Înainte de toate, înainte de a încerca să înţelegi cum trebuie folosit Google Plus, trebuie să ştii ce este Google Plus. Dacă priveşti platforma ca o reţea de socializare „clasică” atunci înseamnă că porneşti cu un pas greşit.
Privind din perspectiva Google, toţi utilizatorii de internet care activează online, indiferent de canalul folosit, sunt creatori de conţinut. Fie că încarci poze pe Facebook, fie că publici impresii rapide ori mesaje scurte pe Twitter ca reacţie la diverse, fie că publici efectiv pe un blog ori o publicaţie online sau mai mult de atât administrezi un magazin online, un site de filme (piratate ori ba), muzică etc. Iar definiţia e simplă. Eşti activ online şi alegi să împărtăşeşti ceva, atunci eşti creator de conţinut.
Asta este Google Plus, o platforma a creatorilor de conţinut, un flux de informatii cu reale valenţe de reţea de socializare.
Vei şti că foloseşti Google Plus cum trebuie, atunci când, după ce vei fi înţeles definiţia de mai sus, vei înţelege şi:
-faptul că trebuie să-ţi segmentezi fluxul de informaţie în mai multe canale (G+ oferă variantele Toate, Prieteni, Familie etc…la care poţi adăuga oricâte aletele). O ne-segmentare a fluxului duce la o mixare complet nepotrivită a informaţiilor, un haos necontrolat din care cu greu vei mai putea tria informaţiile valoroase. Şi ca să înţelegi, fiind o platforma a creatorilor de conţinut, Google Plus oferă o posibilitate unică (pe web) de a avea acces rapid la informaţii ce pot fi de interes pentru tine, ca utilizator;
–Comunităţile pe Google Plus sunt complet diferite ca model de ceea ce înseamnă Grupuri pe Facebook. Dacă pe reţeaua de socializare creată de Mark Zuckerberg poţi, ca utilizator, să fii în sute de grupuri deodată, pe G+ acelaşi lucru nu-l vei mai putea face. De fapt îl poţi face, însă nu poţi controla fluxul de informaţii şi asta înseamnă că eşti prezent acolo doar cu „numele”. Este suficient să fii prezent pe maxim 20 de comunităţi, alese în funcţie de ceea ce te interesează, pentru a avea un minim de control, asupra a ceea ce se discuta şi/sau publică acolo. Faptul că G+ nu are un flux agregat paralel News Feed-ului central, aşa cum are Facebook, face ca informaţia să fie mai greu de controlat şi poţi pierde cu uşurinţă informaţii preţioase doar prin simplul fapt că „nu ai fost acolo să verifici”.
–Interacţiunea este, şi pe Google Plus, element de facto. Fără interacţiune, în web 3.0, totul moare. Fie că foloseşti +1, comentariu, share, lasă-ţi „amprenta” asupra fluxului şi vei descoperi că Google Plus este mai mult decât o „camera goală” aşa cum hazardat cataloghează unii. Dacă nu găseşti nimic care să-ţi placă, pe G+, atunci nu-i bai, mergi pe altă reţea. În fond, atât G+ cât şi Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare, Pinterest, sunt reţele care să te ajute în activitatea ta online dar şi în ceea de zi cu zi. Toate sunt pentru tine. Ai chef să socializezi cu prietenii atunci mergi pe Fb, vrei să pui nişte poze pentru prieteni atunci foloseşti Instagram. Vrei să afli informaţii diverse atunci foloseşti G+. Vrei să comentezi acele informaţii în cercuri restrânse atunci foloseşti Twitter. Vrei să vezi modele sau idei despre cum să-ţi aranjezi casa atunci te duci pe Pinterest. Vrei să mergi în oraş la cină atunci foloseşti Foursquare şi vezi care e restaurantul pe care prietenii tăi îl recomandă. Iar astea sunt doar exemple luând în calcul cele mai populare, modele, reţele de socializare.
Ca fapt interesant, sunt câţiva ani deja de când marile companii ce deţin reţelele de socializare au început să conlucreze permiţând asocierea datelor utilizatorilor. S-a întâmplat asta pentru că reţelele de socializare, dar mai ales online-ul va deveni (pentru mulţi este deja) parte din viaţă noastră.
–Reclama pe Google Plus, în speţă cea gratuită, este mult mai greu de obţinut. Poţi bombarda cât vrei, fluxul de informaţii, cu anunţul tău. Nu-l va lua nimeni în seama, tocmai pentru că tu eşti absent în activitatea reţelei. Iar asta e un mare Plus faţă de Facebook. Pe Facebook poţi destul de uşor să manipulezi reacţiile oamenilor şi să-i faci să-ţi acceseze reclama, pe Google Plus, în schimb, acest lucru nu se mai întâmplă. Asta pentru că în Comunităţi însăşi platforma, în sine, e setată să controleze spamul. Iar în fluxurile utilizatorilor este şi mai greu să ajungi, după ce câţiva dintre ei ţi-au impus bariere şi te-au marcat ca spammer.
–Google Plus funcţionează mult pe principiul bunei-credinţe a utilizatorilor, de asta recomandările prietenilor (celor din cercurile tale) valorează înzecit, la propriu, pentru motorul de căutare. Tocmai de asta şi orice informaţie publicată în G+ este imediat indexată de motorul de căutare, Google, şi mai apoi de alte motoare de căutare ce se folosesc de datele Google (Duck Duck Go, Ask etc..). Chiar dacă, spre exemplu, magazinul tău online nu este optimizat SEO, dar tu ca utilizator G+ eşti în cercurile a câteva mii de oameni, atunci un anunţ pe G+ ce poartă link spre magazinul tău ajunge mai repede în poziţia medie nr 1 în SERP (de fapt ajunge instantaneu) pentru oamenii ce te au în cercurile lor, dar şi pentru oameni ce-i au în cercuri pe cei care te au pe tine. Deci „dintr-un foc” ai manipulat motorul de căutare iar chestia asta nici o optimizare SEO nu o poate doborî.
E o şmecherie cea pe care am dezvăluit-o mai sus. Dar una posibilă doar dacă utilizatorii ce caută pe Google Search sunt logaţi în contul Google în momentul căutării. Partea cea mai grea e în schimb aceea că trebuie să ajungi în cercurile a unui număr considerabil de utilizatori G+ pentru a da valoare. Cu cât mai mulţi, cu atât mai bine. De asta un follow pe G+ valorează cel puţin dublu decât un like pe o pagină de brand de pe Facebook. Sigur, pe măsură ce-şi vor da seama tot mai mulţi de şmecheria asta, lucrurile se vor schimba si Google va reacţiona că atare. Însă deocamdată aşa merge treaba.
Ar mai fi câteva de subliniat, le păstrez pentru viitor. Cert este faptul că Google Plus are o singură direcţie, înainte. Nu există, oricât de mult ar crede unii şi alţii, varianta „stop”. Google Plus, ca şi Google, ori oricare alt produs important al Google, va deveni parte din viaţă noastră. La fel cum vor deveni Facebook, Twitter şi alte mari platforme online.