Se poate ca un concept, numit viral, sa fi ajuns deja la una din extremele la care putea ajunge. Spun asta dupa ce am citit recent o poveste a unui american ce a vrut sa demonstreze de ce nu toate clipurile de pe Youtube sunt intr-adevar viral.
Chase Hoffberger, tipul despre care vorbeam, a realizat un clip in care se lasa filmat cand vomita, apoi a urcat clipul pe Youtube si a apelat la un alt individ care-l putea ajuta sa obtina foarte rapid cateva sute de mii de vizualizari. Intre timp a trimis email si catre Youtube anuntandu-i de ”activitatea” sa. Vizualizarile au inceput ”sa curga”, clipul avea sanse sa devina rapid viral daca autorul investea ceva banuti in cumpararea de vizualizari false.
Scopul intregului test era acela de a demonstra ca algoritmii Youtube nu lucreaza corect, au erori, contorizeaza tot si fara analiza eficienta. Dupa ce a cumparat 60.000 de vizualizari, Chase a mai cumparat inca 40.000, apoi a primit cadou inca 100.000 de vizualizari, totul desfasurandu-se in nu mai mult de cateva ore. Cu 200.000 de vizualizari in doar 2-3 ore, clipul lui Chase putea fi socotit deja viral, numai ca nu acesta era scopul ci dovedirea faptului ca algoritmii Youtube au multe bug-uri.
Pentru ca raspunsul Youtube intarzia sa apara, Chase s-a folosit de partea de monetizare a retelei si a introdus si Adsense in clip, in speranta ca macar astfel sa primeasca o reactie, macar din partea Adsense. Nimic, nici de la Adsense.
In final, Chase, s-a lasat pagubas, ii era clar ca nimeni de la Youtube nu e interesat sa rezolve bug-urile de retea. Per total a achizitionat 345.000 de vizualizari pentru suma de aproximativ 500 de dolari. Abia dupa 5 luni de zile a primit un email de la Youtube si abia dupa 5 luni de zile clipul a fost eliminat din retea, timp in care clipul deja avea peste jumatate de milion de vizualizari.
Acum, parerea mea, este ca cei de la Youtube vor avea grija sa repare erorile din algoritmi, altfel ar fi unealta preferata a celor care vor sa castige bani rapid in online, abuzand de increderea si popularitatea pe care o are reteaua in randul utilizatorilor sai.
O alta chestie care mi se pare deja dusa la extrem este moda asta a ”succesului de carton” pe care multe vedete si nu numai o aplica atunci cand posteaza clipuri pe Youtube. In foarte multe cazuri s-a aflat ca ”artisti” sau ”wanna be” au cumparat sute de mii de vizualizari pe Youtube pentru clipurile lor, transformandu-le in viral, in fake viral insa, pentru ca toti utilizatorii au cazut prada unui principiu tipic american: ”fake it until you make it”. Adica pretinde ca ai succes pana chiar dobandesti acel succes.