Ca multe alte tehnici de Marketing și Vânzări, Black Friday a fost preluat în România destul de atipic, fiind transformat dintr-o zi de sărbătoare a shopping-ului în una de vânzări accelerate.
Black Friday sau Boxing Day, așa cum mai este numit, nu este nimic altceva decât un fel de curățenie de toamnă în depozitele magazinelor, pentru a pregăti sezonul de shopping de iarnă.
Când se face Black Friday?
- în ziua de după Ziua Recunoștinței, care este a patra zi de joi din luna noiembrie, deci practic Black Friday se face doar în ultima zi de vineri din noiembrie;
De ce se face Black Friday?
- un motiv simplu, magazinele lichidează stocurile de produse pentru a se pregăti cu alte stocuri pentru sezonul de shopping din perioada de dinainte de Crăciun;
- altfel zis, Black Friday este ziua în care se dă startul sezonului de shopping din preajma Sărbătorilor de Iarnă;
Cum se face Black Friday?
- doar o zi, ultima vineri din noiembrie;
- magazinele renunță la profit lichidând stocurile de produse, la preț de achiziție sau chiar sub acel preț (la aceasta variantă intră mai multe variabile, care țin de legislația țării, de stocul real ș.a.m.d)
- de Black Friday tot ce contează pentru comerciant este satisfacția clientului, pentru a provoca reciprocitatea în perioada de shopping din sezonul de iarnă (reciprocitatea, lecția nr 1 de Sales);
Cine poate face Black Friday?
- la nivel teoretic, orice comerciant poate face BF;
- la nivel practic, însă, doar comercianții care au stocuri de produse rămase de peste an;
Bune practici pentru comercianți și marketeri, de Black Friday.
Asta este o zonă sensibilă, mai ales în România și în țările unde BF a ajuns mai târziu (aici intrând toate țările din Europa, excepție UK). Moda zilei de BF, începută în SUA și continuată în Canada, Mexic, Panama, India, a fost pusă în practică într-un mod complet atipic, transformată fiind dintr-o zi de satisfacție pentru clienți în una a satisfacției pentru comercianți (în special România intrând în această categorie).
Practici de genul jonglării cu prețurile produselor au tot fost semnalate de clienți în perioadele premergătoare BF, practici mascate sub umbrela altor promoții. Practica ajustării stocurilor, în perioada premergătoare BF, în maniera în care perioada de BF să aducă încasări cât mai mari comerciantului sau altfel zis crearea de stocuri cât mai mari pentru a putea genera încasări uriașe. Practica extinderii perioadei de BF de-a lungul mai multor zile ori reprize de shopping. Toate aceste practici nu sunt tipice BF, ci fac mai mult rău decât bine.
Cu cât conceptul este dus mai puternic înspre extrem, cu atât câștigul comerciantului scade. Chiar dacă cifrele de vânzări din ziua de BF sunt fabuloase. Iar explicația este simplă și ține de logistică și Sales.
În primul rând, cu cât volumul vânzărilor va fi mai mare, cu atât volumul de muncă și onorare a comenzilor va fi mai mare. Online sau offline, nu contează. Ducând la extrem BF, pentru comerciantul care abuzează de această tehnică poate însemna paralizarea activității pe perioada de shopping premergătoare Crăciunului. Astfel că da, de BF totul va fi fabulos pentru comerciant, însă în cel mai important sezon de shopping al anului, respectivul comerciant va fi sufocat și nu va mai putea ține pasul, pierzând exact câștigul pe care spera să-l obțină.
Așadar, ca bune practici de BF:
- se lucrează pe lichidare de stocuri, efectiv lichidare de stocuri, dacă sunt stocuri atunci ok, dacă nu, atunci nu se face BF;
- prețurile produselor trebuie să ofere clientului satisfacția Boxing Day, adică a faptului că a cumpărat la preț de chilipir;
- o zi, doar o zi de BF și atât, varianta extremă putând fi, în acest caz, doar prin reprize de Flash Sales în următoarele două zile de după BF (dacă se estimează că stocurile nu vor fi lichidate de BF);
- BF este genul de tactică de Sales, care are un scop simplu în perspectivă Marketing, obținerea atenției clientului pentru perioada de shopping din sezonul de iarnă;
- promovarea ofertelor trebuie să fie una adecvată, mă refer aici în special la online, forțarea vânzărilor fiind extrem de periculoasă pentru că shopping-ul sub impulsul momentului poate duce la rate de retur foarte mari dar și la ratarea câștigării atenției clientului, atenție necesară în sezonul de shopping de iarnă;
Studii de caz sunt enorm de multe, referitor la BF. Însă părerile specialiștilor sunt aproape unanime în acest sens și anume că de Black Friday, dacă se forțează mâna clientului este foarte probabil ca pe termen scurt și mediu, comerciantul să piardă la capitolul retenție, randament, eficiență. Riscurile putând urca până la ratarea unui întreg sezon de shopping sau chiar până la pierderi financiare cauzate de stocuri și management de stocuri ș.a.m.d.