Codul Blogosferei

Toti l-au cautat, multi si l-au dorit, multi inca viseaza ca el sa devina o realitate! Este vorba despre Codul Blogosferei, s-au in numele sau actual, de proiect aflat inca in dezvoltare, ”Codul Rutier al Blogosferei”!
Ratiunea si logica din spatele acestei initiative lansate de catre echipa de bloggeri MWB, consta in faptul ca desi in Romania zilelor noastre, unde se striga sus si foarte tare ”web 2.0”, ”educatie 2.0”, ”socializare 2.0”, exista foarte multi asa zisi specialisti, dar care atunci cand sunt intrebati ofera raspunsuri evazive, lipsite de informatii viabile! Multi, foarte multi dintre cei care sunt specialisti in Social Media, tac atunci cand sunt intrebati ce anume trebuie facut pentru a fi respectat, pentru a avea un blog curat, atragator, pentru a avea un plus de profesionism in lumea blogosferei! Da, am zis cam pompos Social Media, pentru ca adevarul este ca termenul, inventat de curand, incearca sa descrie si sa generalizeze cam tot ce se intampla in online, nu numai in blogosfera( apropo si asta e tot un termen inventat), dar ca si parte a Social Media, parte extrem de importanta, lumea blogurilor se regaseste ca definitorie pentru ceea ce se intampla cu adevarat in web 2.0!In momentul de fata, in Romania, exista foarte putine surse viabile de unde poti afla sfaturi si sugestii despre cum sa te comporti in lumea blogosferica pentru a nu fi luat la ”pret de matineu”, adica intr.un fel asemanator cu un pustan de 14 ani, care incearca sa lasse lumea jocurilor video pentru altceva mai cool! Tot in Romania, orice sfat, orice sugestie costa (consilierii de Social Media stiu de ce!), de la cele mai banale sfaturi, despre cum sa-ti promovezi un articol, pana la lucruri dificil de realizat, in speta campanii de promovare!

Scopul ”Codului Rutier al Blogosferei” nu este acela de a se lua la ”tranta” cu toata lumea, ci doar sa echilibreze putin balanta, adica sa ofere informatii viabile, informatii gratuite, informatii care sa vina direct de la sursa, adica de la un numar cat mai mare de bloggeri, caci nu-i asa, cine poate sfatui mai bine un blogger decat un alt blogger?!

In cele ce urmeaza voi incerca sa raspund si eu la cateva din intrebarile formularului Codului Blogosferei:

1-Elemente de design ce nu trebuie sa lipseasca de pe nici un blog: arhiva, rubrica de contact, o rubrica despre autor sau cel putin despre nisa blogului, o rubrica de socializare (facebook, twitter, google plus), o rubrica cu cele mai populare articole, o rubrica cu blogurile pe care le citesti, o rubrica prin care sa le permiti cititorilor sa te urmareasca(abonare rss/feed, google friend conect, facebook like box)!

2-Ca si metoda de mentinere a controlului asupra rubricii de comentarii, consider ca cel mai folositor este moderarea pasiva, adica sa fie lasate comentariile libere, sa poata comenta oricine, sa se poata desfasura discutii libere chiar si in absenta ta, dar daca o anumita limita a bunului simt(pe care tu o impui) este depasita, atunci sa stergi comentariile fara nici un preaviz!

4-In cazul in care un blogger este injurat, fie pe propriul blog, fie in ”deplasare”, sincer, consider cel mai potrivit mod de a raspunde ca fiind unul ironic gen : ”multumesc pentru aprecieri”, ”multumesc pentru vorbele pline de duh” ” te rog mai incearca, ai un stil atat de interesant de a.ti spune parerea”! Evident va fi alegerea fiecaruia daca vrea sa raspunda provocarii si sa injure la randul sau, dar consider modul de a ironiza ca fiind o unealta destul de eficienta! Mai exista evident si varianta stergerii comentariilor ”vulgare”, ceea ce se poate dovedi de multe ori ca o solutie de avarie!

5-In cazul in care un blogger este criticat de cititori, modul de reactie trebuie sa fie unul intelept si calm, indiferent ca bloggerul in cauza are dreptate sau nu! Conform principiului ”omul invata cat traieste”, bloggerul trebuie sa accepte criticile, sa.si expuna argumentele, dar in nici un moment sa nu se considere mai presus decat cititorul sau!

6-In cazul in care bloggerul este acuzat de plagiat! Primul pas este ca bloggerul sa ceara acuzatorului sau sa.i arate acel text considerat a fi fost plagiat! Al doilea pas va fi demonstrarea nevinovatiei prin pur si simplu compararea textelor! Evident vorbim despre bloggeri nevinovati in acest caz, caci ceilalti, desi exista unii foarte iscusiti in a modifica si republica texte ce nu le apartin, aceia nici nu vor mai indrazni sa.si dovedeasca nevinovatia! Se recomanda pastrarea unei copii de siguranta a fiecarui articol de pe blog in computerul personal!

