softul de ceva timp (aproape 2 ani) insa pentru ca le sunt client, imi si permit sa-i mustrez si sa-i dau exemplu.

Se pare ca la Bitdefender practica de marketing agresiv a fost inteleasa putin gresit, spun asta pentru ca:

1-utilizatorii primesc pe desktop la fiecare start sau restart al pc-ului reclama cu oferte Bidefender;

2-in tabloul de administrare al softului, pe desktop, dar si in contul online al utilizatorului, din motive inca ”necunoscute” a aparut ca bifata functia de auto-actualizare a abonamentului;

 

La primul punct, voi zice doar atat:-nu se face asa ceva, pentru ca altfel Bitdefender va deveni un fel de adware, in plus de asta, nu se cuvine sa invadezi spatiul ”inbound” al utilizatorului cand acesta ti-a platit dreptul de a-ti folosi software-ul. Pur si simplu nu se face asa ceva, pentru ca e un abuz asupra unor ”termeni si conditii de utilizare” pe care utilizatorul l-a semnat la activarea softului si pe care ambele parti, utilizatorul si compania trebuie sa-l respecte. E un act cu acoperire juridica pana la urma, nu e de joaca cu asa ceva.

La al doilea punct, mi se pare a fi iarasi vorba despre marketing agresiv, intruziv, incalcandu-se din nou termenii si conditiile de utilizare. Nu numai utilizatorul trebuie sa respecte acea intelegere semnata la cumpararea produsului ci si compania ce furnizeaza produsul. Notiunea de indound marketing imi pare iarasi aplicata intruziv, insa mai mult de atat, se apropie foarte mult de ceea ce popular este numit ”pacalirea clientilor”. Ca si client, daca vreau imi reinnoiesc abonamentul, daca nu, nu. Nu accept ca anumite drepturi sa-mi fie incalcate, e dreptul meu sa aleg, ori auto-actualizarea abonamentului este o incalcare a acestui drept.

Stiu, multi utilizatori vor depista si de-bifa acea auto-actualizare, insa problema nu va fi rezolvata pentru ceilalti care cel mai probabil habar nu au de asa ceva.

In ultima instanta, cumpararea unei licente antivirus inseamna tehnic cumpararea unei licente pentru folosirea produsului pe o perioada finita de timp. Nu exista notiunea de reinnoire a abonamentului pentru ca nu exista un abonament. Exista insa notiunea de extindere a perioadei de folosire a licentei, gresit perceput de multi ca abonament. Deci pana la urma ne jucam ”de-a perceptia” cu consumatorii, ori asta iarasi nu se face intr-un domeniu in care azi esti sus insa daca devii agresiv maine vei ajunge cu siguranta jos.

Iar ca practica, asemanator Bitdefender, mai sunt multe alte firme pe piata romaneasca, firme ce arata ca se incapataneaza sa nu inteleaga ca ideea, conceptul, de marketing agresiv nu inseamna sa profiti de pe urma propriilor clienti.