7-Top 20 reguli de conduita ale unui blogger:
-respect pentru munca sa dar si pentru cititori
-sinceritate fata de el dar mai ales fata de cititori
– altruism, in relatiile cu ceilalti bloggeri dar si cu cititorii
-corectitudine, indiferent ca vorbim despre originalitatea textelor publicate sau de participarea/organizarea unui concurs
– sa nu.si insuseasca texte pe care mai apoi sa le publice sub proprie semnatura de autor
-sa nu considere atacurile asupra altor bloggeri ca fiind o solutie de promovare
-sa nu se considere superior cititorilor sai sau mai ales colegilor sai de breasla
-sa nu inventeze stiri sau realitati, de dragul ratingului sau a oricarui alt beneficiu
-sa accepte ca intotdeauna are ceva nou de invatat si in special, mereu inveti de la altii cate ceva
-bloggerii intelepti invata din greselile proprii, bloggerii si mai intelepti invata din greselile altora
– nu injura si nu ataca pe cineva fara motiv, macar atat!
– nu considera ca cineva este obligat sa-ti suporte, in online, frustrarile si refularile tale mentale
-nu uita ca la fel de usor cum ajungi sus, tot la fel de usor te vei intoarce
– nu incerca sa pacalesti, nu incerca sa manipulezi opinia publica, pentru ca nimeni nu este suficient de inteligent incat sa-i ”fraiereasca” pe toti
-atunci cand gresesti, arata.ti demnitatea, ai curajul sa.ti ceri scuze in fata tuturor
-asuma-ti greselile, nu cauta tapi ispasitori pentru situatiile create de tine
-fii activ, fii informat, dovedeste prin argumente,sustine.ti parerea prin explicatii logice si argumentate coerent
-promovarea agresiva te ajuta sa cresti numarul de vizitatori, dar in nici un caz nu-ti va aduce respectul vreunuia dintre cei ce te viziteaza

8-Metode de promovare a unui articol: facebook, twitter, digg, technoratti, pinterest, stumbleupon, fain/polimedia, bundecitit.ro, meritacitit.ro, cica.ro, smen.ro, forumuri, newsletter …si multe multe altele, printre care si recent lansatul Plus!
Dintre toate cele mentionate mai sus, cea mai eficienta(dovedit) metoda este Facebook, mai ales datorita grupurilor de facebook (sunt multe, este suficient un search pe facebook pentru a le gasi) Recomand, in mod subiectiv, Condica Blogosferei
Indiferent unde ai alege sa te promovezi, incerca sa eviti hit&run, adica sa lasi link si sa pleci! Cea mai buna metoda de promovare este interactiunea cu ceilalti bloggeri sau chiar cititori de bloguri! Vorbim despre promovare a unor articole de pe bloguri sau concursuri pentru bloggeri, nu vorbim despre campanii de advertising sau campanii de marketing, este foarte important sa nu confundam, caci acolo sunt intradevar specialisti adevarati care stiu ce fac…si fac ceea ce stiu!

9-Cel mai important pentru un blogger trebuie sa fie blogul sau si calitatea informatiilor aduse, fie ca vorbim despre experiente personale, fie ca vorbim despre recenzii de carte/articole/film, fie ca vorbim despre fotografii, fie ca vorbim despre analize politice sau sfaturi/tutoriale practice, fie ca vorbim despre creatii literare! Blogul inseamna cititorii tai iar atata timp cat ii vei respecta, vei fi apreciat, uita de asta si vei disparea mult mai repede decat ai aparut!

10- Care este media de articole pe care un blogger trebuie sa le citeasca de pe alte bloguri, zilnic?
-Da, exista o astfel de regula, caci vorbim despre bloggeri si nu despre cititorii de bloguri, pentru ca ei, cititorii de bloguri au libertatea de a alege cand si ce sa citeasca, insa bloggerii trebuie sa citeasca zilnic cel putin un sfert din blogrolul propriu, pentru a se putea considera implicat in fenomen, pentru a considera ca este cel putin la curent cu noutatile, pentru a se putea considera informat intr-o oarecare masura cu tendintele si activitatile din blogosfera! Cine ignora regula asta, nu inseamna decat ca nu se ia in serios ca si blogger iar activitatea sa de pe blog nu este decat rezultatul unui trend (adica..hai sa.mi fac si eu blog, ca tot se poarta)! Media, o consider undeva la 20 de articole de pe alte bloguri, citite zilnic!

11-Ce anume ar trebui sa nu fie afisat pe un blog pentru a nu deranja ochii cititorilor?
Aici e simplu, publicitatea pop.up, fonturi si cromatica care ingreuneaza perceptia si citirea textului (spre exemplu, pe un fundal negru, textul sa aiba culoarea maro sau verde inchis)!

12-Pentru a spori timpii de incarcare ai blogului, se recomanda evitarea unui numar foarte mare de imagini sau clipuri audio/video pe prima pagina sau chiar pe pagina articolului! Se recomanda folosirea unui numar cat mai redus de elemente de design, gen bannere sau animatii! Ai gasit multe clipuri video sau audio care le consideri expresive pentru articolul tau, atunci e suficient doar sa lui linkul catre sursa! Alte info, pentru ca e mult de spus, ofer aici!

13-Ce anume trebuie respectat cu rigurozitate de catre un blogger?
Este iarasi foarte simplu, caci cititorul este prioritatea, reespectul si limbajul folosit pentru a te adresa lui, cititorului, este cel mai important pentru un blogger!

14-Sectiunile Codului:
-Introducere in blogging(ce inseamna bloggingul pentru bloggeri)
-sfaturi practice (de exemplu pentru a avea un blog curat, frumos si sanatos dar aici pot intra toate sfaturile)
-Reguli de baza pentru orice blogger
-Promovare si metode de promovare
-Mentinerea si detinerea controlului asupra blogului propriu
– Interactiunea sau socializarea
-Calitate, Continuitate, Perseverenta

15-Calitatea unui articol poate fi definita numai de catre cititori si reactiile acestora, in concluzie, totul se rezuma in mod subiectiv!

16- Dimensiunea in caractere a unui fragment de text ce poate fi preluat indiferent daca se specifica sau nu sursa! Consider ca fara a avea acordul autorului acelui text, nu ai voie sa preiei nimic, indiferent ca specifici sau nu sursa! Totusi, pentru a evita situatii de gen (cum poti sa.i ceri acceptul cuiva care nu mai este in viata?!) consider ca se impune folosirea factorului numit ”timp”, adica sa poti prelua un fragment de text, rezumat la cunoscuta limita jurnalistica de 500 caractere, chiar si fara acceptul autorului, numai dupa ce va fi trecut o perioada de timp de minim 1 an de zile!

17-Retele de socializare utile bloggerilor sunt: facebook, twitter, pinterest, google plus, stumble upon!

18-Elemente de design ce ma deranjeaza foarte mult atunci cand vizitez un blog :
-cromatica complet agresiva vizual
-publicitate agresiva, in special pop.up
-publicarea articolelor integral in prima pagina, ceea ce o face sa se incarce in mai mult de 30 de secunde, timp in care exista foarte mari sanse sa.mi pierd interesul/rabdarea
-folosirea a prea multor widgeturi sau scripturi facebook, gen like box, care se stie deja ca ingreauneaza foarte mult timpii de reactie ai paginii
-folosirea elementelor pop.up (adica ”aboneaza.te la noi, da.i un like si intri etc..)

19-Un blogger isi poate proteja textele prin folosirea myfreecopyright , prin dezactivarea click dreapta, prin publicarea textului in format de imagine! Sunt multe metode, dar nu trebuie uitat, ca pentru a avea trebuie sa si dai, adica multi viziteaza bloguri macar pentru o imagine faina, un vers frumos sau un paragraf intelept!

20-As adauga:
-nu fura, decat sa furi mai bine cere si ti se va da
-nu fi artagos, decat sa am parte de frustrarile tale mai bine merg mai departe
-nu-ti aduce supararile si frustrarile din viata de zi cu zi in online, dar daca o faci atunci foloseste doar un mic cerc de amici care-ti permit sa fii nervos, artagos, ignorant, vulgar..etc
– nu te considera atotstiutor
-nu incerca sa supraevaluezi, valoarea vine in functie de parerea unanima si aprecierile majoritatii, simplul fapt ca tu spui ”cel mai” nu va face decat sa.ti aduca ironiile celorlalti si sa fii privit ca un blogger disperat dupa celebritate
– nu pune prea mare pret pe topuri,clasamente, caci rostul lor este doar sa te incite la a fi mai bun, mai inteligent, mai harnic, asadar trateaza topurile pentru ceea ce sunt si nu pentru ceea ce ai vrea tu ca ele sa fie
-daca esti platit sa scrii un articol, fie el de propaganda politica sau doar pentru a promova un produs/site/concurs/etc atunci mentioneaza acest lucru, printr.o expresie simpla si foarte utila, ”advertorial”! Abdica de la aceasta regula si vei fi considerat doar un pacalici!
– sunt 3 reguli de baza pentru a avea succes in blogging si anume : fii primul , fii mai inteligent sau inseala!

Leave A Reply

Navigate